مقالات

عسلویه پایتخت اقتصادی ایران

محمدرضا آشتیانی عراقی  ۱۳۸۵/۰۱/۰۱
منطقه ویژه اقتصادی پارس در جنوب ایران درحاشیه خلیج فارس در 300 کیلومتری شرق بندربوشهر 570 کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده و حدود 100 کیلومتر باحوزه گاز پارس جنوبی که درمیان خلیج فارس واقع شده فاصله دارد. با توجه به سرمایه گذاری عظیم داخلی و ویژگی های منحصربه فرد منطقه از لحاظ دسترسی به آبهای بین المللی و فراوانی انرژی، این منطقه یکی از بزرگ ترین منطقه ویژه اقتصادی درجهان به شمار می رود. وزارت نفت تاکنون توسعه25 فاز در این حوزه گازی را در دستور کار قرارداده که با راه اندازی سه فاز آن سالانه حدود سه میلیارد دلار درآمد تضمین شده. کتاب مذکور ششمین عنوان از سری مجموعه کتاب های جامع رسانه تخصصی است که سعی دارد منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس را معرفی کنند.


فهرست:
فصل1: آشنایی با موقعیت جغرافیایی عسلویه، معرفی برخی از مدیران پیشکسوت صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران وگفتگو با چهره های ویژه منطقه
فصل2: منتخبی از مقالات مرتبط با موضوع کتاب
فصل3: بانک جامع اطلاعات
فصل4: راهنمای مراجعان، سرمایه گذاران ومتقاضیان ارائه خدمات درمنطقه پارس جنوبی(عسلویه)
شرح :
درفصل1: با عنوان (آشنایی با موقعیت جغرافیایی عسلویه، معرفی مدیران صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران و گفت وگو با چهره های ویژه ی منطقه) تلاش شده مدیران صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران از 22 بهمن 1357 معرفی شده سپس درچشم اندازی به منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، به گفت وگوهایی با جناب آقای قیصر صالحی نماینده منطقه در مجلس شورای اسلامی، جناب آقای دکتر کرباسیان مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و جناب آقای دکتر منصور پرونییان در مورد داستان کشف مخازن گاز پارس جنوبی پرداخته شود.
فصل 2: با عنوان (گزیده ای مقالات علمی جذاب و مرتبط با موضوع کتاب)، تعدادی مقاله از موضوعات علمی انتخاب شده است. در مقاله اول که با عنوان «عسلویه پایتخت اقتصادی ایران» آغاز شده، آمده؛ که وزارت نفت تاکنون توسعه 25 فاز در حوزه گازی عسلویه را در دستور کار خود قرارداده که با راه اندازی سه فاز آن، سالانه حدود سه میلیارد دلار درآمد تضمین شده است. سپس هر سه فاز را به صورت مفصل توضیح داد و درآخر چشم اندازی روشن برای اقتصاد ایران به تصویر کشیده است. در مقاله ای با عنوان «آمریکا و آینده انرژی» نویسنده در پی پاسخ به سؤالی است که کنترل بازار نفتی جهان در دست کیست؟ که در پاسخ به اوپک و نحوه تنظیم قیمت نفت توسط این تشکل و سپس به بازارهای مختلف جهانی نفت می پردازد.
در مقاله ای دیگر آمده؛ با توجه به حجم عظیم فعالیت های صنعتی و ساختمانی و در نتیجه افزایش روزافزون آلودگی های ناشی از این نوع فعالیت ها و به منظور کاهش اثرات آلاینده ها و بهبود محیط زیست، تلاش های زیادی درجهت ایجاد پوشش گیاهی و فضای سبز توسط شرکت منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی صورت گرفته است. نویسنده این مقاله به عنوان کارشناس فضای سبز سعی می کند از گونه های گیاهی کاشته شده در این گزارش توضیحی ارائه شده است.
در مقاله ای دیگر با عنوان(LNG&LPG چیست؟) سعی شده مزایا و معایب استفاده از گاز مایع (LPG) و سپس گاز طبیعی مایع (LNG) بررسی شود.
در مقاله(فناوری نوین اکتشاف)، تغییرات نوین فناوری در شیوه اکتشاف و بهره برداری از منابع نفت و گاز بررسی شده و سپس لرزه نگاری در اکتشاف و لرزه نگاری ساحل معرفی شود.
در مقاله ای دیگر با عنوان (قطر، دیروز تا امروز) که توسط گروه مقاله شانا تهیه شده، تاریخچه شکل گیری اقتصاد قطر بررسی شده و پس از آن جایگاه نفت در اقتصاد کنونی قطر و ارتباط این کشور با شرکت های مختلف نفتی در سطح بین الملل آورده شده است.

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.