مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران خبر داد:

مطالعه امضای قرارداد خطوط انتقال خط نهم سراسری به شیوه BOO یا BOT

(یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶) ۱۰:۱۳

برنامه ریزی‌های اولیه برای اختصاص احداث خطوط انتقال خط نهم سراسری به یکی از دو شیوه BOO و BOT در حال انجام است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (www.pseez.ir)، اصغر سهیلی پور با بیان این مطلب اظهار کرد: تاکنون در شرکت ملی گاز پروژه‌ای به طور رسمی به دو شیوه قراردادی ساخت، مالکیت و بهره برداری (BOO) و ساخت، بهره‌برداری و انتقال (BOT) اختصاص پیدا نکرده، ولی مطالعاتی با سرپرستی مدیریت بازرگانی شرکت ملی گاز و براساس مصوبه هیات مدیره آغاز شده و در حال انجام است. 
مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران افزود: در این راستا بررسی‌های خدماتی انجام شده و در حال انتخاب مشاور هستیم و امیدواریم در آینده نزدیک تعدادی از این پروژه ها به این دو شیوه انجام شوند.
سهیلی پور در ادامه خاطرنشان کرد: مزیت‌های این دو شیوه این است که علاوه بر تامین منابع مالی، واگذاری پروژه ها در بخش اجرا به شرکت‌های خصوصی واگذار می شود. همچنین می‌توانند در مدت 25 تا 30 سال از آن بهره برداری کنند که در شیوه BOO مالکیت در نهایت در اختیار بخش خصوصی می ماند؛ اگرچه مدیریت در شیوه BOT به شرکت ملی گاز بر می‌گردد. 
وی در خصوص انعقاد قراردادهای بیع متقابل در این شرکت، توضیح داد: نخستین قرارداد به شیوه بیع متقابل (بیع متقابل اول) در سال‌های 81 و 80 امضا شده که براساس آن با حدود دو میلیارد دلار اعتبار مالی پروژه‌ها اجرایی و نهایی شدند. بیع متقابل دوم نیز در سال های 81 و 82 منعقد شد و در حال حاضر مراحل انتهایی خود را طی می کند، که متاسفانه پس از آن امکان جذب اعتبارات مربوط به بیع متقابل ایجاد نشد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: بحث بعدی مربوط به بند (ز) تبصره 12 قانون بودجه سال 83 بود که جذب اعتبار 300 میلیون دلار از طریق بیع متقابل پیش بینی شده بود که هنوز به نتیجه نرسیده است و البته اخیرا شورای اقتصاد این موضوع را مصوب و ابلاغ کرده است. همچنین براساس بند (ز) تبصره 11 قانون بودجه سال 84 موظف به جذب 9/1میلیارد دلار از طریق بیع متقابل شده‌ایم که هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم و در این مورد نیز اخیرا شورای اقتصاد مصوب را ابلاغ کرده است. در این زمینه بند (ز) تبصره 11 قانون بودجه سال 85 نیز مبنی بر اخذ 9/1 میلیارد دلار از طریق قرارداد های بیع متقابل بود که این موضوع خوشبختانه به نتیجه رسیده که در سال 85، معادل 400 میلیون دلار آن از طریق شرکت نیکو به عنوان فاینانسور جذب شد و حدود 400 میلیون دلار آن نیز در سال 86 و باقی در سال های 87 و 88 جذب و پروژه ها نهایی خواهند شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، طبق برنامه مصوب برنامه چهارم، منابع تامین اعتبار پروژه‌های گازی 16میلیارد دلار سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است و شرکت ملی گاز باید سالانه چهار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشته باشد که از محل منابع داخلی بند (ز) تبصره 7 قانون بودجه سال 85ـ84 و بند (ذ) همین تبصره تامین خواهد شد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید