صادرات گوجه فرنگی عسلویه؛ از رویا تا واقعیت

رییس اداره جهادکشاورزی عسلویه: دولت می تواند برای صادرات گوجه فرنگی عسلویه به کشورهای حوزه خلیج فارس برنامه ریزی کند

(شنبه ۵ خرداد ۱۳۸۶) ۰۸:۳۸

منطقه ویژه در کنار بزرگترین تاسیسات انرژی ایران از قابلیتهای کشاورزی خوبی نیز برخوردار است و دولت می تواند برای صادرات گوجه فرنگی این منطقه به کشورهای حوزه خلیج فارس برنامه ریزی کند.

امروزه وقتی نام عسلویه به گوش می رسد ناخودآگاه تصویری از شعله های سرخ رنگ آتش بر فراز مشعل های گازی به عنوان نماد میدان های عظیم گازی و تاسیسات مرتبط با آن و همین طور مجتمع های عظیم پتروشیمی ساخته شده و یا در حال ساخت و به طور کلی نمایی از تاسیسات صنعتی مرتبط با انرژی در اذهان متبادر می شود و کمتر کسی به این نکته می اندیشد که در این منطقه فعالیت های وسیع کشاورزی هم انجام می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (www.pseez.ir)، در این باره مهندس اسفندیار جهانخواه رییس اداره جهاد کشاورزی عسلویه می گوید: باتوجه به وجود چند اسکله بزرگ در بخش عسلویه، امکان صادر کردن گوجه فرنگی از این منطقه وجود دارد.

 وی با بیان اینکه در سال جاری کشاورزان منطقه با مشکل شدید فروش محصول گوجه فرنگی روبرو بودند و دولت نیز نتوانست حمایت جدی از آنها به عمل آورد، افزود: محصول گوجه فرنگی این منطقه در سال جاری یا به کلی فروش نرفت و یا اینکه به قیمت هر کیلو 400 ریال روانه بازار شد که این موضوع آسیب جدی  به کشاورزان وارد کرد .

جهانخواه از اتحادیه تعاونی های تولید استان بوشهر به دلیل خرید گوجه فرنگی از کشاورزان به ازای هر کیلو 100 تومان تشکرکرد و گفت: با این حال متاسفانه توان خرید این اتحادیه کمتر از تولید محصول است و باید فکری اساسی برای آن شود . 

وی ایجاد سردخانه های بزرگ برای نگهداری گوجه فرنگی و عرضه آن در زمان مورد نیاز به بازار داخلی را از جمله راهکارهای موجود برای رفع این مشکل دانست که نیاز به اهتمام جدی مسوولان مربوطه دارد.
بنا به اعلام مسوولان و گوجه فرنگی کاران درعسلویه، امسال بیش از سه هزار تن گوجه فرنگی رسیده در این بخش در معرض نابودی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، رییس اداره جهاد کشاورزی عسلویه تصریح کرد: ‪ ۵۷۵‬هکتار از زمین های این بخش زیر کشت گوجه فرنگی است و حداقل از هر هکتار ‪ ۲۰‬تا ‪ ۲۵‬تن گوجه فرنگی برداشت می‌شود.

جهانخواه میزان برداشت سالانه گوجه فرنگی در این منطقه را بیش از ‪ ۱۱‬هزار و ‪ ۵۰۰‬تن اعلام کرد.

گفتنی است عسلویه از توابع شهرستان کنگان است که این شهرستان نیز شامل دو شهر و ‪ ۲۱‬روستاست. در این بخش ‪ ۵۰۰‬چاه کشاورزی وجود دارد و محصول اکثر کشاورزان منطقه گوجه فرنگی است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید