رییس امور اوپک وزارت نفت:

احتمال افزایش قیمت نفت WTI وجود دارد

(جمعه ۴ خرداد ۱۳۸۶) ۱۶:۲۳

اگرچه به طور معمول قیمت نفت WTI ؛(west Texas Intermediate) نسبت به برنت، نفت خام‌های سبد اوپک و سایر نفت‌های مرجع بالاتر بوده، ولی مدتی است که قیمت آن با کاهش چشمگیر پایین‌تر از نفت برنت دریای شمال قرار گرفته است.

ایسنا - جواد یارجانی رییس امور اوپک و روابط با مجامع انرژی با بیان این مطلب اظهار کرد: بسیاری معتقدند این روند همیشگی نیست و با توجه به کیفیت بهتر نفت WTI احتمال بازگشت آن از نظر قیمتی به وضعیت قبلی وجود دارد.

وی درخصوص دلایل تضعیف قیمت نفت WTI و افزایش نیافتن این نفت منطقه‌ای آمریکا هم زمان با بالارفتن قیمت سایر نفت‌ها افزود: افزایش صادرات نفت کانادا از طریق خط لوله به آمریکا و بالارفتن حجم ذخایر نفت خام آمریکا از جمله مهمترین دلایل پایین نگه داشته شدن قیمت نفت WTI است.

به گفته او روزانه حدود یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت از کانادا وارد این منطقه آمریکا می‌شود و از سوی دیگر در چند ماه اخیر مشکلات پالایشگاهی زیادی براثر آتش سوزی یا مشکلات فنی در آمریکا ایجاد شد که به دنبال آن تقاضای نفت این پالایشگاه‌ها کاهش یافت. به همین دلیل ذخایر نفت خام در آمریکا تا 28 میلیون بشکه افزایش یافت و موجب پایین نگه داشتن قیمت نفت خام WTI شد.

رئیس امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت با تاکید بر این‌که آمریکا روزانه حدود 10 میلیون بشکه نفت خام وارد می‌کند که قیمت آنها به قیمت WTI مرتبط است، تشریح کرد: WTI نفت خامی است منطقه‌ای که از طریق خط لوله در محدوده آمریکا توزیع می‌شود و طبق قوانین آمریکا صدور نفت خام مجاز نیست. این نفت که از سال 1983 یعنی حدود 24 سال پیش در بازارهای کاغذي NYMEX (بورس کالاهای تجاری نیویورک) خرید و فروش می‌شود، اهمیت پیدا کرده است و تقریبا قیمت‌گذاری تمام نفت خام‌هایی که وارد آمریکا می‌شود، براساس WTI انجام می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال 1985 میزان تولید نفت WTI حدود 1.4 میلیون بشکه در روز بود که به دلیل افت طبیعی تولید، الان به کمتر از 300 هزار بشکه در روز رسیده است. البته حسن این نفت خام این است که امکان تحویل نفت خام جانشین در بازارهای نفتی وجود دارد.

او با اشاره به اینکه NYMEX از جمله بازارهای نفتی است که در آن باید نفت تحویل داده شود، توضیح داد: در برخی بازارها مثل ICE (بورس لندن) لازم نیست آخرین فردی که کاغذ معامله را در دست دارد، نفت تحویل دهد و به صورت مالی تسویه می‌شود.

یارجانی در ادامه افزود: دانستن تفاوت قیمت NYMEX و برنت دریای شمال برای تصمیم گیری این موضوع که چقدر نفت خام وارد آمریکا شود، بسیار اهمیت دارد. در 10 سال گذشته، واردات نفت خام آمریکا 8 میلیون بشکه در روز بوده است؛ در حالی‌که هم اکنون به 10 میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه از سال 2000 تا 2005 تفاوت قیمت دو نفت خام WTI و برنت حدود دو دلار و به نفع WTI بوده است، افزود: در سال 2004 این تفاوت قیمت 3.5 دلار شد که با احتساب هزینه حمل دو دلاری هر بشکه نفت خام از اروپا به آمریکا، میزان تفاوت قیمت حدود 5.5 دلاری موجب شده بود که انتقال نفت خام‌های وصل به برنت از اروپا به آمریکا صرفه اقتصادی داشته باشد. در سال 2006 تفاوت قیمت این دو نفت خام به طور متوسط به 1.5 دلار به نفع WTI کاهش یافت که تفاوت قیمت به طور متوسط در سه ماهه اول 2007 به یک دلار به نفع نفت خام برنت دریای شمال تغییر پیدا کرد.

به گفته او در روز 10 آوریل 2007 رکورد این تفاوت قیمت با پنج دلار و 83 سنت به نفع برنت شکسته شد؛ بنابراین در حال حاضر واردات نفت خام‌های مرتبط با برنت نبایستی در آمریکا صرفه اقتصادی داشته باشد، ولی با توجه به نیاز آمریکا انجام می‌شود.

رئیس امور اوپک میزان تقاضای بنزین آمریکا را به طور متوسط 9.5 میلیون بشکه در روز اعلام کرد و گفت: این میزان تقاضا پنج سال اخیر به طور متوسط 8.7 میلیون بشکه در روز بوده است. از طرف دیگر با توجه به این‌که با تضعیف نفت خام WTI تمام نفت خام‌های وابسته به WTI به دلیل ارزان شدن بازار مناسبی پیدا می‌کنند، برخی ازا نواع این نفت خام‌ها مانند آرژانتین، برزیل و اکوادور به بازارهای آسیا و اقیانوسیه راه پیدا کرده‌اند.

وی همچنین یادآوری کرد: 80 درصد نفت خام وارداتی به آمریکا از کانادا تامین می‌شود، در حالی‌که ظرفیت پالایشی منطقه تولید نفت WTI حدود 3.58 میلیون بشکه در روز است.

گفتنی است درجه API نفت خام برنت دریای شمال 38.08 و نفت خام WTI حدود 38.7 است. همچنین میزان سولفور نفت خام برنت حدود 0.388 درصد و سولفور WTI نزدیک به 0.45 درصد است. حدود 65 درصد نفت خام‌های در ارتباط با برنت معامله شده در بازار لندن (ICE) و برنت مدت‌دار تامین می‌شود. تاثیر قیمت این نفت خام بر قیمت عمان و دوبی هم که براساس آنها قیمت نفت‌خام‌های صادراتی کشورهای خلیج‌فارس به آسیا تعیین می‌شود، بسیار چشمگیر است. در نتیجه در حال حاضر عملا قیمت نفت برنت، شاخص جهانی بازار نفت به شمار می رود و نقش WTI فعلا محدود به بازار آمریکا شده است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید