مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز خبر داد:

برداشت همزمان نفت و گاز از میدان سراجه

(سه شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۶) ۱۶:۵۲

امکان ذخیره‌سازی یکی از نیازهای ضروری شرکت ملی گاز است که در جلسه مشترک مسوولان شرکت‌های ملی نفت و گاز با حضور وزیر نفت در خصوص ذخیره‌سازی، وظایف همه شرکت‌های مرتبط با ذخیره‌سازی مشخص شد.

 اصغر سهیلی پور مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران با بیان این مطلب، اظهار کرد: نیاز امسال به گاز حدود 630 میلیون مترمکعب برآورد شده که عملا قادر به تولید 480 میلیون مترمکعب گاز هستیم و هیچ ذخیره‌ای نیز وجود ندارد؛ بنابراین ذخیره‌سازی یکی از نقاط ضعف شرکت ملی گاز محسوب می‌شود. در این راستا در حال حاضر شرکت ملی گاز، مدیریت ذخیره‌سازی ایجاد کرده که بسته به نتیجه مطالعاتی که درحال انجام است در آینده نزدیک احتمالا به قالب ساختاری شرکت تغییر خواهد کرد.


برداشت همزمان نفت وگاز از میدان سراجه

وی از تشکیل جلسه مشترک مسوولان شرکت های ملی نفت و گاز با حضور وزیر نفت در خصوص ذخیره سازی گاز خبر داد و تصریح کرد: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه، وظایف همه شرکت‌های مرتبط با ذخیره سازی مشخص و قرار شد در میدان سراجه قم برداشت نفت و تزریق گاز با هدف ذخیره سازی به طور همزمان انجام شود. در این زمینه معمولا تزریق در فصول گرم سال بیشتر انجام می‌شود و برداشت نفت خام در فصول سرد سال صورت می‌پذیرد.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز همچنین تشریح کرد: براساس آخرین مطالعات، میدان نفتی سراجه قم به عنوان مهمترین پروژه ذخیره‌سازی که از نظر شرکت ملی گاز جزو مخازن تخلیه شده است، قابلیت ذخیره 2.5 تا 3 میلیارد مترمکعب گاز را دارد که در این صورت میزان برداشت در روز حدود 20 میلیون مترمکعب خواهد بود. همچنین مخزن آبی یورتشای ورامین که ظرفیت ذخیره سازی حدود 600 میلیون مترمکعب گاز را در روز دارد، در مراحل اولیه پیشرفت است، ولی میزان برداشت گاز آن روزانه 10 میلیون مترمکعب برآورد شده است.


مشکلات زیست‌محیطی میدان تلخه

به گفته او میدان تلخه نیز به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های پیشنهادی برای ذخیره سازی مطرح است که در حال حاضر مشکلات اجرایی با محیط زیست پیدا کرده که امیدواریم به زودی برطرف شود. در مخزن شوریجه B و D خانگیران نیز مطالعات کارشناسی انجام شده است و شرکت نفت برای بررسی آن میدان مشاور گرفته و نتیجه نهایی پس از مطالعات مشاور نهایی خواهد شد.


برداشت 4.5 میلیون مترمکعب گاز از مخزن سراجه در فاز نخست

وی در ادامه تصریح کرد: در خصوص مخزن سراجه مطالعات جداگانه‌ای در شرکت‌های ملی گاز و نفت مناطق مرکزی ایران انجام و اطلاعات دو شرکت مبادله شده است. در حال حاضر به لحاظ ضرورت، شرکت ملی گاز در بخش سراجه کارهای اجرایی را با هماهنگی شرکت ملی نفت آغاز کرده و برنامه ریزی شده در فاز اول روزانه 4.5 میلیون مترمکعب برداشت گاز انجام شود.


مشکل تامین منابع مالی پالایشگاه بیدبلند 2 مطرح است

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران، با اشاره به اعتبار دو میلیارد و 177 میلیون دلاری پالایشگاه بیدبلند 2 که به صورت فاینانس خودگردان بوده است، یادآوری کرد: مشکل تامین منابع مالی این پالایشگاه مطرح است که هنوز مذاکرات با شرکت‌های فاینانسور خارجی در حال انجام است، ولی تصمیم نهایی اتخاذ نشده است. به همین دلیل سال گذشته از یک میلیارد دلاری که از حساب ذخیره ارزی در اختیار شرکت ملی گاز قرار گرفت حدود 400 میلیون دلار به این پروژه اختصاص پیدا کرده است. پالایشگاه بیدبلند 2 روزانه قادر به تصفیه 57 میلیون مترمکعب گاز خواهد بود که در فصول گرم به تزریق و به فصول سرد به شرکت ملی گاز اختصاص پیدا می‌کند.

وی میزان گاز قابل استخراج از پالایشگاه پارسیان را که اواخر سال گذشته راه‌اندازی آزمایشی شده 42 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: در حال حاضر مراحل مقدماتی فاز 2 پارسیان یک برای استحصال گاز اتان، پروپان، بوتان و مایعات گازی بیشتر در حال انجام است. این پروژه بسیار سودآور و مهم است.


تامین 700 میلیون دلاری پروژه فاز 2 پالایشگاه پارسیان یک از بیع متقابل

وی در خصوص تامین اعتبار 700 میلیون دلاری پروژه فاز 2 پالایشگاه پارسیان1، تصریح کرد: قرار است این مبلغ پیش بینی شده از طریق بیع متقابل به عنوان یکی از پروژه‌های بیع متقابل دوم تامین شود که تاکنون حدود 208 میلیون دلار آن از طریق شرکت نیکو تامین شده و مقدمات انتخاب پیمانکار آن در حال انجام است. در این خصوص لازم است برای تامین بقیه سرمایه که حدود 500 میلیون دلار است تعیین تکلیف شود.

به گفته او واگذاری پروژه گشوی جنوبی در استان هرمزگان به شرکت ملی نفت نیز براساس آخرین مصوبه هیات مدیره آن شرکت بوده است.


امکان افزایش جذب سرمایه شرکت ملی گاز تا مرز هفت میلیارد دلار

او با اشاره به این که طبق برنامه امسال ایجاد 360 هزار انشعاب جدید پیش‌بینی شده است، به ایسنا گفت: پذیرش حدود 500 هزار مشترک جدید در سال 86 برآورد شده که مبالغ ریالی آن حدود هشت هزار و 500 میلیارد ریال بودجه است که بخشی از آن از منابع داخلی شرکت ملی گاز ایران، شرکت‌های استانی و تبصره‌های مختلف بودجه سال 86 تهیه شده و امیدواریم باقی اعتبار را نیز تامین و پروژه را اجرایی کنیم.

وی با بیان این که اجرای پروژه‌های عقب‌افتاده سال‌های گذشته امکان جذب سرمایه شرکت ملی گاز را تا هفت میلیارد دلار افزایش داده است، توضیح داد: برخی پروژه‌ها دربخش‌های خطوط لوله انتقال و پالایشگاه‌ها از سال‌ها پیش به تعویق افتاده که به نظر می‌رسد برای جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته جذب سرمایه می‌تواند تا هفت میلیارد دلار افزایش یابد. اگرچه طبق صحبت مدیرعامل شرکت ملی گاز برای امسال 5.5 تا 6 میلیارد دلار نیاز است. 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید