خط لوله سراسری هفتم و انتقال گاز پارس جنوبی به پاکستان و هند

ایران 30 درصد از نخستین گام اجرایی شدن خط لوله صلح را برداشته است

(چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۶) ۱۰:۴۲

خط لوله سراسری هفتم گاز، ‌مسوول انتقال گاز عسلویه به ایرانشهر (مرحله اول طرح) برای گازرسانی به استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان و سپس ادامه مسیر از ایرانشهر به چابهار (مرحله دوم طرح) جهت صادرات گاز به پاکستان و هند در صورت توافق سه جانبه کشورها در خط لوله صلح است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (www.pseez.ir)، در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این خط لوله حدود 30 درصد است؛ البته در برنامه، رقم 14 درصد پیشرفت تا پایان سال 85 پیش‌بینی شده بود، که با توجه به آغاز عملیات اجرایی طرح از خرداد 85 ، براساس برنامه پس از 30 ماه یعنی در آذر 78 به پایان خواهد رسید.

این در حالی‌است که در چهارمین نشست سه جانبه کشورها که در بهمن سال گذشته در تهران برگزار شد، مقامات سه کشور تصمیم گرفتند تا 9 تیر امسال درخصوص بندهای قرارداد به توافق نهایی رسیده و قرارداد پروژه خط لوله صلح را به امضا برسانند.

مرحله اول طرح، احداث 902 کیلومتر خط لوله 56 اینچ از بندر عسلویه تا ایرانشهر است که از استان‌های بوشهر، هرمزگان، فارس و کرمان گذشته و به سیستان و بلوچستان ختم می‌شود. در طراحی اولیه احداث 9 ایستگاه تقویت فشار گاز، 36 عدد شیر کنترل بین‌راهی، 9 ایستگاه ارسال و دریافت توپک و تعدادی ایستگاه‌های اندازه‌گیری پیش‌بینی شده است. کنترل خط نیز از طریق سیستم مخابراتی با استفاده از کابل نوری که به دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران متصل خواهد شد، انجام می‌شود. طول خط لوله ایرانشهر تا مرز پاکستان 265 کیلومتر است که با احداث هفت ایستگاه تقویت فشار گاز علاوه بر دو ایستگاه مرحله اول طرح، امکان صادرات گاز به شبه قاره هند فراهم خواهد شد.

این درحالی‌ است که در آغاز پنجمین نشست سه جانبه مقامات ایران - پاکستان - هند که از دیروز (8 خرداد) در تهران برگزار شده است، اعلام شد که میزان گاز صادراتی از ایران به دو کشور هند و پاکستان در فاز اول 60 میلیون مترمکعب است که در فاز دوم 90 میلیون مترمکعب به آن اضافه و به 150 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

دراین راستا قرارداد این طرح با قرارگاه خاتم الانبیا (ص) به عنوان پیمانکار به صورت EPCF منعقد شده بود، یعنی باید فاینانس طرح نیز توسط پیمانکار انجام می‌شد که پیمانکار نتوانست این مبلغ را تهیه کند و با توجه به کمبود وقت، مبلغ 580 میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی برداشته و به این پروژه اختصاص پیدا کرد. کل مبلغ قرارداد نیز بیش از 12 میلیارد تومان است که رقم 580 میلیون دلار آن برای خرید تجهیزات و لوله‌های مورد نیاز پروژه، طبق قانون بودجه سال 85 باید با استفاده از تسهیلات فاینانس خارجی و بیع متقابل تهیه می‌شد. همچنین مجموع هزینه لوله و تجهیزات این پروژه 700 میلیون یورو ، احداث دو ایستگاه در فاز اول 108 میلیون یورو و عملیات ساختمانی طرح 222 میلیارد تومان است.

در این خصوص، عملیات اجرایی خط در دو بخش سیویل و مکانیکال شامل پیاده کردن مسیر، مسیرسازی، کانال کنی، ریسه کردن لوله، جوشکاری، پرتونگاری در 10 کارگاه در طول مسیر به صورت موازی در حال انجام است. تاکنون عملیات مسیریابی کامل شده و عملیات مکانیکال نیز در چهارکارگاه در ایرانشهر، کهنوج، بندرعباس و عسلویه آغاز شده است. طبق برنامه با افزوده شدن لوله‌ها در مرحله اجرا، کارگاه‌های مکانیکال افزایش پیدا می‌کنند، به طوری‌که در نهایت احداث 10 کارگاه در برنامه پیش‌بینی شده است.

از سوی دیگر قرارداد احداث دو ایستگاه تقویت فشار گاز با کنسرسیوم ایرانی – خارجی منعقد شده، طراحی پایه آن به پایان رسیده و پیمانکار EPC ضمن ارائه طرح تفصیلی، عملیات فنس کشی و ایجاد جاده دسترسی به محل دو ایستگاه را آغاز کرده است. همچنین قرارداد تهیه شیرآلات و اتصالات با یک شرکت خارجی امضا شده است، اما اصلی ترین بخش کالای مورد نیاز طرح یعنی لوله‌های فولادی 56 اینچ از طریق مناقصه به شرکت‌های لوله‌سازی داخلی واگذار شده است. به این ترتیب شرکت لوله سازی اهواز متعهد است تا پایان سال 300 کیلومتر لوله را آماده کرده و تحویل دهد که تاکنون 200 کیلومتر از آن تحویل داده شده است.

در روزهای پایانی سال گذشته شورای اقتصاد با پرداخت 2.6 میلیارد دلار برای ساخت مرحله دوم طرح موافقت کرد که در پی آن احداث خط لوله چابهار، خطوط فرعی 41 شهر از استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان، گازرسانی به نیروگاه‌ها، در واحد پتروشیمی و 220 هزار انشعاب خانگی، تجاری و صنعتی در شهرهای مسیر انجام خواهد شد. در این راستا 640 کیلومتر آن خط انتقال اصلی گاز، با قطر 42 اینچ در محورهای ایرانشهر، چابهار، ایرانشهر - زاهدان - دو راهی زابل و همچنین 510 کیلومتر خطوط انتقال گاز فرعی برای تامین گاز شهرهای استان با قطرهای 12 تا 24 اینچ است.

به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، طرح احداث خط لوله سراسری هفتم گاز از اواخر سال 84 در دستور کار شرکت ملی گاز قرار گرفته است که گاز تولیدی فازهای 17، 18، 19 و 20 پارس جنوبی را به مناطق شرق و جنوب شرق منتقل خواهد کرد. در این طرح شرکت ملی گاز ایران، کارفرما و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) به عنوان پیمانکار است که در این پروژه شرکت مشاور پارس به عنوان مشاور EPC و مشاور بینا به عنوان مشاور کارفرماست.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید