بررسی تنها پروژه کاملا ایرانی طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی

مدیر پروژه‌‌های شرکت اویک: پیشرفت فیزیکی فازهای 9و10 به مرز 60 درصد رسیده است

(سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۸۶) ۱۲:۰۴

پیشرفت فیزیکی فازهای 9 و 10 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی با هموار شدن موانع پیشرفت پروژه به مرز 60 درصد نزدیک شد.

مهندس رکن الدین جوادی مدیر پروژه‌های شرکت اویک در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (www.pseez.ir)، با اعلام این خبر گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده فاز 9 تا زمستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و بخش باقی‌مانده آن نیز در سال آینده آماده بهره‌برداری می‌شود تا تنها پروژه کاملا ایرانی طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی به بهره‌برداری نهایی برسد.

وی گفت: کمبود کالا ناشی از تاخیر در تامین اعتبار لازم برای انجام پروژه، دیرآماده شدن سفارش‌ها و محدودیت‌های پیش آمده ناشی از تحریم‌های اقتصادی اخیر باعث شده است که پیشرفت پروژه ملی فازهای 9 و 10 با کندی انجام شود.

نایب رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) عدم اطلاع رسانی کافی از مراحل پیشرفت را ناشی از پیچیدگی‌های پروژه در گذشته خواند و گفت: این پروژه در گذشته شاهد مسایلی بوده که باعث شده ساخت این فازها با تاخیر نسبتا طولانی مواجه شود، اما پروژه در حال حاضر برروی ریل سرعت قرار گرفته و با قول مساعد مدیران شرکت ملی نفت در خصوص رفع بعضی از نواقص‌ها امیدوار به حفظ سرعت کار در آینده هستیم.

وی گفت: در هشت ماه گذشته پیشرفت این فاز از 20 به حدود 60 درصد رسیده است که این نشانگر عزم مدیران و کارکنان در تمامی سطوح در اتمام این پروژه است.

وی ادامه داد: فازهای 9 و 10 پارس جنوبی تنها پروژه‌ای است که تمامی بخشهای آن از مهندسی، خرید، اجرا و راه‌اندازی توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود.

جوادی با بیان این که با تامین منابع مالی در آینده نزدیک با افزایش تعداد کارکنان سایت به سمت نهایی شدن پروژه خیز برخواهیم داشت، خاطرنشان کرد:

در حال حاضر بیش از 9 هزار نفر از 62 شرکت پیمانکاری ایرانی در فازهای 9 و 10 مشغول به کارند که در آینده تعداد آنان به 14 هزار نفر افزایش می‌یابد.

 وی همچنین در خصوص پرداخت دستمزدهای کارگری در این طرح گفت: ما سعی کرده‌ایم صورت وضعیت پیمانکاران را بلافاصله و به روز پرداخت کنیم، اما برخی از پیمانکاران بخشی از حقوق کارگران خود را نگه می‌دارند که متاسفانه این موضوع به صورت عرف و فرهنگ درآمده است.

مدیر پروژه‌‌های شرکت اویک تصریح کرد: تعداد کمی از پیمانکاران دستمزد کارکنان خود از اسفندماه تاکنون را نپرداخته‌اند که تلاش می‌کنیم حقی از کارگران ضایع نشود.

وی پیشرفت صورت مالی پروژه را 51 درصد، پیشرفت فیزیکی را 59.16 درصد، پیشرفت مهندسی را 98 درصد و پیشرفت متریال پروژه را 82 درصد عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، طرح توسعه فازهای 9و10 میدان گازی پارس جنوبی به منظور تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز در روز، طراحی و در حال اجرا است. شرکت‌های مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و مهندسی ساختمان وصنایع نفت به همراه شرکت LG پیمانکاران بخش فراساحل وخشکی این فازها هستند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید