‪ ۲۱‬تا ‪ ۲۷‬خرداد؛ هفته جهاد کشاورزی

رییس جهادکشاورزی استان بوشهر: نفت وگاز نباید باعث فراموشی کشاورزی در این ‌استان شود

(سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۶) ۱۰:۲۱

توسعه صنایع نفت و گاز نباید باعث فراموشی قابلیت‌های مهم موجود بخش کشاورزی در استان بوشهر شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (www.pseez.ir)، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در آستانه هفته جهاد کشاورزی ضمن بیان این مطلب افزود: توجه به بخش کشاورزی در کنار توسعه صنایع نفت و گاز در این استان ضروری است.

دکتر حسن رستمیان اظهار داشت: با توجه به توسعه صنایع نفت و گاز و احداث پروژه‌های پارس جنوبی وشمالی دراستان بوشهر در سالهای اخیر مردم رغبتی برای فعالیت در بخش کشاورزی ندارند.

وی ادامه داد: موقعیت جغرافیایی و شرایط خاص آب و هوایی استان بوشهر منجر به تشکیل گلخانه بزرگ طبیعی دراین استان شده ‌که باید زمینه استفاده‌ از این قابلیت برای احیای بخش کشاورزی فراهم شود.

رستمیان با بیان ‌این‌که‌ استان بوشهر شرایط مناسبی برای تولید محصولات کشاورزی دارد، بیان کرد: با توجه به قابلیت‌های پرورش ماهی و میگو، خرما، دامداری و دامپروری، مرکبات، صیفی‌، گوجه‌فرنگی و زیتون در این استان، استفاده نکردن ازاین فرصتها منجر به عقب ماندگی در دستیابی به اهداف برنامه چهارم توسعه می‌شود.

وی افزود: اگر دربخش کشاورزی با تکنولوژی روز دنیا پیش برویم، علاوه‌ بر افزایش تولید، کیفیت محصولات و امنیت غذایی نیز فراهم خواهد شد.

رستمیان پایین بودن اعتبارات، کمبود زمین، ضعف برنامه‌های ترویجی، کمبود نهاده‌های کشاورزی وجذابیت نداشتن رشته کشاورزی برای جوانان دراستان بوشهر را از جمله مهمترین مشکلات این بخش ذکر کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر درخصوص موضوع آب‌بهای نخلستان‌های این استان درسال جاری نیز گفت: امسال مبلغ آب بها به ازای هر نخل یکهزار و ۴۸۰ ‬ریال تعیین شده که اگر درخصوص محصول خرما بازاریابی مطلوبی صورت گیرد، این مبلغ خیلی زیاد نیست.

به گفته وی استان بوشهر در زمینه تولید خرما در کشور رتبه دوم و از نظر سطح زیر کشت رتبه سوم، از نظر تولید گندم رتبه‪ ۲۵‬و از نظر سطح زیرکشت آن رتبه ‪ ۱۴‬و در زمینه گوجه فرنگی نیز از نظر سطح زیر کشت رتبه پنجم و از نظر تولید رتبه هفتم را در کشور داراست.
وی درخصوص دامپروری در استان بوشهر نیز گفت: این استان دارای دو میلیون و ‪ ۲۴۳‬هزار و۳۱۰‬راس دام،‪ ۱۱۳‬واحد گاوداری گوشتی و چهار واحد گاو شیری و ‪۸۸‬ واحد مرغداری است.

گفتنی است، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در کنار بزرگترین تاسیسات انرژی ایران از قابلیت‌های کشاورزی خوبی نیز برخوردار است و دولت می‌تواند برای صادرات گوجه فرنگی این منطقه به کشورهای حوزه خلیج فارس برنامه‌ریزی کند.

در این باره رییس اداره جهاد کشاورزی عسلویه پیش‌تر گفته بود: باتوجه به وجود چند اسکله بزرگ در بخش عسلویه، امکان صادر کردن گوجه فرنگی از این منطقه وجود دارد.

مهندس اسفندیار جهانخواه تصریح کرده بود: ۵۷۵‬ هکتار از زمین‌های بخش عسلویه هر ساله زیر کشت گوجه‌فرنگی می‌رود و حداقل از هر هکتار‪ ۲۰‬تا‪ ۲۵‬تن گوجه‌فرنگی برداشت می‌شود.

گفتنی است، در استان بوشهر‪ ۲۱۲‬هزار و‪ ۸۸۷‬هکتار اراضی زراعی و‪ ۳۹‬هزار و‪ ۹۱۸‬هکتار باغ شامل چهار هزار و ‪ ۱۶۰‬هکتار مرکبات و ‪ ۳۴‬هزار و ۹۶۷‬هکتار سطح نخلیات وجود دارد.

 لازم به ذکر است که‪ ۲۱‬تا ‪ ۲۷‬خرداد ماه به عنوان هفته جهاد کشاورزی نامگذاری شده ‌است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید