گشایش ششمین دوره نمایشگاه فیلدباس

بنیان‌گذار کمیته فیلد باس: ده‌ها مجتمع بزرگ پتروشیمی‌ دارای سیستم کنترل مبتنی بر تکنولوژی فیلدباس هستند

(دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۶) ۱۸:۳۵

هم اکنون ده‌ها مجتمع بزرگ پتروشیمی‌ دارای سیستم کنترل مبتنی بر تکنولوژی فیلدباس هستند. ضمن آنکه مجتمع‌های قدیمی‌ از جمله مجتمع پتروشیمی‌ بندر امام(ره) و تعداد زیادی از پالایشگاه‌های نفت و پالایشگاه‌های گاز به فکر جایگزینی سیستم‌های کنترل قدیمی‌ خود با سیستم‌های مبتنی بر تکنولوژی فیلدباس افتاده‌اند.

ایسنا - عباس شعری مقدم بنیانگذار کمیته فیلد باس در مراسم افتتاحیه ششمین دوره این نمایشگاه با بیان اینکه تاکنون یک واحد الفین و یک واحد پلی اتیلن در مرحله پایانی بخش مهندسی و در فاز خرید و نصب هستند افزود: افزایش قابل توجه کاربر‌های تکنولوژی فیلدباس سبب شد تا کمیته فیلدباس به فکر تشکیل مجمع کاربران فیلدباس ایران بیفتد و این فکر را با تاسیس مجمع کاربران در آبان 85 عملی کنند.

به گفته وی این مجمع هم اکنون بالغ بر 150 عضو داشته و سومین نشست عمومی‌ آن در عصر دومین روز نمایشگاه و در همین سالن برگزار خواهد شد.

وی افزود: نمایشگاه فیلدباس امسال دارای ویژگی‌های خاصی است که اولین ویژگی آن، بیرون رفتن این نمایشگاه از زیر چتر پتروشیمی‌ و فعالیت آن در سطح ملی است. کمیته فیلدباس از اواخر پاییز 84 از پتروشیمی‌ منفک به انجمن مهندسان کنترل و ابزار دقیق ایران پیوست.

وی ویژگی دوم نمایشگاه منحصر نکردن فعالیت‌ها به تکنولوژی Foundation Fieldbus و ایجاد زمینه لازم برای مطرح شدن تکنولوژی‌های نوین دیگر دانست و افزود: از جمله این سیستم‌ها، سیستم‌هایی بدون سیم (Wireless) است که قطعا با استقبال صنایع مواجه خواهد شد.

البته ویژگی دیگر این نمایشگاه برگزاری آن بدون استفاده از پیمانکار و با مباشرت اعضای کمیته فیلدباس است، با این ترتیب توفیق واگذاری غرفه‌های ارزان تر در فضای دو برابر فضای نمایشگاهی سابق فراهم شد که در جمع، رضایت بیشتر غرفه‌داران را در بر داشت.

وی اظهار کرد: حضور غرفه داران در نمایشگاه از دو جنبه قابل بررسی است، تعداد سازندگان خارجی غرفه‌دار در نمایشگاه ششم 12 شرکت است که در مقایسه با نمایشگاه پنجم، چهار واحد افزایش داشته است. همچنین با حضور 18 شرکت طراحی مهندسی و یا سازنده ایرانی در نمایشگاه ششم، نسبت به سال گذشته هفت واحد افزایش داشته‌ایم. در مجموع با حضور 30 شرکت خارجی و داخلی در نمایشگاه ششم رکورد تعداد شرکت‌کننده در نمایشگاه‌های قبل شکسته شده است.

شعری مقدم هدف از برگزاری چنین نمایشگاه‌های تخصصی را پیگیری مسائل کسب و کار (Business) و ارتقای اطلاعات دانش فنی بازدیدکنندگان از محصولات ارائه شده دانست و خاطرنشان کرد: پس از برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی فیلدباس در سال 79 و با توجه به استقبال خوبی که از آن نمایشگاه صورت پذیرفت. کمیته فیلدباس ماموریت یافت هر ساله این نمایشگاه را برگزار کند.

به گفته وی پنج نمایشگاه قبلی در چند سال گذشته نقش بارزی در افزایش اطلاعات کارشناسان کشور اعم از دانشگاهی و صنعتی در رابطه با سیستم‌های کنترل و ابزار دقیق از جمله تکنولوژی فیلدباس داشته و باعث رونق استفاده از فناوری‌های نوین و فیلدباس شده است.

وی افزود: در زمانی که پتروشیمی‌ خواهان استفاده از سیستم‌های کنترل فیلدباس بود اغلب شرکت‌های صاحب لیسانس و مهندسی بین‌المللی به دلایل مختلف تمایلی به استفاده از آن نداشتند. ولی امروزه شاهد هستیم شرکت‌های بزرگ نفتی از جمله شل (shell) و شرکت‌های طراحی و مهندسی نظیر Technip فرانسه، Undo، Lurgi و Linde آلمان، Snamprogetti ایتالیا، Foster wheeler انگلستان و Toyo ژاپن پیشنهاد‌های خود را بر اساس این نوع تکنولوژی ارائه می‌کنند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید