مجری خط لوله سراسری گاز:

نخستین خط لوله دو منظوره گاز کشور سال 87 راه‌اندازی می‌شود

(شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۶) ۱۷:۱۳

خط لوله سراسری گاز کشور که به صورت دو منظوره (رفت و برگشت) اجرا شده است، سال 87 به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به نقل از روابط عمومی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، مهندس غلامرضا صهبا مجری خط لوله سراسری گاز کشور با اعلام این خبر گفت: خط لوله 48 اینچ شمال و شمال‌شرقی به طول حدود 800 کیلومتر که حد فاصل پارچین، گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار، سنگ بست، مشهد و حدود 100 کیلومتر خط لوله 42 اینچ میامی - دشت شاد را در برمی‌گیرد، به منظور تامین گاز شهرستان‌ها در طول مسیر و تامین کمبود گاز جنوب استان خراسان در دست اجراست.

وی با بیان این که این خط لوله به صورت دو منظوره (رفت و برگشت) توانایی انتقال و واردات گاز به داخل کشور را دارد، افزود: در حال حاضر تمام خط لوله‌های احداثی در کشور به صورت رفت تعریف شده است و فقط گاز را انتقال می‌دهد. 

صهبا تصریح کرد: این خط دو منظوره برای اولین بار در شرکت ملی گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد که پیش‌بینی می‌شود با یک سال تاخیر در سال آینده به بهره‌برداری کامل برسد.

مجری خط لوله سراسری گاز با اشاره به پیشرفت 15 تا 20 درصدی این پروژه گفت: با توجه به مسافت 900 کیلومتری خط لوله و احداث 6 ایستگاه تقویت فشار گاز و با در نظرگرفتن تورم، میزان سرمایه‌گذاری در این طرح به دو هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی عمر خط لوله‌ها را 50 سال ذکر کرد و گفت: از 75 درصد مصالح این پروژه، 50 درصد آن از خارج کشور تامین می‌شود و فقط 15 تا 20 درصد این طرح داخلی است.

وی با اشاره به این‌که پروژه‌های شرکت ملی گاز در یک زمان خاص و در نیمه اول سال باید به بهره‌برداری برسد، توضیح داد: با توجه به نیاز روزافزون کشور به گاز، در صورتی که پروژه‌های گاز به‌جای نیمه اول در نیمه دوم سال راه‌اندازی شود، کشور با بحران شدید مواجه خواهد شد؛ بنابراین باید تمام تلاش خود را برای اجرای به موقع طرح‌های گازی انجام داد تا شرکت گاز در هر شرایطی آمادگی لازم را داشته باشد.

وی افزود: هم اکنون در حدود 5 تا 6 هزار کیلومتر خط لوله با سایز بالا در کشور اجرا می‌شود که پیمانکاران این خط لوله‌ها بسیار محدود هستند و همین عامل باعث تقسیم شدن پروژه‌ها و حضور پیمانکارانی با تجربه کم و امکانات ناچیز می‌شود.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید