مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت:

پیمانکار مجری طرح آماک شامل جریمه نمی‌شود

(سه شنبه ۵ تیر ۱۳۸۶) ۰۶:۲۴

تغییرات شدید و غیرمترقبه در قیمت اقلام مصرفی، تجهیزات و خدمات مربوط به قرارداد‌های EPC موجب شده پیمانکاران نتوانند تعهدات خود را در مدت زمانی مربوطه انجام دهند.

ایسنا - مهدی بازارگان مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) با بیان این مطلب اظهار کرد: این وضعیت نامناسب پروژه‌ها شامل طرح جمع‌آوری گاز‌های همراه (آماک) نیز شده و تاخیر دو ساله آن را ایجاد کرده که البته از لحاظ قراردادی پیمانکار آماک متوجه جریمه نمی‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر رسیدگی به ادعا‌های مالی پیمانکاران و اخذ مجوز‌های مربوطه از مراجع صاحب صلاحیت مسلتزم صرف وقت زیادی است که به نوبه خود موجب تاخیر بیشتر در پروژه‌های EPC شده است.

بازارگان درخصوص تاخیر شرکت صدرا در قرارداد EPC 2 میدان سلمان و ادعای دوباره آن شرکت مبنی بر افزایش هزینه‌ها، یادآور شد: در این خصوص نیز بایستی مشکلات پیمانکار و رسیدگی و شناسایی شود و راهکار‌های حمایتی یافت شود.

به گفته او، همچنین لازم است مصوبات و دستورالعمل‌های مناسب توسط مراجع قانونی و دولتی اندیشیده و ابلاغ شود تا بتوان بسیاری از معضلات موجود را حل و فصل کرد.

پیش از این سیدمحمد بیژن‌فر ـ مجری طرح جمع‌آوری گاز‌های همراه (آماک) ـ از وارد مدار تولید شدن ایستگاه تقویت فشار کوپال در 29 اردیبهشت ماه، بهره‌برداری از ایستگاه تقویت فشار آب تیمور در اواخر مرداد و راه‌اندازی ایستگاه تقویت فشار و نم‌زدایی گاز اسیدی طرح (فاز 2) در اوایل مرداد خبر داده بود؛ درحالی‌که بر اساس برنامه اولیه قرار بوده ایستگاه تقویت فشار آب تیمور در اواسط بهمن ماه 85 راه‌اندازی شود که پس از تاخیر ایجاد شده زمان بهره‌برداری از آن به اردیبهشت امسال موکول شد. همچنین ایستگاه تقویت فشار و نم‌زدایی گاز اسیدی طرح فاز قرار بود تا پایان اسفند سال پیش وارد مدار تولید شود.

البته ایستگاه مارون‌3 در بهمن سال گذشته وارد مدار تولید شد که این ایستگاه در حال حاضر روزانه حدود 21 میلیون فوت مکعب گاز را جمع‌آوری، فشارافزایی و نم‌زدایی می‌کند و از طریق 44 کیلومتر خط لوله به پالایشگاه طرح انتقال می‌دهد.

در این راستا پیش‌تر بازارگان اظهار کرده بود که حدود 53 میلیون دلار برای این پروژه هزینه شده است؛ در طرح آماک، مهندسی پایه به صورت کامل از سوی متخصصان ایرانی انجام شده است و تاخیر دو ساله در اجرای این طرح نمی‌تواند از ارزش‌های اجرایی چنین طرح‌ بزرگی و پیچیده‌ای بکاهد.

ازسوی دیگر، ایستگاه تقویت فشار کوپال نیز از 11 فروردین وارد مرحله راه‌اندازی و پس از انجام مراحل مختلف و رفع اشکالات معمول در این دوره از تاریخ 29 اردیبهشت وارد مدار تولید شده است. این ایستگاه روزانه حدود 40 میلیون فوت مکعب گاز را جمع‌آوری، فشارافزایی و نم‌زدایی کرده و از طریق خط لوله به طول 14 کیلومتر به پالایشگاه ارسال می‌کند. متوسط تولید این واحد حدود سه هزار بشکه NGL (میعانات حاصل از جمع‌آوری گاز همراه) و 32 میلیون فوت مکعب گاز سبک در روز است. این واحد قرار بود تا پایان اسفند سال گذشته به بهره‌برداری برسد، ولی تاخیر پیش‌آمده جزو اشکالات عادی است که در خلال راه‌اندازی بروز می‌کند.

گفتنی است، براساس آخرین پیش‌بینی قرار است کلیه تاسیسات این طرح اواسط امسال در مدار تولید قرار بگیرد؛ در نتیجه اجرای این طرح تا پایان فروردین ماه حدود 50 میلیارد فوت مکعب گاز‌های همراه نفت جمع‌آوری شد که حدود سه میلیون و 100 بشکه NGL تولید و به پتروشیمی‌ بندر امام تحویل داده شده است. همچنین 40 میلیارد فوت مکعب گاز سبک نیز تولید شده که اتان آن در تاسیسات پتروشیمی‌ جدا شده و گاز سبک آن به شرکت ملی گاز تحویل داده شده است. همچنین افزایش تولید 60 هزار بشکه نفت خام ناشی از برگشت میعانات گازی به واحد‌های بهره‌برداری، موجب افزایش ارزش تولیدات طرح شود به طوری که قیمت این محصولات که توسط شرکت‌های دریافت‌کننده محصول پرداخت می‌شود، حدود 150 میلیون دلار است.



ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید