معاون مجری فاز‌های 6، 7 و 8 پارس جنوبی خبر داد:

راه‌اندازی کامل فاز‌های 6، 7 و 8 تا اواسط دی

(سه شنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۶) ۱۱:۳۰

نتیجه تزریق گاز ترش فاز‌های 1، 2 و 3 به فاز 6 پارس جنوبی پس از آزمایشات و مانورهای ایمنی انجام شده مطلوب بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (www.pseez.ir)، احمد زارع معاون مجری فاز‌های 6 و 7 و 8 پارس جنوبی در شرکت پترو پارس با بیان این مطلب اظهار کرد: به این ترتیب بخش‌هایی از پروژه وارد مرحله راه‌اندازی شده است. در این زمینه حجم گازی که به وسیله خط لوله به فاز 6 منتقل می‌شود، در زمان‌های مختلف، متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی بخش خشکی که حدود 97 درصد است، افزود: طبق برنامه قرار است در سال 2007 هر سه فاز به بهره‌برداری کامل برسند.

به گفته او پس از تکمیل عملیات فاز 6 و انجام کار‌ها در فاز 7 مقدمات راه‌اندازی این فاز نیز آغاز خواهد شد.

گفتنی است، عملیات نصب نخستین سکوی طرح توسعه فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی در بخش دریا از صبح روز 19 اردیبهشت در فاز 7 آغاز شد.

پس از بارگیری و ارسال عرشه سکوی دریایی فاز 7 پارس جنوبی، عملیات نصب آن در فاصله 100 کیلومتری از ساحل عسلویه و برای اولین بار با توان پیمانکار داخلی توسط شناور شرکت صدرا موسوم به HLB 5000 با موفقیت در عمق 70 متری آب‌های خروشان خلیج فارس انجام شد.

با نصب این سکوی بهره‌برداری به وزن تقریبی 2800 تن که در چهار طبقه ساخته شده است، اولین مرحله از انتقال گاز موردنیاز فاز‌های 6، 7 و 8 پارس جنوبی آغاز خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، تاسیسات دریایی فاز‌های 6، 7 و 8 میدان گازی پارس جنوبی شامل سه سکوی تولید و حفاری 30 حلقه چاه و سه رشته خط لوله 32 اینچ دریایی به منظور انتقال گاز به پالایشگاه ساحلی هر کدام به طول 105 کیلومتر و سه رشته خط لوله 4.5 اینچی انتقال محلول گلایکول و همچنین دومین ترمینال گوی شناور (SPM) به منظور صادرات میعانات گازی و یک رشته خط لوله 30 اینچی دریایی به طول 5.4 کیلومتر برای انتقال میعانات گازی به این گوی شناور است.

هدف از توسعه فاز‌های 6، 7 و 8 پارس جنوبی تولید روزانه 104 میلیون مترمکعب گاز ترش و خشک، تولید روزانه 158 هزار بشکه میعانات گازی جهت صادرات و تولید سالانه 1.6 میلیون تن گاز مایع (پروپان و بوتان) LPG برای صادرات است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید