جشن‌ساز خبر داد:

عملیات طرح توسعه میدان نفتی کبود آغاز شد

(سه شنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۶) ۲۲:۴۹

عملیات طرح توسعه میدان نفتی کبود با اعتبار 490 میلیارد ریال آغاز شد.

ایسنا - سیف‌الله جشن‌ساز مدیرعامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان این مطلب اظهار کرد: با اجرای این طرح، امکان برداشت روزانه 12 هزار بشکه نفت خام تا سال 1388 ایجاد می‌شود.

وی در خصوص اجرای 24 پروژه این شرکت در طرح احداث و توسعه واحدهای نمکزدایی، توضیح داد: احداث واحد نمکزدایی برای کارخانه بهره‌برداری شماره 2 گچساران، نمکزدایی بینک، بی‌بی‌حکیمه 1، لب‌سفید، واحد بهره‌برداری شماره 3 گچساران و توسعه واحدهای نمکزدایی مارون-3 ، اهواز-3 ، مارون -5 و رگ‌سفید-1 ازجمله آنهاست که اجرای آنها بین 10 تا 90 درصد پیشرفت دارد.

به گفته او، با بهره برداری از این پروژه ها که هزینه آنها دو هزار و 600 میلیارد ریال است، ظرفیت نمکزدایی یک میلیون و 185 هزار بشکه نفت در روز ایجاد خواهد شد.

جشن‌ساز زمان بهره‌برداری از طرح بهینه‌سازی و نوسازی تأسیسات سطح‌الارضی را سال 1388 دانست و گفت: احداث کارخانه گاز و گاز مایع 1900 آغاجاری، احداث واحد تفکیک CFU 200 و مخازن ذخیره محصولات در ماهشهر، احداث کارخانه گاز و گازمایع 2300 مارون و احداث چندایستگاه پیش‌تراکم و تزریق گاز در این طرح انجام خواهد گرفت.

به گفته وی، فاز اول توسعه مخزن خامی مارون با اعتبار هزار میلیارد ریال در حال اجراست که تولید روزانه 200 میلیون فوت مکعب محصولات سرچاهی از چهار حلقه چاه تولیدی این میدان پیش‌بینی شده است. تاکنون دو حلقه چاه با ظرفیت هر کدام پنج هزار بشکه میعانات گازی به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرعامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه عملیات فاز اول طرح توسعه مخزن خلیج آغاجاری با اعتبار 74 میلیارد ریال و مخزن خامی کرنج با 206 میلیارد ریال آغاز شده است، افزود: در مجموع با توسعه 9 مخزن گازی مارون، پازنان، کرنج، آغاجاری، میلاتون، رگ‌سفید، بی‌بی‌حکیمه، کارون و قلعه‌نار که هزینه اجرای آن یک میلیارد و 195 میلیون دلار برآورد شده است، روزانه یکصد هزار بشکه مایعات گازی و هزار میلیون فوت مکعب گاز استحصال خواهد شد.

او در ادامه تشریح کرد: در طرح‌های نفت و گاز این شرکت بیش از 120 پروژه در بخش های تأسیسات، خطوط لوله جریانی، خطوط لوله اصلی و چندراهه‌ها، گاز، تأسیسات جنبی، در حال اجراست. همچنین در طرح جامع بازرسی و تعمیرات خطوط لوله نیز 5 پروژه عمده در حال اجراست که بازرسی بیش از پنج‌هزار کیلومتر خطوط لوله زیرزمینی و روزمینی در قطرهای مختلف را شامل می‌شود که اعتبار آنها یک هزار و 522 میلیارد ریال است.

وی با تاکید بر اینکه در سال گذشته 59 حلقه چاه توسعه‌یی، معادل 217 هزار و 330 متر حفاری شده است، گفت: البته یک حلقه چاه بیشتر از برنامه پیش‌بینی حفر شده است. همچنین 68 حلقه چاه در حدود 13 هزار و 617 متر تعمیری و 12 حلقه چاه توسعه‌یی در میدان اهواز بوده است. از زمان واگذاری میدان‌های تحت‌اختیار شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) نیز تاکنون عملیات 11 حلقه چاه پایان یافت و عملیات یک حلقه چاه دیگر ادامه دارد. در یک سال گذشته 538 حلقه چاه نیز به وسیله دستگاه‌های لوله مغزی سیار تعمیر و تکمیل شده است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید