رسیدن تولید روزانه سکوی نصر به 60 هزار بشکه تا سه ماه دیگر

(شنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۶) ۱۴:۰۷

معاون سکوی نفتی نصر گفت: از 23 حلقه چاه فعال در این سکو روزانه 40 هزار بشکه نفت تولید می‌شود که تا سه ماه آینده به 60 هزار بشکه افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، مرتضی آروند در بازدید خبرنگاران از سکوی نصر اظهار داشت: در این سکو 59 حلقه چاه وجود دارد که در حال حاضر 23 حلقه آن فعال بوده و علاوه بر آن 15 حلقه دیگر نیز تزریقی است.

وی با بیان این که پیرترین چاه در سکوی دلتای 1 واقع شده که متروکه است، یادآور شد: روزانه 70 هزار بشکه آب به میادین نفتی سیوند و دنا تزریق می‌شود.

وی گفت: از 4 میدان الوند، سیوند، دنا و نصرت که همگی در حال بهره‌برداری است، میدان نصرت با کشور امارات مشترک است و تنها بخش کوچکی از آن در آبهای ایران واقع شده که دارای یک حلقه چاه فعال بوده و روزانه 3 تا 4 هزار بشکه نفت خام از آن برداشت می‌شود.

به گفته وی این میدان در 15کیلومتری شرق سکوی نصر در آبهای خلیج فارس قرار دارد.

آروند، بهره‌برداری با کیفیت، حفظ محیط زیست و کمیت کالا را از اهداف عمده سکوی نفتی نصر عنوان کرد و گفت: در این سکو، پس از تولید نفت، فرآورش اولیه صورت می‌گیرد و پس از آن به جزیره سیری انتقال می‌یابد.

وی افزود: به جز میدان الوند که 5 کیلومتر از سکوی نصر فاصله دارد، نفت از طریق خطوط لوله زیر دریائی به این سکو منتقل می‌شود.

معاون سکوی نفتی نصر یادآور شد: میزان برداشت از چاه‌ها به دلیل پمپی بودن آنها متغیر است اما به طور متوسط روزانه 40هزار بشکه نفت از این میادین برداشت می‌شود.

وی با بیان این که سیستم کنترل این سکو تا یک ماه آینده ارتقا می‌یابد،افزود: چاه‌های نفت موجود در این سکو دارای عمق 8 هزار فوت یا 2 کیلومتر در اعماق دریا است و نفت تولیدی از آن جزو نفتهای سبک محسوب می‌شود.

وی همچنین تحریمهای اقتصادی علیه ایران را در فعالیتهای این سکو بی‌اثر ندانست و گفت: هر چند تحریمها هنوز اثر ز یادی بر فعالیت ما نگذاشته اما عمده‌ترین اثر آن فعالیت هلی کوپتری سکو است که در حال حاضر تردد در این سکو از طریق کشتی صورت می‌گیرد.

آروند خاطرنشان کرد: بیش از 30 سال در صنعت نفت که همواره در دریا بوده فعالیت داشته ام و این فعالیت سختیها و شیرینهای زیادی به همراه داشته اما تلخ‌ترین خاطرات من مربوط به زمان جنگ است که عزیزترین دوستان خود را در این سکوها از دست دادم.

سکوی نصر در 32 کیلومتری جنوب غربی جزیره سیری در منتهی الیه خلیج فارس واقع شده که در حال بهره‌برداری است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید