تولید روزانه 115 هزار بشکه نفت در استان‌های ایلام و لرستان

(دوشنبه ۱ اَمرداد ۱۳۸۶) ۱۲:۲۲

روزانه 118 هزار بشکه نفت از 27 حلقه چاه فعال واقع در استان‌های ایلام و لرستان از مناطق عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب تولید می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به نقل از روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، از این مقدار نفت تولیدی 11 هزار بشکه از طریق تلمبه‌خانه آفرینه به پالایشگاه کرمانشاه و 107 هزار بشکه از طریق خط لوله 18 اینچ به‌طول 152 کیلومتر به مناطق نفت‌خیز جنوب جهت مصارف داخلی و بخشی جهت صادرات به خارک ارسال می‌شود. 

مهندس غلامرضا داودی رئیس منطقه عملیاتی چشمه خوش، دهلران، سرکان و مانه‌کوه با اعلام این مطلب، بیان داشت: میادین نفتی واقع در این مناطق جزو میادین کوچک و دشوار از نظر بهره‌برداری است که با همت و تلاش پرسنل و نیروهای شاغل در این مناطق، نقش مهمی در تولید نفت کشور به‌عهده دارند.

وی پروژه‌های در دست انجام در این مناطق را شامل مواردی همچون احداث کارگاه مرکزی چشمه خوش، توسعه و بازسازی انبار کالای چشمه خوش، نصب کوپن‌گذاری خطوط لوله در تنگ ملاوی، تغییر مسیر خط لوله جریانی چاه شماره یک و سه ماله‌کوه و بازسازی خط لوله جریانی چاه شماره یک سرکان دانست.

رئیس منطقه چشمه خوش، دهلران و سرکان افزود: تأمین کمبود نیروی انسانی، بازنگری و نهائی کردن ساختار و سازمان منطقه و مجهز کردن آزمایشگاه واحد نمک زدائی از جمله طرح‌های عمده پشتیبانی است که در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: در مناطق یاد شده، تعداد 573 نفر مشتمل بر 166 نفر کارکنان رسمی و 407 نفر نیروهای ارکان ثالث عمدتاً بومی، مشغول به‌کار هستند.

در منطقه عملیاتی چشمه‌خوش، مطالعات مهندسی پایه، احداث واحد نمک‌زدائی، تسهیلات سرچاهی، خطوط لوله جریانی نفت دو حلقه چاه، عملیات لرزه‌نگاری، حفاری دو حلقه چاه و قرارداد تأمین انرژی با شرکت برق منطقه‌ای غرب کشور پایان یافته است. در این منطقه شبکه برق‌رسانی 92 درصد پیشرفت و مطالعات جامع و تهیه طرح توسعه میدان نیز 81 درصد پیشرفت داشته است.

این گزارش می‌افزاید مطالعات جامع میدان، حفاری، مطالعات مهندسی پایه میدان، جاده‌های دسترسی و محل چاه‌ها در مطنقه عملیاتی سرکان و ماله‌کوه واقع در پل‌دختر خاتمه یافته و تسهیلات سرچاهی و خطوط لوله جریانی با 90 درصد پیشرفت در دست اقدام است. همچنین احداث واحد بهره‌برداری و نمک‌زدائی درحال انجام تشریفات مناقصه است.

گفتنی است در طرح توسعه فاز دوم میادین سرکان و ماله‌کوه تهیه کالا و احداث خط لوله جریانی و تسهیلات سرچاهی سه حلقه چاه، تهیه کالا و احداث چندراهه ماله‌کوه و خطوط نفت و گاز تا واحد بهره‌برداری سرکان، برق‌رسانی به میدان سرکان و ماله‌کوه به‌صورت EPC ، تهیه کالا و احداث تأسیسات تقویت فشار گاز و تزریق گازهای همراه به‌صورت EPC از جمله موارد توسعه این میدان است. مناطق عملیاتی چشمه‌خوش، سرکان و دهلران در استان‌های ایلام و لرستان واقع و سطح واحدهای بهره‌برداری یاد شده 133 هزار متر مربع است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید