مدیرعامل سازمان منطقه‌ ویژه‌ اقتصادی انرژی پارس:

انکار خدمات دولت نهم در پارس جنوبی با انگیزه‌های سیاسی و تبلیغاتی بی‌انصافی است

(چهارشنبه ۱۰ اَمرداد ۱۳۸۶) ۲۱:۱۵

با وجود فرافکنی برخی افراد مبنی بر رکود اقتصادی پروژه‌های نفت و گاز در پارس جنوبی به نظر می‌رسد توسعه‌ی جغرافیایی منطقه‌ی ویژه، آغاز عملیات اجرایی پالایشگاه‌های گازی پنج فاز جدید و سه واحد LNG از جمله مهم‌ترین پروژه‌های انجام شده در دولت نهم بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (www.pseez.ir)، سید عبدالجلیل رضوی مدیرعامل سازمان منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی انرژی پارس با بیان این مطلب اظهار کرد: در دولت نهم پروژه‌های مهمی در منطقه‌ی ویژه انجام شده که انکار کردن آنها با انگیزه‌های سیاسی و تبلیغی، بی‌انصافی است.

وی با اشاره به توسعه‌ی مساحت جغرافیایی منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی انرژی پارس از 10 به 30 هزار هکتار افزود: طرح توسعه‌ی منطقه با هدف اجرای طرح‌های LNG و باقی واحدهای پالایشی انجام شده است. هم‌چنین عملیات اجرایی پنج پالایشگاه گازی پارس جنوبی شامل فازهای 12، 15، 16، 17 و 18 در دو سال گذشته آغاز شده که در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار هستند. از سوی دیگر در فازهای 6 تا 10 که عملیات اجرایی آنها در دولت گذشته انجام شده بوده نیز توسعه اساسی و پیشرفت‌های فیزیکی آنها در دولت نهم بوده که به مرور در حال پایان یافتن است.

مدیرعامل سازمان منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی انرژی پارس با تاکید بر آغاز عملیات اجرایی سه واحد پارس، ایران و پرشین LNG در دولت نهم تشریح کرد: هم‌اکنون مراحل نهایی مذاکرات این سه واحد در حال انجام است و سرمایه‌گذاران خارجی شامل شرکت‌های توتال، پتروناس، شل و رپسول نیز در حال انجام مقدمات کار برای تجهیز کارگاه هستند و زمین واحدهای LNG تحویل پیمانکار شده است.

وی به تاثیر شرایط سیاسی جهان بر تمام پروژه‌های صنعتی ایران اشاره و تاکید کرد: با توجه به این‌که خاکریز اول فشارهای سیاسی، صنعت نفت بوده است، مسوولان و صنعتگران نفت با شجاعت تمام در جهت احیا و حرکت پروژه‌های پارس جنوبی تلاش می‌کنند و در شرایطی که دشمنان ایران اسلامی در تلاشند وانمود کنند فشارهایشان بر ایران به نتیجه رسیده و ایران را مرعوب کرده‌اند، انصاف نیست با هدف تبلیغات سیاسی، بپذیریم که مرعوب شده‌ایم و این کار خیانت به کشور است.

وی با بیان این‌که دنیا می‌خواهد از زبان ما بشنود در مقابل فشارهای سیاسی جهان تسلیم شده‌ایم، تصریح کرد: این‌چنین نیست و در چند ماه گذشته حضور فعال رییس‌جمهور در پارس جنوبی برای آغاز فعالیت اجرایی طرح‌های توسعه‌ی فازهای 15 تا 18، واحدهای پتروشیمی و واحد متانول مشترک بین ایران و ونزوئلا بیانگر این واقعیت است.

به گفته‌ی او هم‌چنین سایر پروژه‌های زیرساختی مانند احداث پالایشگاه تولید بنزین در پارس جنوبی توسط بخش خصوصی از دیگر فعالیت‌های شاخص در منطقه محسوب می‌شود. در این راستا در سه ماه ابتدای امسال 24 پروژه مهم در منطقه‌ِی ویژه به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به این‌که منطقه ویژه بر اساس سیاست‌های دولت نهم و تاکیدات وزیر نفت تاکنون حدود هزار میلیارد تومان درجهت توسعه زیرساخت‌های استان بوشهر و حوزه نفوذ پارس جنوبی هزینه و در سال گذشته حدود 8 میلیارد تومان در جهت رفع محرومیت‌های منطقه عسلویه در زمینه امور رفاهی، فرهنگی و عمرانی کمک کرده است، یادآور شد: علاوه بر در اختیار گذاشتن همه‌ی امکانات رفاهی، آموزشی، بهداشتی و درمانی به مردم، یکی از تاکیدات اصلی وزیر نفت و رییس‌جمهور، تامین آب مورد نیاز منطقه بوده که در این خصوص سالم‌ترین و بهداشتی‌ترین آب مورد استفاده‌ی کارکنان صنعت نفت، در بین مردم منطقه نیز توزیع می‌شود. اگرچه ممکن است مردم در برخی روستاها از آب‌های غیربهداشتی استفاده کنند ولی این موضوع ارتباطی به وزارت نفت ندارد؛ زیرا مسوولیت اصلی آبرسانی با وزارت نیرو است و وزارت نفت فقط در این بخش با دستگاه‌های دیگر همکاری می‌کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، رضوی در ادامه یادآوری کرد: هم‌چنین وزارت نفت با هماهنگی استانداری بوشهر، اعتبار مناسبی را برای تکمیل پروژه‌ی آبرسانی روستاهای بخش عسلویه در نظر گرفته است. از سوی دیگر خط انتقال آب کوثر که در تعهد منطقه‌ی ویژه بود نیز انجام شده و منتظریم وزارت نیرو این طرح را عملیاتی کند.

مدیرعامل سازمان منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی انرژی پارس با اشاره به این‌که استان بوشهر در بحث اشتغال، موفق‌ترین بخش کشور معرفی شده که مرهون پارس جنوبی است، تشریح کرد: با توجه به این‌که پروژه‌های فازهای 6 تا 10 پارس جنوبی در سال 85 در دوره بیشترین فعالیت اجرایی خود قرار داشتند، بنابراین بالاترین درصد حضور نیروی انسانی هم مربوط به آن دوره زمانی بوده است. در حال حاضر مراحل نهایی این فازها در حال انجام است و به طور طبیعی نیاز به نیروی کار مقطعی و کارمزدی کاهش یافته و این افراد به پروژه‌های دیگر منتقل خواهند شد.

وی هم‌چنین با بیان این‌که نیمه‌ی دوم سال در مناطق جنوبی کشور دوره‌ی اصلی کار محسوب می‌شود، بدی آب و هوا در شش ماه ابتدایی سال موجب کاهش فعالیت نیروی انسانی در این زمان است.

به گفته‌ی او، یکی از بهترین دوره‌های هماهنگی و زندگی مسالمت‌آمیز بین مردم و صنعت مربوط به دولت نهم بوده و مردم شریف منطقه‌ی عسلویه به این موضوع گواهی می‌دهند. هرچند برخی اظهارنظرهای سیاسی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی برخلاف این موضوع است و انتظار می‌رود کسانی که خود در جایگاه‌های مختلف کشور خدمت‌رسانی می‌کنند، با انگیزه‌های سیاسی، تلاش وزارت نفت و دولت نهم را نادیده نگیرند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید