پیشرفت ‌٧٧ درصدی طرح خط لوله پنجم سراسری گاز

(پنج شنبه ۱۱ اَمرداد ۱۳۸۶) ۱۷:۱۶

پیشرفت فیزیکی طرح خط لوله پنجم سراسری گاز که به منظور انتقال گاز تولیدی فاز‌های 6 و 7 و 8 پارس جنوبی طراحی شده است، با اختصاص 1.5 میلیارد دلار بودجه به 76.7 درصد رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به نقل از روابط عمومی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، شعبان‌پور مجری طرح خط لوله پنجم سراسری گاز با اعلام این مطلب گفت: این طرح از چهار زیر پروژه اصلی شامل خط لوله عسلویه ـ آغاجاری (به قطر 56 اینچ و طول 504 کیلومتر برای انتقال گاز ترش و تزریق آن به مخازن نفتی میدان آغاجاری)، نصب پنج ایستگاه تقویت فشار، خط لوله عسلویه ـ پالایشگاه فجر (به قطر 42 اینچ برای انتقال تولید زودهنگام فاز‌های 6 و 7 و 8 به پالایشگاه فجر) و سیستم مخابرات و اسکادا تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: بودجه کلی طرح خط لوله پنجم سراسری انتقال گاز، حدود 1.8 میلیارد دلار است که توسط شرکت ملی نفت تامین می‌شود.

وی با اشاره به این‌که پروژه توسط پیمانکاران داخلی در حال اجرا است، گفت: مدیریت کل طرح با استفاده از روش و دستورالعمل نظام اجرایی طرح‌های صنعت نفت به صورت سیستم چهار عاملی یعنی با استفاده از پیمانکار، مشاور، MC و کارفرما اداره می‌شود.

مجری طرح خط لوله پنجم و ششم سراسری گاز افزود: مشاوره و نظارت طرح در اختیار شرکت رهاب، MC پروژه توسط شرکت قدس نیرو مدیریت کل طرح توسط شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران انجام می‌شود.

شعبان‌پور خاطرنشان کرد: طراحی این خط لوله در ابتدا توسط شرکت ملی گاز براساس طراحی پایه که از سوی شرکت Foster wheeler که یک شرکت انگلیسی و فعال در زمینه نفت و گاز است، انجام شده بود، صورت گرفت و سپس توسط شرکت مشاور رهاب بازنگری و طراحی تفصیلی انجام شد.

وی یادآور شد: از 1.8 میلیارد دلار بودجه پروژه تاکنون بالغ بر یک میلیارد و 550 میلیون دلار از شرکت نفت دریافت و هزینه شده است.


* پیشرفت فیزیکی 83.3 درصدی خط لوله عسلویه ـ آغاجاری *

وی توضیح داد: این خط لوله دارای ظرفیت انتقال 3700 میلیون فوت مکعب در روز معادل 104 میلیون مترمکعب گاز ترش است.

او همچنین با اشاره به پیشرفت فیزیکی 83.3 درصدی خط لوله عسلویه ـ آغاجاری گفت: لوله‌های این بخش از پروژه که به دلیل انتقال گاز ترش از استاندارد و مشخصات فنی خاصی برخوردار است از شرکت سالز گیتر آلمان با اعتباری بالغ بر 880 میلیون دلار تهیه و توسط شرکت ایران آروین اجرا می‌شود.


* ایستگاه‌های تقویت فشار خط لوله پنجم سراسری گاز *

شعبان‌پور سپس خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن ایستگاه خروجی فاز 6 و 7 و 8 هم اکنون پنج ایستگاه تقویت فشار در خط لوله پنجم سراسری با پیشرفت فیزیکی 70 درصد در حال نصب است که از این تعداد دو ایستگاه شامل ایستگاه خروجی پالایشگاه و ایستگاه اول که هر کدام دارای پنج توربو کمپرسور و قدرت تقریبی هر ایستگاه 100 مگاوات و با آرایش 1+4 در داخل حصار پالایشگاه فاز 6 و 7 و 8 عسلویه قرار دارند و ایستگاه‌های بعدی به ترتیب در خورموج، آب پخش و سردشت هر کدام دارای چهار توربو کمپرسور با آرایش 1+3 قرار گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ایستگاه‌های تقویت فشار با اعتباری بالغ بر 580 میلیون دلار، توسط شرکت توربو کمپرسور نفت (OTC) به صورت (EPC) انجام می‌شود.


* پیشرفت فیزیکی 96.4 درصدی خط لوله عسلویه ـ فجر *

مجری طرح خط لوله پنجم سراسری گاز در مورد این بخش از پروژه هم گفت: این خط لوله به قطر 42 اینچ و به طول تقریبی 65 کیلومتر با هدف انتقال تولید زود هنگام پالایشگاه فاز 6 و 7 و 8 پارس جنوبی بالغ بر ظرفیت تقریبا یک فاز تا 800 میلیون فوت مکعب در روز برای تصفیه رد پالایشگاه فجر طراحی شده است.

وی میزان پیشرفت فیزیکی این بخش از پروژه را 96.4 درصد اعلام کرد و گفت: کل هزینه‌های این بخش پروژه با تغییراتی که در پالایشگاه فجر لازم است انجام شود حدود 125 میلیون دلار خواهد شد.


* پیشرفت 60.7 درصدی سیستم مخابرات و اسکادا * 

وی در پایان افزود: بخش مخابرات و اسکادای پروژه شامل ارتباط مخابراتی و تله متری و همچنین انتقال کلیه اطلاعات مربوط به سیستم اسکادای خط سراسری پنجم و همچنین خط عسلویه ـ آغاجاری و طراحی و اجرای مرکز کنترل اسکادا در عسلویه است که 20 میلیون دلار به آن اختصاص یافته است.

شعبان‌پور گفت: مخابرات اسکادای این طرح شامل دو بخش مستقل از یکدیگر شامل عسلویه ـ آغاجاری و عسلویه ـ فجر که توسط شرکت سدید ارتباط به صورت (EPC) با 60.7 درصد پیشرفت هم اکنون در حال اجراست.

وی توضیح داد: علاوه بر پروژه‌های ذکر شده، پروژه احداث یارد‌های عملیاتی خط لوله و سیستم نشت یاب گاز (GLDS) نیز در حال طراحی و انتخاب پیمانکار است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید