آفریده:

تاخیر در قرارداد کرسنت باعث از دست رفتن بازار منطقه‌ای خواهد شد

(جمعه ۱۲ اَمرداد ۱۳۸۶) ۱۶:۲۰

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: تاخیر در قرارداد کرسنت منجر به از دست دادن بازار منطقه‌ای خواهد شد.

فارس - حسین آفریده درباره سرنوشت قرارداد کرسنت گفت: من معتقدم قیمت تمام شده فروش گاز در قرارداد کرسنت بالاتر از قیمت ترکمنستان است.
وی تصریح کرد: مذاکرات همچنان ادامه دارد و ما امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.
آفریده افزود: در میدان سلمان سرمایه‌گذاری لازم صورت گرفته است و هرگونه تاخیر در صدور گاز به امارات باعث از دست دادن فرصت در منطقه می‌شود.
وی گفت: هم اکنون شرکت دلفین قطر، گاز را به امارات داده و این موضوع نیز باعث خواهد شد ما بازار گاز منطقه را از دست بدهیم در حالی که امکان انجام سوآپ داریم و این موضوع موجب گسترش مناسبات در منطقه می‌شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: هم اکنون در میدان گازی سلمان روزانه 600 میلیون دلار گاز سوزانده می‌شود در حالیکه می‌توان این گاز را صادر کرد تا به اقتصاد کشور کمک کند.
وی افزود: شاید آمریکایی‌ها علاقمند باشند ما هیچ مناسباتی در منطقه نداشته باشیم اما ما باید تدبیر کنیم تا فرصت‌ها از دست نرود.
آفریده تاکید کرد: قیمت گاز در قرارداد کرسنت بر مبنای ارزش حرارتی و بازار قیمت نفت تدوین شده و یکی از قراردادها خوب در حوزه انرژی است که متاسفانه تاکنون به دلایل گوناگون اجرا نشده و فرصت‌های یک پس از دیگری از دست می‌رود.
وی گفت: هم اکنون قطر با صدور گاز به امارات بازار عمان را نیز در دست خواهد گرفت و من معتقدم با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر مناسبات گسترده با کشورهای منطقه باید دولت در این زمینه جدیت بیشتری به کار بندد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید