وزیر نفت اعلام کرد:

اعلام تصمیمات جدید درباره بنزین،توتال، کرسنت وآزادسازی قیمت‌مواد پتروشیمی

(سه شنبه ۱۶ اَمرداد ۱۳۸۶) ۱۹:۲۸

وزیر نفت از رفع مشکلات سهمیه بندی بنزین ،تعیین تکلیف امارات در قرارداد کرسنت ،تعیین تکلیف توتال در فاز 11 پارس جنوبی، تشکیل صندوق پارس جنوبی ،تشکیل کنسرسیوم نفتی در منطقه و آزاد سازی قیمت محصولات پتروشیمی خبر داد.

فارس - سید کاظم وزیری هامانه اظهار داشت: در سفر اخیر به ترکیه، مباحث ریز و جزئیات خاصی در خصوص مشارکت آنان در توسعه 3 فاز پارس جنوبی با مقامات این کشور مطرح شد. آنان علاقه‌‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران بودند و ما نیز علاقه‌مند جذب سرمایه در بخشهای بالا دستی هستیم.
وی افزود: طبیعتا یکی از مواردی که مطرح شد و به تفاهم رسیدیم، سرمایه‌گذاری آنها در سه فاز پارس جنوبی بود که هنوز شکل و مبلغ سرمایه‌گذاری مشخص نشده است. قرار شد بعد از انتخابات ترکیه آنها تیم مذاکره کننده خود را معرفی نمایند و با تیم ایرانی مذاکره نمایند. تیم ایرانی معرفی شده و منتظر جواب آنان هستیم.

* بودجه واردات بنزین تمام شد

وزیر نفت در ادامه یادآور شد: تمامی بودجه 5/2 میلیارد دلاری تخصیص یافته برای واردات بنزین، هزینه شده، عملیات خرید بنزین معادل آن انجام گرفته و بنزین خریداری شده به تدریج وارد می‌شود.
به گفته وی، اینکه چه میزان بودجه برای واردات بنزین تا پایان سال کم داریم، بستگی به این دارد که سهمیه‌بندی در چه سطحی باقی بماند و چه تغییراتی در آن ایجاد شود. در حال حاضر تاثیر سهمیه‌بندی شناور است و از حدود 52 میلیون لیتر تا 63 میلیون لیتر نوسان داشته است. باید دید متوسط مصرف چه رقمی می‌شود و بر اساس آن، میزان بودجه مورد نیاز محاسبه گردد.
وزیری هامانه یادآور شد: با گذشت حدود یکی دو ماه از سهمیه‌بندی این رقم متوسط ثابت محاسبه می‌شود و تا اول شهریور ماه میزان بودجه مورد نیاز برای واردات بنزین مشخص و اعلام خواهد شد.
به گفته وی، هنوز آمار دقیقی از میزان کاهش قاچاق سوخت به دست نیامده است زیرا همه مباحث قبلی بر اساس حدس و گمان بود.

*حذف قاچاق سوخت از کشور

آنچه که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصور می‌کرد، بیشتر برآورد و پیش‌بینی بود. واقعیت این است که در حال حاضر روند قاچاق سوخت به کشور معکوس شده و برخلاف گذشته، بنزین به داخل کشور قاچاق می‌شود و قاچاق سوخت از کشور به خارج حذف شده است.
وزیر نفت تضریح کرد: در مجموعه امسال 21 درصد نسبت به سال گذشته کاهش مصرف سوخت داشتیم که این رقم بدون در نظر گرفتن رشد مصرف می‌باشد.
وزیری هامانه در پاسخ به این سوال که چرا در موقع مطالعه و بررسی ابعاد و میزان سهمیه‌ بنزین خودروها، موارد خاص مورد توجه قرار نگرفت و اکنون پس از سهمیه‌بندی، این موارد خاص که نیاز به بنزین بیشتری دارند، مطرح می‌شود؟ خاطرنشان ساخت: در مجموعه‌ای که ما هیچ اطلاعاتی از تعداد خودروها، میزان و نحوه مصرف و عملکرد آنها در کشور نداشتیم، باید همه این موارد برآورد می‌شد. آنچه ما برآورد کردیم، همان اطلاعاتی بود که به مجموعه تصمیم‌گیران کشور یعنی هیات نمایندگان ویژه رئیس جمهور در ستاد تبصره 13 ارسال شد.

وی افزود: بعدا متوجه شدیم برخی ازا ین برآوردها، مقرون به صحت نیست و باید تغییراتی در آنها صورت گیرد. خوشبختانه انعطاف سیستم به نحوی است که با کشف معضل و مشکل در بخش عمومی قابل برطرف کردن است.

*اصلاح 9 مورد از مشکلات کارت سوخت

به گفته وزیر نفت، تاکنون حدود 9 مورد مشکل اصلی و مهم در طرح کارت هوشمند سوخت اعلام شده که بر اساس آنها تصمیماتی اتخاذ شده و سیستم اصلاح شده است. موارد دیگری نیز از قبیل انتقال محصولات کشاورزی وجود دارد که در دست بررسی است و به تدریج اصلاح می‌شود.

* تشکیل صندوق پارس جنوبی

وزیری هامانه در ادامه گفت: برای رفع مشکل سرمایه و جذب سرمایه، پیشنهاد تشکیل صندوق پارس جنوبی را مطرح و ارایه کردیم. امیدواریم در دولت مورد بررسی قرار گیرد و در ستاد تدابیر ویژه برای آن تصمیم‌گیری شود.
وی با اشاره به مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز نیز یادآور شد: در اجلاس قطر به اتفاق آرا، سازماندهی این مجمع مورد تایید قرار گرفت و مقرر شد سال آینده در اجلاس مسکو، جزئیات آن بررسی شود. کمیته‌ای از کشورهای عضو مامور شد که روی جزئیات، ساختار، مقررات و هماهنگی و همکاری‌هایی که باید بین اعضاء صورت گیرد، مطالعه نماید و پیشنهاد خود را به اجلاس سال آینده بدهد. تاکنون 2 جلسه در این خصوص به دعوت روسیه تشکیل شده و این مطالعه در سطح کارشناسی در حال انجام است.

*انجام بررسی لازم برای آزاد سازی قیمت محصولات پتروشیمی

وزیر نفت در خصوص آزاد‌سازی قیمت محصولات پتروشیمی در راستای واگذاری این شرکت‌ها، خاطرنشان ساخت: شرکت‌های پتروشیمی به 2 گروه تقسیم می‌شوند؛ یک گروه که خوراک کارخانجات را تامین می‌نماید و گروه دیگر که تولیدات آنها، محصولی است که به مصرف بخشهای مختلف کشور نظیر کود شیمیایی می‌رسد.
وی افزود: در قانون بودجه سال جاری، آزاد‌سازی قیمت محصولات پتروشیمی به دولت تکلیف شده اما هنوز روی این مطلب تصمیم‌گیری نشده و کمیته بررسی قیمت‌های وزارت بازرگانی روی آن کار می‌کند تا نحوه عمل را پیشنهاد دهد تا دولت در خصوص آن تصمیم‌گیری نماید. تصور می‌کنم چون قسمتی از این کار باید از جایی تامین سوبسید شود، مثلا با آزاد‌سازی قیمت کود شیمیایی ممکن است محصولات کشاورزی و یا کشاورز آسیب ببینند، لذا لازم است روی آن کار کارشناسی دقیق صورت گیرد تا جایگزین سوبسیدی که از طریق پتروشیمی پرداخت می‌شده است، به چه صورت انجام شود تا بتوانیم عملا قیمت را آزاد کنیم.
وزیر نفت افزود: در مورد واگذاری شرکت‌‌ها نیز چون کارهای مقدماتی برای ارزیابی و رفتن به بورس دارد، این کارها در دست انجام است ولی کار متوقف به آزاد‌سازی قیمت محصولات نیست.

*تشکیل کنسرسیوم نفتی در منطقه

وزیری هامانه در ادامه یادآور شد: تشکیل کنسرسیوم نفتی با کشور ترکیه و چند کشور دیگر موضوعی است که از سوی مقامات ترکیه مطرح شده ولی هنوز صحبت‌ خاص یا تفاهمنامه‌ای در خصوص آن صورت نگرفته است. بر اساس تفاهمنامه‌ای که در ترکیه به امضاء رسید، مجوز اجازه ترانزیت گاز ایران از طریق خاک ترکیه بود که بر اساس آن اجازه دادیم ترکیه، گاز ترکمنستان را از خاک ایران برای ورود به ترکیه عبور دهد و ما نیز گاز خود را از طریق ترکیه به اروپا ترانزیت کنیم.
وزیر نفت در پاسخ به این سوال که با توجه به تاکید گازسوز کردن خودروها در کنار مصارف داخلی و صنفی گاز کشور، آیا امکان صادرات در دراز‌مدت باز هم وجود دارد، یادآور شد: ایران دارای دومین ذخیره گاز دنیا است. در برنامه 20 ساله‌ای که تنظیم شده برای بخشهای مختلف مصرف شامل مصارف خانگی، تجاری، صنعت، خودرو و تزریق که در درجه اول اهمیت است و بالاخره صادرات، سهم گذاری شده یعنی برای هر یک از این بخشها یک برآورد نیاز شده و تخصیص گاز با فرض وسعه میادین گازی صورت گرفته است.
وی افزود: در نهایت یک میلیارد و 650 میلیون متر مکعب گاز، سقفی است که با توسعه میادین گازی می‌توانیم تولید کنیم. برای این مصرف، پیش‌بینی‌هایی شده و سهم بخشهای مختلف مصرف تعیین شده است. این موضوع در شورای عالی انرژی نیز مطرح شده و در آنجا نیز بررسی می‌شود تا تایید نهایی آن اتخاذ شود و به عنوان یک برنامه عملیاتی، مورد استفاده قرار گیرد. توان بالقوه کشور اجازه این کار را می‌دهد.
به گفته وی، به هر حال این کار، دو مطلب اساسی دارد که یکی تامین مالی و تکنولوژی برای این توسعه و دیگری زمان است که هر دو در برنامه 20 ساله پیش‌بینی شده است.

*انتخاب جایگزین برای امارات در قرارداد کرسنت

وزیری هامانه تصریح کرد: برای یافتن جایگزین امارات در مصرف گاز میدان سلمان در قرارداد کرسنت، مذاکراتی با چند داوطلب خارجی داریم که حاضرند گاز را با قیمت روز از ما بخرند. البته طراحی مصرف داخلی این گاز نیز صورت گرفته است. اگر با اماراتی‌ها به جمع‌بندی نرسیم، از این طریق عمل خواهیم کرد.

*توتال از فاز 11پارس جنوبی کنار گذاشته می شود

به گفته وزیر نفت، متاسفانه شرکت توتال برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی، FID مناسبی ارایه نکرده و علی‌رغم تعدیلی که در قیمت‌های خود کرده‌اند، عدد مطلوب ما را محقق نکرد‌ه‌اند. آنان مدعی هستند قیمت‌های بین‌المللی در تجهیزات نفت به شدت بالا رفته و کمتر از ارقام داده شده، میسر نیست. اگر با آنها به نتیجه نرسیم باید راه‌ دیگری پیدا کنیم.
وی تصریح کرد: آنچه مسلم است به نظر من آنها نمی‌توانند و یا نمی‌خواهند کمتر از این اعداد، کار کنند. ما نیز بررسی می‌کنیم. از سوی دیگر جایگزینی آنها به نوعی شکل گرفته زیرا توسعه پارس شمالی و گلشن و فردوس برای تولید LNG در نظر گرفته شده است که با عملیاتی شدن آنها، اگر با توتال نیز به توافق نرسیم، مشکلی پیش نخواهد آمد.
به گفته وی، برنامه‌ریزی توسعه بخش بالادستی این فاز را در دست بررسی داریم که بخش بالادستی آن را جدای از اینکه به LNG تبدیل شود یا نشود، جداگانه اجرا شود.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید