پس از گذشت چند ماه از دستور رییس جمهور؛

کارکنان شرکت نفت فلات قاره نیز روانه مناطق عملیاتی شدند

(شنبه ۲۰ اَمرداد ۱۳۸۶) ۱۹:۰۰

سرانجام پس از ماه‌ها رایزنی بین وزارت نفت و دولت مبنی بر انتقال نیروهای انسانی و برنامه‌های اداری شرکت نفت فلات قاره ایران به مناطق عملیاتی، با انجام مطالعات، اصلاح ساختار و کوچک سازی ستاد این شرکت و با دستور وزیر نفت ابلاغیه داخلی از سوی مدیرعامل این شرکت صادر شده که براساس آن کارکنان شرکت نفت فلات قاره در راستای اهداف دولت با هدف تمرکز زدایی و براساس جزئیات برنامه ریزی شده تا پایان شهریورماه به مناطق عملیاتی انتقال یابند.

ایسنا - با وجود این‌که مسوولان وزارت نفت تولید واجرای پروژه های ملی این شرکت را در اولویت برنامه‌های خود اعلام و تاکید کرده بودند تا زمانی که تولید مستمر و افزایش تولید این شرکت مطرح است و تضمینی برای اجرای پروژه ها در صورت انتقال به مراکز عملیاتی نباشد، تلاش می‌شود در تهران باقی بماند، لیکن در جهت پیشبرد اهداف و سیاستهای کلان دولت خدمتگزار حکم انتقال کارکنان شرکت نفت فلات قاره به مناطق عملیاتی صادر و اجرایی شد.

در این راستا غلامحسین نوذری - مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران - پیش تر گفته بود که نامه‌ای از هیات دولت مبنی بر باقی ماندن دو شرکت نفت فلات قاره و نفت مناطق مرکزی حداقل تا شهریور 86 در تهران گرفته شده است.

به این منظور مطابق اطلاعات موجود، موضوع انتقال شرکت نفت فلات قاره و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز در مناطق عملیاتی تا سال 89 طول خواهد کشید، ولی برنامه انتقال نیروهای انسانی این گونه است که بخش قابل توجهی از آنها باید تا پایان شهریور به مناطق منتقل شوند.

اطلاعات واصله حاکی از آن است که در جهت این انتقال یک نمودار جدید سازمانی تعریف شده که براساس آن علاوه بر در نظر گرفتن انتقال بیشتر کارکنان به مناطق عملیاتی، از آنجا که احتمال دارد برخی از نیروها امکان خروج از تهران را نداشته باشند، تکلیف آنها مشخص می‌شود که در این خصوص یا به شرکتهای دیگر منتقل می شوند و یا بازنشست خواهند شد.

از سوی دیگر تکلیف کارکنان زن و کارکنان قراردادی نیز مشخص خواهد شد.

قابل ذکر است اولویت ماندن در تهران مربوط به زنان شاغل در این شرکت و کارکنان مرد با سابقه بیش از 25 سال است؛ اگر چه پس از ایجاد این تغییرات لازم است واحد‌های جدیدی که تاکنون فعال نبوده‌اند، در مناطق عملیاتی ایجاد شوند.

پیش از این کمال دانشیار - رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی - به ایسنا گفته بود که مجلس برای ماندن دو شرکت فلات قاره و نفت مناطق مرکزی در تهران از رییس جمهور درخواست کرده است.

وی گفته بود: در حال حاضر شرکت نفت مناطق مرکزی 90 درصد عملیات خود را به مناطق عملیاتی منتقل کرده که ازرییس جمهور تقاضا کردیم 10 درصد دیگر برای مدیریت استانهای تحت نظر در تهران باقی بماند.

وی در ادامه افزوده بود: با توجه به اینکه نظر رییس جمهور مبنی براین است که بیشتر کارها در شهرستان ها باقی بماند، ولی در تلاش هستیم که این دو شرکت برای هماهنگی امور خود با سایر وزارت خانه ها و مدیریت براستان‌های تحت نظارتشان 10 درصد عملیات خود را در تهران نگه دارند تا برای مثال شرکت نفت مناطق مرکزی بتواند تا پایان برنامه چهارم توسعه 14 استان کشور و تا پایان چشم انداز 20 استان کشور که تحت نظارتش است را مدیریت کند.

این در حالی است که شرکت نفت مناطق مرکزی پس از مصوبه هیات دولت با تفکیک اساسنامه شرکتهای فرعی از شرکت اصلی،‌ نیروهای شرکت‌های فرعی را به مناطق عملیاتی خارج از تهران منتقل کرده است؛ به طوری که در حال حاضر 93 درصد از نیروهای انسانی این شرکت به مناطق عملیاتی در 9 استان کشور منتقل شده‌اند و فقط 7 درصد از آنها در ستاد تهران باقی مانده‌اند.

از سوی دیگر محمود زیرکچیان زاده - مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره - پیش‌تر با تاکید بر این‌که این شرکت شامل قانون انتقال شرکت‌های نفتی به مناطق عملیاتی نمی‌شود، تشریح کرده بود که براساس قانون، شرکت‌هایی باید منتقل شوند که مراکز عملیاتی آنها در مراکز استان‌ها قرار دارد؛ در صورتی که منطقه عملیاتی شرکت نفت فلات قاره در جزیزه‌هایی است که جز‌ کارکنان این شرکت کسی در آنجا زندگی نمی‌کند.

همچنین در پاییز سال گذشته سید کاظم وزیری هامانه - وزیر نفت - درباره انتقال دفاتر شرکت‌ها به مناطق عملیاتی خاطرنشان کرده بود که به جز شرکت‌های نفت فلات قاره و نفت مرکزی که به دلیل ویژگی‌های خاص وتعداد زیاد کارکنان آنها هنوز انتقالشان انجام نشده است، باقی شرکت‌ها منتقل شده‌اند و در حال بررسی شرایط این دو شرکت هستیم که امیدواریم این کار تا پایان سال انجام شود.

در این رابطه شکرالله عطار زاده - نماینده مجلس - نیز تصریح کرده بود که انتقال دفاتر از تهران به شهرستان‌ها باعث بیکاری تعدای زیادی از نیروها و پرسنل با سابقه شرکت‌ها از جمله نفت فلات قاره شده که دولت باید زمینه جذب آن‌ها را در سایر مجموعه دستگاه خودش فراهم کند تا آسیب اجتماعی به آنها وارد نشود.

گفتنی است مناطق عملیاتی سیری،‌ لاوان،‌ کیش ، خارگ و بهرگان 5 منطقه عملیاتی شرکت نفت فلات قاره را تشکیل می‌دهند که با افزوده شدن منطقه کیش، فعالیت‌های این شرکت علاوه برتولید نفت در میادین واقع در فلات قاره به فعالیت اکتشاف و تولید گاز نیز توسعه پیدا کرد.

در این زمینه تعداد کارکنان 600 نفر رسمی هستند و براساس گفته‌های قبلی مسوولان لازم است بیش از 50 درصد آنها به صورت طرح اقماری به مناطق عملیاتی منتقل شوند.

همچنین بیش از 300 نفر نیز از کارکنان قرارداری این شرکت هستند که یا به مناطق عملیاتی منتقل می شوند و یا قرارداد آنها براساس ضوابط و قوانین موجود فسخ خواهد شد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید