وضعیت طرح‌های پتروشیمی باختر

(یکشنبه ۲۱ اَمرداد ۱۳۸۶) ۲۱:۱۶

پنج طرح خط اتیلن غرب کشور فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند و در حال تامین ارز برای سایر طرح‌ها هستیم.

ایسنا - عباس شعری مقدم مدیرعامل پتروشیمی باختر با بیان این مطلب درخصوص آخرین وضعیت مجتمع هایی که قرار است بر روی خط اتیلن غرب احداث شوند، افزود: برای واحد پتروشیمی ممسنی اقدام به دریافت مجوز برای پذیره نویسی شده که از 50 میلیارد تومان سرمایه اولیه آن 15 میلیارد تومان آن از طریق پذیره نویسی عرضه می‌شود.


پتروشیمی کاویان

وی تاکید کرد: طرح اتیلن پتروشیمی کاویان که یک واحد 2 میلیون تنی است و اتیلن تولیدی آن به خط اتیلن غرب تزریق می‌شود، کارهای آن طبق برنامه پیش می‌رود و امیدواریم هزینه تمام شده آن نیز کمتر از مقدار پیش‌بینی شده باشد.

وی درخصوص طرح الفین 11 و قرارداد شرکت لینده در این طرح یادآور شد: قرارداد با شرکت لینده برای احداث دو واحد 1.2 میلیون تنی با سرمایه 960 میلیون یورو منعقد شده بود، در حالی که نیاز سرویس‌های جانبی آنها نیز باید از پتروشیمی مبین تامین می‌شد، ولی با روش کپی‌کاری که در پیش گرفته‌ شده است، در مجموع این طرح با 8926 میلیارد ریال (503 میلیون یورو ارزی و 3142 میلیارد ریال به صورت ریالی) قابل انجام است؛ (در این ارقام نرخ یورو 1150 تومان فرض شده است) مضاف بر این که در برآورد فوق هزینه سرویس‌های جانبی برای آن نیز لحاظ شده است.

شعری مقدم با بیان این که پتروشیمی مبین اعلام کرده که قادر به تامین سرویس‌های جانبی واحد فوق نیست، افزود: طرح فوق با این روش، ارزان‌تر تمام می‌شود. البته ارزش قرارداد حوضچه آبگیری این طرح از دریا 100 میلیارد تومان است که ماه گذشته قرارداد آن امضا شد.

وی در خصوص فعالیت‌های مجتمع پتروشیمی کاویان نیز گفت: کارهای سیویل این واحد انجام شده و 120 میلیون یورو از تجهیزات طرح به خارج و 800 میلیارد ریال نیز به سازندگان داخل کشور سفارش شده است.


پلیمر کرمانشاه

مدیرعامل پتروشیمی باختر با بیان این‌که دیگر طرح فعال پتروشیمی باختر، پلیمر کرمانشاه است، افزود: ارز و ریال مورد نیازواحد فرآیندی این طرح از قبل تامین شده و 40 درصد پیشرفت کاری آن بوده و چند روز گذشته نیز هر سه راکتور آن نصب شده است.


واحدهای لرستان و مهاباد

وی خاطرنشان كرد: قرارداد واحدهای پتروشیمی لرستان و مهاباد نهایی شده است و در مرحله گشایش اعتبار اسنادی (LC) است. این طرح‌ها به صورت مشترک توسط ایران و اروپا انجام می‌شود و برای هر کدام از آن‌ها از طریق اروپا 130 میلیون یورو و از طریق بانک صنعت و معدن 88 میلیون یورو تامین مالی خواهد شد.


کار سایر واحدها با کپی‌سازی

وی با بیان این‌که برای هر یک از طرح‌های دیگر 250 میلیون یورو ارز نیاز است، خاطرنشان کرد: برای بقیه طرح‌ها که از طریق کپی سازی واحدهای موجود انجام می‌شوند، منتظر تامین منابع ارزی و ریالی هستیم. با این روش حداکثر 11 ماه برای کارهای مهندسی صرفه‌جویی زمانی خواهیم داشت. ضمن این که برای این طرح‌ها در حال انتخاب شرکت‌های پیمانکار مدیریت MC هستیم که به زودی انتخاب می‌شوند.


خوراک طرح‌ها به نرخ فوب منهای پنج درصد

وی افزود: با توجه به این‌که 30 درصد نیاز تامین مالی طرح ها ریالی است، برای ایجاد تنوع در منابع تامین آن در هیات مدیره تصویب شد که 9 طرح غیر الفینی زیرمجموعه پتروشیمی باختر از طریق پذیره نویسی به سهامی عام تبدیل شوند و سهام شرکت پتروشیمی باختر در هر یک از این طرح ها به 25 درصد کاهش یابد. خوراک طرح‌های 9 گانه فوق نیز با نرخ " فوب " منهای پنج درصد تحویل خواهد شد و این در حالی است که اگر این واحدها بخواهند اتیلن وارد کنند، برای آنها حداقل 30 درصد بالاتر از قیمت فوب تمام می‌شود.


پتروشیمی کردستان

مدیرعامل پتروشیمی باختر درباره پتروشیمی کردستان و منتفی شدن قرارداد آن، توضیح داد: به دلیل اینکه زمان اعتبار قرارداد پیمانکار طرح به پایان رسیده بود و اعتباراسنادی مربوطه گشایش نشده بود، لذا پیمانکار در تجدید پیشنهاد خود 50 درصد قیمت پروژه را بالا برد که مورد توافق قرار نگرفت، ولی فاینانس آن باقی ماند که در نظر داریم از محل این فاینانس برای اجرای واحدهای لرستان و مهاباد استفاده کنیم.

البته قرارداد مهندسی اصولی، تفصیلی وخدمات خرید پتروشیمی کردستان به ارزش 14 میلیون و 400 هزار یورو با شرکت نارگان به امضا رسیده است.

وی گفت: بر اساس این قرارداد که به امضای مدیرعامل شرکت پتروشیمی کردستان و مدیرعامل شرکت نارگان رسید، طی 20 ماه عملیات مهندسی اصولی، تفصیلی و خدمات خرید این مجتمع پتروشیمی انجام خواهد شد.


موثر بودن حضور شرکت ملی صنایع پتروشیمی در طرح‌ها

او درباره حضور شرکت ملی صنایع پتروشیمی در طرح‌های باختر نیز اظهار کرد: معتقدم به دلیل نبود تجربه کافی درانجام این گونه طرح‌ها، نزد دیگر سهامداران و اعتباری که شرکت ملی صنایع پتروشیمی از نظر مالی در سطح ملی وبین‌المللی دارد، حضور این شرکت تا به حال بسیار مفید و راه‌گشا بوده است .


نتیجه کار سازمان بازرسی از صرفه اقتصادی خط اتیلن غرب

وی در خصوص تحقیقات ماموران سازمان بازرسی کل کشور در زمینه صرفه اقتصادی خط اتیلن غرب نیز اظهار کرد: کارشناسان این سازمان از یک ماه و نیم پیش در کنار ما حضور دارند و کلیه اطلاعات لازم را در اختیار آنها گذاشته‌ایم، ولی نتیجه بررسی های کارشناسان شرکت، نشان از بالابودن صرفه اقتصادی این طرح ها دارد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید