سقف آخرین مخزن از مخازن نگهداری LPG درفازهای 9و10 با موفقیت نصب شد

(چهارشنبه ۲۴ اَمرداد ۱۳۸۶) ۱۳:۱۱

سقف آخرین مخزن از سری مخازن چهارگانه ذخیره و نگهداری گازهای بوتان و پروپان استحصالی از فازهای 9و10 طرح توسعه میدان پارس جنوبی به‌وسیله متخصصان داخلی با موفقیت نصب شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (www.pseez.ir)، نصب سقف این مخازن که با فناوری Air raising انجام می‌شود، در فازهای 6 تا 8 طرح توسعه میدان جنوبی نیز انجام شده است، اما آنچه برای اولین‌بار توسط مهندسان ایرانی در نصب این سقف انجام شد، انجام محاسبات مربوط به حفظ تعادل سقف در هنگام بالا رفتن در محدوده زمانی بیش از دو ساعت بود.

 دراین شیوه، شش موتور‌ دهنده قوی هوا، سقفی به وزن 260 تن را تا ارتفاع 30 متری بالا برده و در جای مخصوص خود 40 جوشکار همزمان، سقف را محکم می‌کنند.

این آخرین سقف از سقف‌های مخازن ذخیره LPG مربوط به نگهداری گاز پروپان و به ظرفیت 45 هزار متر مکعب بود.
مدیر پروژه شرکت مهندســی پناه‌ساز درگفتگو با خبرنگار ما اجرای پروژه با این شیوه را مثبت توصیف کرد و گفت: انجام این فعالیت به صورت Air raising با سایر روش‌های بالا بردن سقف هم از نظر صرفه اقتصادی و هم از نظر مدت زمان اجرای پروژه قابل مقایسه نیست.

مهندس گیلانی گفت: نصب سقف مخازن هوا به اندازه نیم سال در اجرای پروژه صرفه‌جویی زمانی و اقتصادی به همراه دارد.
وی گفت: مقدمات این عملیات از چهار روز گذشته انجام شده‌است و این بار برای نصب مخزن پروپان از متخصصان ایرانی برای محاسبه تعادل درهنگام بالا رفتن بهره جسته‌ایم.

گیلانی تصریح کرد: دراین پروژه میزان خروج از محور سقف به کمتر ازیک سانتی‌متر محدود بود که در تجربه‌های گذشته متخصصان خارجی میزان عدم تعادل حتی تا 30 سانتی‌متر رسیده بود.

وی افزود: عملیات تکمیل منبع دوجداره ذخیره گاز بوتان پس از نصب سقف تاپایان پروژه ادامه می‌یابد.

گفتنی است، تانک‌های دوجداره استوانه‌ای برای اولین‌بار در کشور در پارس جنوبی ساخته شده و برای ذخیره گازهای بوتان و پروپان به‌کار می‌رود. تا پیش از این گاز به واحدهای اتان‌زدایی پتروشیمی برده می‌شد تا بوتان و پروپان آن‌که سوخت سیلندر گازهای خانگی است از آن جدا شود.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید