رییس مجتمع پتروشیمی‌ پارس:

تاکنون 55 هزار تن اتان به پلیمر آریا ساسول تحویل داده‌ایم

(چهارشنبه ۲۴ اَمرداد ۱۳۸۶) ۱۸:۴۴

در حال حاضر با 66 درصد ظرفیت اسمی‌ در حال تولید اتان هستیم و در این میان تاکنون بیش از 55 هزار تن اتان تولیدی خود را در اختیار پتروشیمی‌ آریا ساسول قرار داده‌ایم.

ایسنا - علی اصغر زرافشان رییس مجتمع پتروشیمی‌ پارس با بیان این مطلب افزود: تا مدتی که پلیمر آریا ساسول (الفین نهم) قادر به دریافت اتان استحصالی ما نبود اتان تولیدی را همراه گاز برگشتی به فاز برگشت می‌دادیم، یعنی با ابتکاری که گروه کارشناسی ما در پیش گرفت از سوختن آن جلوگیری کردیم. در واقع این گاز برگشتی در شبکه سراسری مورد استفاده قرار می‌گرفت.

وی در خصوص عدم طراحی به موقع درایر مجتمع پارس نیز اظهار کرد: طی بررسی‌هایی، گفته می‌شد که گازی که از فاز یک دریافت می‌کنیم خشک است، ولی بعدا مشخص شد که این گاز با رطوبت همراه است و به همین دلیل نمی‌توان از آن استفاده کرد. در نتیجه یک پروژه نصب درایر برای برطرف کردن رطوبت گاز دریافتی تعریف شد.

وی با اشاره به تولید 66 درصد ظرفیت اسمی‌ پتروشیمی‌ پارس، اظهار کرد: اگر تا پایان سال درایر‌های موردنیاز ما طراحی و نصب شود، می‌توان گفت که تا سه ماهه دوم سال آینده تولیدی برابر ظرفیت اسمی‌ خواهیم داشت.

زرافشان در خصوص اتانی که تحویل پتروشیمی‌ جم (الفین دهم) شده نیز گفت: طی دو روز بین هزار تا هزار و 500 تن اتان به پتروشیمی‌ جم تحویل شده است.


طرح‌های در دست اجرا

وی با بیان این که سه طرح در دست اجرا داریم، گفت: واحد اتیل بنزن پتروشیمی‌ پارس یکی از این طرح‌هاست که مقداری از خوراک اتیلن آن باید از پلیمر آریا ساسول تامین و مقداری بنزن نیز باید از پتروشیمی‌ نوری که در حال حاضر در سرویس قرار دارد، تامین شود.

وی ادامه داد: این واحد در شرف راه‌اندازی است و به محض دریافت اتیلن از پلیمر آریا ساسول واحد راه‌اندازی می‌شود.

وی در خصوص واحد استایرن منومر که طرح دیگر این مجتمع است گفت: این طرح آخرین مراحل کار‌های ساختمانی خود را طی می‌کند، اما واحد پلی استایرن در مرحله کار‌های مهندسی خود مانده و هنوز تصمیم قطعی برای آن گرفته نشده است. البته با پیمانکاران طرح‌های اتیل بنزن و استایرن منومر نیز قبلا مشکلاتی داشتیم ولی این مشکلات در حال برطرف شدن است.

رییس مجتمع پتروشیمی‌ پارس در پاسخ به این سوال مبنی بر این که آیا با وجود این که قرار بود پلیمر آریاساسول حدود یک سال و نیم پیش به تولید برسد، توانایی تامین اتان مورد نیازآنها را داشتید؟ گفت: این آمادگی در پتروشیمی پارس وجود داشت چرا که از اسفند ماه سال 84 شروع به تولید آزمایشی کرده بودیم.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید