آزاد سازی قیمت محصولات پتروشیمی با دستور رییس جمهور متوقف شد

(جمعه ۲۶ اَمرداد ۱۳۸۶) ۱۶:۲۵

یک مقام آگاه گفت: رییس جمهور در پاسخ به نامه وزیر نفت مبنی بر تعیین تکلیف طرح آزاد سازی قیمت محصولات پتروشیمی خواستار عدم اجرای آن به دلیل تحت فشار قرار گرفتن مردم شد.

فارس - یک مقام آگاه اظهار داشت: رئیس جمهور در پاسخ به نامه شماره 32911 وزیر نفت که خواستار کسب تکلیف در خصوص آزاد سازی قیمت محصولات پتروشیمی شده بود آورده است: طبق دستور قبلی عمل کنید و توجه کنید که نمی‌توان مردم را یکباره در فشار قرار داد.
این گزارش می افزاید بر اساس بند «ح» تبصره 11 قانون بودجه سال 86 دولت مکلف است از ابتدای خرداد ماه، سهمیه بندی محصولات پتروشیمی با قیمت یارانه‌ای را حذف و قیمت محصولات پتروشیمی را آزاد نماید.
اکنون قریب 2 ماه از این زمان می‌گذرد ولی هنوز خبری از آزاد سازی قیمت محصولات پتروشیمی نیست.
بنابراین گزارش، درحال حاضر ایران 12 درصد از تولید محصولات پتروشیمی در خاورمیانه را به عهده دارد که این رقم تا 20 سال آینده یا در سند چشم انداز باید به 34 درصد افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این رابطه معتقد است: با اجرای طرح آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی، بازار این محصولات شفاف و سالم سازی می‌شود.
نجابت گفت: کل سود حاصل از آزاد سازی قیمت محصولات پتروشیمی برای شرکت ملی صنایع پتروشیمی حدود 569 میلیارد تومان برآورد شده است.
در همین رابطه یک مقام مسئول در گفت‌وگو با فارس گفت: آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی پیش‌نیاز واگذاری شرکتهای نفتی است.
وی تصریح کرد: شرکت‌های زیر مجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی دارای دیونی هستند که هرکدام از شرکت‌ها نمی توانند از عهده دیون خود برآیند مگر آنکه قیمت محصولات پتروشیمی آزاد شود. تضمین بازپرداخت دیون هرکدام از این شرکتها بر عهده شرکت ملی صنایع پتروشیمی است و دیون آنها را از محل فروش محصولات پتروشیمی می پردازد.
این مقام آگاه افزود: حال اگر هرکدام از این شرکتها بخواهد وارد بورس شوند باید بتواند به تنهایی از عهده دیون خود برآیند که این امر منوط به آزادسازی قیمت محصولات می باشد.
به گفته وی، رانت حاصل از عدم آزاد سازی قیمت محصولات پتروشیمی ماهانه بیش از 100 میلیارد تومان است.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید