گزارشی از مراسم تودیع و تجلیل خدمات مهندس سید کاظم وزیری هامانه

(یکشنبه ۲۸ اَمرداد ۱۳۸۶) ۱۴:۴۴

مراسم تودیع سید کاظم وزیری هامانه وزیرسابق نفت و معارفه غلامحسین نوذری به عنوان سرپرست جدید وزارت نفت روز گذشته با حضور دکتر پرویز داوودی معاون اول رئیس جمهوری، دکتر غلامحسین الهام سخنگوی دولت، کمال دانشیار رییس و دیگر اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، مدیران عامل چهار شرکت اصلی تابعه وزارت نفت و جمعی دیگر از معاونان، مدیران و کارکنان این وزارتخانه، در باشگاه شماره یک صنعت نفت برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (www.pseez.ir)، در این مراسم منصور معظمی‌ معاون منابع نیروی انسانی وزارت نفت با بیان این‌که وزیری ‌هامانه در شرایطی صنعت نفت را تحویل گرفت که شرایط خاصی بود و با توجه به انتظاراتی که می‌رفت، توانست آرامش را بر این صنعت حاکم کند، گفت: طی این مدت سرمایه‌گذاری قابل توجهی در نفت صورت گرفت، به طوری که ارزش قرارداد‌های امضا شده در طول این دو سال بالغ بر 38 میلیارد دلار بوده و این در حالی بود که شرایط سخت‌تر شده و این موضوع دستاورد بزرگی برای صنعت نفت بود.

معظمی‌ در ادامه عنوان کرد: صنعت نفت در شرایطی است که نیازمند توجه و عنایت ویژه است. در دنیا به طور میانگین سالانه 80 تا 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش نفت صورت می‌گیرد که این امر اهمیت ویژه این صنعت را نشان می‌دهد و در خاورمیانه نیز تا سال 2030 قرار است 1050 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود و این مساله همگی نشان دهنده توجه ویژه به این صنعت است و کشور ما نیز به عنوان دارنده ذخایر غنی باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد.

او ادامه داد: در برنامه 20 ساله حدود 470 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش نفت پیش‌بینی شده که این موضوع تا سال 1403 به معنی بیش از 20 میلیارد سرمایه‌گذاری در سال خواهد بود و بخش عمده این سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی است که از اهمیت زیادی برخوردار است.

در این مراسم همچنین سیدکاظم وزیری ‌هامانه ـ وزیر سابق نفت ـ با اشاره به این که دوران مسوولیتش در دو سال اخیر در وزارت نفت به عنوان یک دوره شاخص است که با توجه به سابقه 36 ساله در صنعت نفت یکی از منسجم‌ترین و همدل‌ترین ایام برای کارکنان صنعت نفت بوده است، یادآور شد: حاصل این همدلی عملکرد مطلوب وزارت نفت در تمام زمینه‌ها بوده است که قطعا در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد، زیرا به دلیل وجود من نبوده، بلکه به دلیل عشق کارکنان صنعت بوده است.

وی افزایش تولید نفت خام به میزان 100 هزار بشکه در روز را گوشه‌ای از تلاش‌های صنعت نفت دانست و گفت: با برنامه‌ریزی که انجام شده این رقم تا پایان سال با همت کارکنان به بیش از 250 هزار بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند که منجر به ثبت رقم جدیدی از تولید نفت پس از انقلاب خواهد شد. در این راستا تولید گاز نیز بیش از 100 میلیون مترمکعب افزایش یافته و با ثبت رکوردی جدید به بیش از 460 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

وزیری هامانه در بخش بین‌الملل تاکید کرد: کار‌های اولیه قرارداد انتقال گاز به هند و پاکستان با وجود شیطنت‌های انجام شده تمام شده و یکی از معتبرترین توافقاتی است که به امضا رسیده است. در این راستا مجوز صادرات گاز به اروپا در یک ماه گذشته از کشور ترکیه گرفته شده و هم اکنون گروه ترکیه برای ادامه مذاکرات در ایران حضور دارند.

وی در خصوص اساسنامه صنعت نفت که پس از انقلاب در سال‌های مختلف در کتاب بودجه بوده است، گفت: این اساسنامه در آخرین روز‌های سال 84 به هیات دولت تقدیم شد که با مسوولیت دکتر داوودی کارگروه کارشناسی تشکیل شد و در حال حاضر در هیات دولت ارائه، تصویب و آماده تقدیم به مجلس شورای اسلامی‌ است.

مشاور رییس جمهور درباره نظام هماهنگ پرداخت حقوق و اجرایی شدن آن در صنعت نفت خاطرنشان کرد: در این راستا در سطوح مختلف کشور مکاتباتی شد و در نهایت مشخص شد که این برنامه در صنعت نفت قابل اجرایی شدن نیست و همان طور که رییس جمهور نیز تاکید کرد این مجموعه شامل نظام هماهنگ پرداخت نمی‌شود؛ همان طور که دیوان محاسبات نیز موکدا بر عدم اجرای این قانون بر صنعت نفت تاکید کرد، زیرا اجرای آن به صلاح صنعت نفت نیست و همه مقامات کشور می‌دانند که اجرای نظام هماهنگ پرداخت در صنعت نفت سرنوشت خوبی ندارد.

وی با تاکید بر این که روش من تعامل با بخش‌های بالادستی و پایین دست بوده است و از روش‌های چکشی و ضربتی امتناع کرده‌ام، توضیح داد: در صنعت نفت بحث‌های مختلفی از جمله وجود مافیا مطرح می‌شود که در این راستا فشار‌های گروه‌های نظارتی در حداکثر خود بوده و حتی انتقام قبلی‌ها را هم از ما گرفته‌اند!

وزیر سابق نفت درباره پرداخت‌های میلیونی به کارکنان صنعت نفت توضیح داد: پرداخت‌های صنعت نفت با شرایط محیط کار در مقایسه با سایر کشور‌ها رقم بسیار ناچیزی است، ولی نمی‌دانم چرا اگر 10 برابر آن در سایر صنایع پرداخت شود کسی توجه نمی‌کند، ولی توجه و حساسیت در این صنعت زیاد است! به نظر می‌رسد این ذهنیت نیز از ذهنیت قبلی ناشی می‌شود.

وی درباره مناقصه 17 بلوک اکتشاف و توسعه، در حال حاضر این مناقصه‌ها در حال باز کردن پاکت‌های مالی و فنی است. همچنین قرارداد بلوک گرمسار منعقد شده و قرارداد دو بلوک دریای خزر در مراحل نهایی قرار دارد.

وی در زمینه تولیدات پتروشیمی‌ به افزایش حجم محصولات از 15 به 18 میلیون تن اشاره کرد و گفت: این حجم تا پایان سال به 30 میلیون تن خواهد رسید. همچنین چندین واحد پتروشیمی‌ آماده افتتاح است که برخی از آن‌ها به دلیل مشکلات گوناگون امکان افتتاح نداشته و باقی مانده‌اند، ولی پس از این هر ماه یک واحد پتروشیمی‌ افتتاح خواهد شد. ارزش صادرات محصولات پتروشیمی‌ نیز از 3.1 میلیارد دلار در سال 83 به 6.1 میلیارد دلار در سال 85 افزایش یافته است.

وزیری هامانه با ابراز امیدواری از علاوه بر پنج فاز قبلی که با ظرفیت کامل و حتی بیشتر در مدار تولید قرار دارند، پنج فاز دوم یعنی فاز‌های 6 تا 10 در مراحل راه‌اندازی قرار دارند و امیدوارم مجموعه آن‌ها تا پایان سال در مدار تولید قرار گرفته و با ظرفیت کامل تولید کنند.

وی درباره پارس شمالی توضیح داد: قرارداد اولیه با چینی‌ها برای تولید LNG و توسعه امضا شده و امیدواریم به زودی قرارداد نهایی نیز امضا شود. همچنین در خصوص میادین گلشن و فردوس قرارداد اولیه امضا شده و مذاکرات در حال انجام است که امیدواریم به زودی نهایی شود. زمین برای توسعه این سه میدان تهیه و با محیط زیست هماهنگ شده که آماده حصارکشی و انجام عملیات خاکی هستند.

وی در بخش گاز به اجرایی شدن خطوط لوله اصلی اشاره کرد که مراحل نهایی این خطوط انجام شده است؛ به طوری که در خطوط 5 و 6 ایستگاه‌های تقویت فشار در حال ساخت هستند و در این صورت علاوه بر ایجاد امکان انتقال گاز فاز‌های 6 تا 8 برای تزریق به آغاجاری، امکان انتقال گاز‌های فازهای 9 و 10 نیز محقق می‌شود.

مشاور رییس جمهور در امور نفت‌و گاز همچنین به آغاز عملیات اجرایی فاز 12 پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: عملیات طراحی فاز‌های 15، 16، 17 و 18 پارس جنوبی انجام شده و کار‌های اجرایی آن آغاز خواهد شد. مذاکرات انتخاب فازهای 19 تا 21 نیز در حال انجام است و با ترکیه نیز مذاکره شده و MOU (تفاهم‌نامه اولیه) امضا شده که آماده سرمایه‌گذاری است.

وی درباره انتقال شرکت‌ها به مناطق عملیاتی توضیح داد: براساس مفاد قانون برنامه چهارم توسعه و مصوبه دولت به جز دو شرکت نفت فلات قاره و مناطق مرکزی که به دلیل وسعت هنوز موفق به انتقال نشده‌اند 13 شرکت باقی به شهرستان‌ها منتقل و مستقر شده‌اند.

وزیر نفت همچنین در جمع خبرنگاران با تاکید بر این‌که استعفا ندادم و برای ادامه فعالیت توان کار داشتم، دارم و خواهم داشت،‌ افزود: من اصلا استعفا ندادم و توان کار داشتم و خواهم داشت، و کسی که توانایی کار دارد استعفا نمی‌دهد؛ تشخیص آقای رییس جمهور به جابه‌جایی بود، بنده هم مطیع امر هستم؛ در نظام جمهوری اسلامی خدمتگزاری کوچک هستم و دستورات را اجرا می‌کنم.

وزیر سابق نفت در پاسخ به این که چرا در دوران وزارت خود نسبت به فاجعه‌ها و بحرانی که امروز اشاره کردید هشدار ندادید؟ گفت: بارها به صورت مکتوب نوشتم و امروز نیز آخرین روزی بود که می‌توانستم با بیان رسا این موضوع را مطرح کنم. سرعت مصرف انرژی در کشور ما با سرعت تولید تطبیق ندارد و بالاخره ذخایر روزی به پایان می‌رسد، و باید به هر طریق موجود مصرف را کم کنیم.

هامانه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا اطلاعات و تجربیات خود را در اختیار سرپرست جدید قرار خواهید داد، تاکید کرد: حتما. ایشان از بهترین دوستان من هستند و حتما اگر بتوانم کاری کنم نه تنها اطلاعات خود را در اختیار می‌گذارم، بلکه به صورت اجرایی و عملی هم در خدمتشان هستم.

بر اساس این گزارش پرویز داوودی - معاون اول رییس جمهور - با بیان این که هیچ ذهنیت منفی نباید نسبت به جابه‌جایی‌ها داشت، تاکید کرد: جابه‌جایی‌های صورت گرفته برای اصلاح ساختار و به‌کارگیری عزیزان در جایی است که بشود بهترین استفاده را از آن برد.

معاون اول رییس جمهور افزود:‌ اگر جابه جایی صورت بگیرد در جهت افزایش کارآیی است و با توجه به حرکت‌هایی است که این صنعت در آینده باید انجام دهد.

داوودی تصریح کرد: بحث جابه‌جایی که پیش آمده است در راستای اصلاح ساختار و اصلاح تشکیلاتی است که دولت نهم در کنار سیاست‌ها به عمل می‌آورد. ما اصلاح ساختار را در سازمان مدیریت اجرا کردیم و اصلاح ساختار بعدی ما در نظام بانکی خواهد بود که به زودی عملیاتی خواهد شد؛ و بعد نوبت به اصلاح ساختار مدیریت‌ها خواهد رسید که البته این به معنی ضعف مدیریت موجود نیست، بلکه استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود است.

وی در ادامه گفت: حجم 37 میلیارد دلار قرارداد قطعی امضا شده نفتی رقم کمی برای دو سال نیست و 38 درصد افزایش سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی که ما را به سطح برداشت قطر از این میدان مشترک رسانده نیز از مسائلی است که در دو سال گذشته به آن رسیده‌ایم .

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش به مساله صادرات گاز به کشورهای همسایه اشاره کرد و افزود: باید به مجموعه منابع به صورت کارا و بهینه نگاه کنیم و به این سوال توجه کرد که آیا می‌توان بدون در نظر گرفتن فاکتورهای تاثیرگذار، تنها بر اساس اصول اقتصادی تصمیم‌گیری کنیم. در مرز سیستان و بلوچستان اشرار و مواد مخدر وجود دارد که مشکلات زیادی برای مردم منطقه ایجاد کرده که آثار و تبعات آن در آینده به مرکز نیز خواهد رسید؛ آیا اگر با انتقال گاز و ایجاد صنایع و رونق بخشیدن به اقتصاد آنجا، تولید شرارت را کم کنیم از توجیه فنی و اقتصادی خارج شده‌ایم؟ آیا توجیه فنی و اقتصادی تنها به مسائل ریالی ختم می‌شود؟ آیا بحث امنیت مهم نیست؟

وی ادامه داد: بنابراین اگر بحث خط لوله صلح مطرح شده می‌تواند آثار و تبعات مثبتی برای امنیت آتی حتی در پارس جنوبی داشته باشد، بنابراین سیاست دولت نهم برای گسترش و تعمیق روابط با همسایگان، سیاست‌هایی است که برای ایجاد فضاها صورت گرفته که بتوان کار اقتصادی بیشتری انجام داد، و در این میان نفت نیز یکی از ابزارهای مهم ماست که دیدگاه ما به آن محدود به دلار موجود در بازار نیست، و علاوه بر فواید اقتصادی به عنوان اجرای سیاست‌های کل نظام مطرح است.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگر اظهارات خود به مساله سهمیه‌بندی بنزین اشاره کرد و افزود: مساله مصرف بنزین مربوط به الان نیست و این درد مزمن ماست؛ ولی به هر علتی که بوده اجرای راهکار در این خصوص تاکنون به تعویق افتاده بود و بالاخره الان دولتی پیدا شده مثل دولت آقای احمدی‌نژاد که شانه‌هایش را زیر درد این بار گذاشته تا این مساله را حل کند.

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به سرپرست وزارت نفت عنوان کرد: سهمیه‌بندی و کارت هوشمند یکی از مسائلی است که از آقای نوذری خواهم خواست که توجه مستقیم و دقیقی برای حل مشکلات آن داشته باشد.

وی در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد: با توجه به این‌که بسیاری از فعالیتهای صنعت نفت در زمان مدیریت نوذری در شرکت ملی نفت بوده است، سرپرست وزارت نفت تلاش کند مشکلات کارت هوشمند را حل کند تا کارایی سهمیه‌بندی از طریق استفاده از کارت هوشمند بیشتر شود.

غلامحسین نوذری سرپرست وزارت نفت نیز در این مراسم در سخنانی گفت: به همه‌ی مدیران صنعت نفت اعتماد دارم و مدیر را کسی می‌دانم که تصمیم بگیرد و ریسک‌پذیر باشد و من مسوولیت تمام ریسک‌هایی را که در رابطه با تولید و فعالیت نفتی است، می‌پذیرم.
نوذری ادامه داد: مجموعه‌ی بزرگ نفت مانند دریاست؛ دریا ممکن است چیزهایی را درون خود بپذیرد، ولی وقتی فساد پیدا می‌کند، همه‌ی آنها را به ساحل پرتاب می‌کند.

سرپرست وزارت نفت در تشریح برنامه‌های خود برای این مسوولیت عنوان کرد: کشور ما بسیار وسیع است و هنوز خیلی از مناطق آن را نشناختیم، به طوری که چند وقت پیش مشخص شد که یک مخزن گازی با حداقل ظرفیت 11 تریلیون فوت مکعب گاز کشف شده و قطعا ذخایر کشور بیش از اینهاست.

نوذری ادامه داد: اولویت اول ما شناسایی و کشف ذخایر و برنامه‌ریزی برای برنامه‌های اکتشافی است. هم‌چنین حفظ ظرفیت تولید و افزایش آن در دستور کار قرار خواهد داشت.

وی افزود: افزایش سهم گاز در سبد انرژی کشور از دیگر برنامه‌های ماست و هم‌چنین توسعه همکاری‌های بین‌المللی و ارتقای آن در کنار توجه به ساخت داخل و سازماندهی و کمک به پیمانکاران داخلی نیز مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: پس از آن که از فعالیت در مجلس فارغ شدم، مسوولیت‌های گوناگونی به من پیشنهاد شد ولی علاقه داشتم که در نفت
حضور داشته باشم، چرا که خود را در نفت صاحبخانه می‌دانم و صاحبخانه در هر جای منزل که حضور داشته باشد صاحبخانه است و اعلام می‌کنم چه امروز به عنوان سرپرست وزارت نفت و چه از روزی که کارم را برای نخستین بار در جنوب کشور شروع کردم احساسم فرقی نمی‌کند، جز این که با عشق و مسوولیتی سنگین‌تر فعالیت می‌کنم.

در پایان این مراسم، از طرف کارکنان صنعت نفت و مدیران عامل شرکت‌های نفتی، لوح‌های سپاس به‌وزیر نفت اهدا شد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید