پیشرفت مذاکرات ایران و ترکیه برای صادرات 20 درصد گاز استحصال شده از فاز‌های 22 تا 24 پارس جنوبی

(یکشنبه ۲۸ اَمرداد ۱۳۸۶) ۱۹:۴۱

صادرات 20 درصد گاز استحصال شده از فاز‌های 22 تا 24 پارس جنوبی معادل 35 میلیارد مترمکعب در سال، ساخت خط لوله جدید برای انتقال گاز از میدان گازی پارس جنوبی تا مرز ترکیه از جمله مهمترین جزئیات توافق شده در مذاکرات اخیر با حضور وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه با سرپرست وزارت نفت است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (www.pseez.ir)، در مراسم انجام شده در مذاکرات امروز نوذری سرپرست وزارت نفت اظهار داشت: پیش از این تفاهم‌نامه یک پکیج کلی بین وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه و وزیری ‌هامانه وزیر سابق نفت به امضا رسیده بود. در این راستا توسعه فاز‌های 22، 23 و 24 پارس جنوبی به طرف ترکیه‌ای واگذار و قرار شد ترکیه با سرمایه‌گذاری خود و در چارچوب قرارداد‌های بیع متقابل این سه فاز را توسعه دهند.

وی افزود: در این زمینه توافق کردیم که یک شرکت تشکیل دهیم تا کار ساخت خط لوله عسلویه ـ مرز ترکیه و همچنین از ترکیه تا اروپا را انجام دهد. همچنین توافق شد طرف ترک به ما اجازه دهد گاز خود را از خاک ترکیه عبور دهیم و به اروپا منتقل کنیم و براساس آن سالانه 35 میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر خواهد شد و همچنین ایران اجازه انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه را داد.

سرپرست وزارت نفت با تاکید بر این که 20 درصد از گاز تولیدی این سه فاز به ترکیه فروخته و در آنجا توزیع خواهد شد، خاطرنشان کرد: ایران و ترکیه می‌توانند همکاری بسیار طولانی‌تر با همدیگر داشته باشند. ترکیه با توجه به این که محل عبور گاز به اروپا است فرصت خوبی دارد و به نظر می‌رسد کشور‌های همسایه باید به هم کمک کنند و در قرارداد‌ها با در نظر گرفتن شرایط برنده ـ برنده که اصل تجارت است پیش بروند.

نوذری در خصوص زمان اجرایی شدن این تفاهم‌نامه توضیح داد: پیش‌بینی می‌شود ظرف چهار ماه آینده برای امضای قرارداد توسعه آماده شوند.

به گفته او در حال حاضر بر اساس قرارداد قبلی صادرات گاز 27 میلیون مترمکعبی گاز در روز به ترکیه بخشی از گاز موردنیاز آن کشور از طریق ایران تامین می‌شود که تلاش می‌کنیم آن قرارداد را توسعه دهیم. البته ما همیشه اعلام کرده‌ایم که طرف ترکیه هر چقدر گاز بخواهد به آن‌ها خواهیم داد.

وی در خصوص شیوه اجرای طرح توسعه سه فاز پارس جنوبی از سوی ترکیه تصریح کرد: ترکیه رهبر پروژه است، بنابراین می‌تواند از هر شرکتی که به عنوان اپراتور یا به صورت مشارکت کمک گیرد، استقبال می‌کنیم. در این زمینه سقف قرارداد پس از انجام مذاکرات تعیین می‌شود و در این زمینه اصل موضوع واگذاری طرح توسعه فاز‌های 22 تا 24 پارس جنوبی به ترکیه از طریق مذاکره بوده است.

وی درباره حجم گاز قابل ترانزیت به ترکیه خاطرنشان کرد: از آنجا که قصد داریم سرمایه‌گذاری کنیم که معمولا کاری زمان‌بر است، در حال حاضر بر 35 میلیارد مترمکعب در سال توافق کرده‌ایم و در این راستا باید جزئیاتی مانند تعداد ایستگاه‌های تقویت فشار، نوع توسعه و بازاریابی، میزان ظرفیت خط لوله مشخص شود. در این زمینه قرار است در ترکیه نیز خط لوله جدیدی به این منظور احداث شود.

در این مراسم همچنین حلمی‌ گولر با بیان این که اعضای هیات مذاکره کننده ترکیه‌ای مدتی است مذاکرات خود را آغاز کرده گفت: همان طور که جناب آقای نوذری اشاره کرد مذاکرات همچنان ادامه دارد و هدف ما این است که به طور متقابل حقوق طرفین و مصرف‌کننده در این همکاری‌ها رعایت شود.

وی افزود: همکاران ما بر این اساس به صورت فشرده کار خود را انجام می‌دهند و در صورتی که توافق‌های جدیدی حاصل شود اطلاعات را به مردم ارائه خواهند کرد. امیدواریم هم برای هر دو کشور و هم منطقه نتایج مفیدی به دست آید.

او در پاسخ به این سوال که چه میزان از گاز ترکیه از طریق ایران تامین می‌شود؟ توضیح داد: این آمار و ارقام دائما در حال تغییر است و به نظر می‌رسد پس از این بهتر می‌توانیم درباره آن‌ها صحبت کنیم.


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید