سرمایه‌گذاری 4 میلیارد دلاری در فازهای 6 تا10 پارس جنوبی

(چهارشنبه ۳۱ اَمرداد ۱۳۸۶) ۱۰:۰۲

گاز فازهای 6 تا 10 پارس جنوبی با بیش ازسه میلیارد و 964 میلیون دلار سرمایه‌گذاری تا پایان سال 86 وارد مدار تولید خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (www.pseez.ir)، طرح توسعه فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی از تیرماه سال 1379 با سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد و 964 میلیون دلار به صورت بیع متقابل به شرکت ایرانی پتروپارس واگذار شده است.

توسعه این سه فاز به منظور تولید و تزریق گاز ترش به میادین نفتی آغاجاری انجام می‌شود که قرار است تا پایان سال 1386 این فازها به بهره‌برداری برسند.

به‌تازگی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفته بود که هم اکنون مراحل تست هیدرواستاتیکی خط لوله انتقال گاز ترش عسلویه به پالایشگاه فجر جم به طول 63 کیلومتر در مراحل پایانی است و راه‌اندازی آن از مهر ماه سال 86 آغاز خواهد شد. در این زمینه مرحله نخست ایستگاه تقویت فشار نیز در عسلویه درحال ساخت و تکمیل است و تا پایان شهریور ماه راه‌اندازی فاز اول آن آغاز خواهد شد.

علیرضا غریبی تصریح کرده بود که به این ترتیب خط لوله عسلویه ـ فجرآمادگی دارد از اوایل مهر گاز ترش فاز‌های 6 را دریافت وبرای تصفیه به پالایشگاه فجر جم منتقل کند.

از سوی دیگر عملیات توسعه فازهای 9 و 10 پارس جنوبی در شهریورماه 1381 با سرمایه‌گذاری بیش از دو میلیارد دلار به کنرسیوم متشکل از شرکتهای LG کره جنوبی، شرکت مهندسی و ساخت صنایع نفت (اویک) و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران واگذار شده است.

قرارداد توسعه این دو فاز شامل مهندسی، خرید، ساخت و راه‌اندازی به روش تامین مالی پروژه‌ها به شیوه فاینانس است بهره‌برداری کامل از این دو فاز نیز در پایان سال 1386 پیش‌بینی شده است.

در این خصوص اکبر ترکان مدیرعامل سابق شرکت نفت و گاز پارس گفته بود که تمام تلاش شرکت‌های نفت و گاز پارس، تاسیسات دریایی، اویک، LG کره و شرکت ملی حفاری این است که فاز 9 پارس جنوبی برای زمستان امسال وارد مدار تولید شود.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید