مجری طرح بندر پتروشیمی پارس:

13 اسکله عسلویه به طور کامل راه‌اندازی شده است

(یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۶) ۱۱:۳۲

تا کنون 13 اسکله عسلویه به طور کامل راه‌اندازی و صادرات محصولات نفتی از آنها انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (www.pseez.ir)، مهندس همایون صدر - مجری طرح بندر پتروشیمی پارس - با بیان این مطلب افزود: قرارداد طرح اسکله‌های پتروشیمی پارس با پیمانکار روی حجم معینی تمام شده بود و در زمینه راه‌اندازی اسکله‌های صادراتی تاخیری نداشته‌ایم، بلکه با افزایش حجم کاری و ظرفیت آنها روبه‌رو بوده‌ایم.

وی ادامه داد: بخشی از این افزایش حجم کاری مربوط به عملیات سیویل اسکله‌ها و بخشی مربوط به فاز دوم واحدهای پتروشیمی فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است.

او با بیان این‌که دو سال است که از اسکله‌های موجود بندر پتروشیمی مشغول به صادرات هستیم، اظهار کرد: از دو سال پیش حدود سه میلیون تن مایعات نفتی صادر شده که در این میان یک سال است که صادرات محصولات پتروشیمی را نیز آغاز کرده‌ایم. البته صدور مواد پتروشیمی در این یک ساله حدود 1.5 میلیون تن بوده است.

وی تصریح کرد: ظرفیت صادراتی هر بازوی 13 اسکله موجود، به ازای هر ساعت بین 1500 تا 2500 تن محصولات مختلف نفتی است و بسته به حجم مواد این صادرات انجام می‌شود. البته توان این اسکله‌ها برای صادرات بسیار زیاد است.

صدر با اشاره به اضافه شدن رقم 100 میلیارد تومانی به هزینه تمام شده اسکله‌های راه‌اندازی شده، اظهار کرد: ارزش قرارداد قبلی پروژه با پیمانکار آن حدود 300 میلیارد تومان بود که با توجه به افزایش حجم کاری این رقم به 400 میلیارد تومان افزایش یافت.

وی در خصوص اسکله‌های صادراتی سایت دوم منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیز گفت: در این زمینه سه اسکله مورد نظر است که بعد از آماده شدن طرح‌های این منطقه عملیات آنها نیز آغاز می‌شود، ولی تاکنون هیچ قراردادی برای آنها امضا نشده است.

صدر در خصوص صادرات مایعات و جامدات فرآورده‌های پتروشیمی نیز گفت: با راه‌اندازی الفین نهم (پلیمر آریاساسول) و الفین دهم (پتروشیمی جم) تا دو ماه آینده صادرات مواد جامد آغاز می‌شود، ولی تا به حال هرچه صادرشده محصولات مایع بوده است.

مجری طرح بندر پتروشیمی پارس در خصوص لزوم احداث اسکله‌های جدید نیز گفت: فعلا در این زمینه نیازی احساس نمی‌شود، زیرا اسکله‌های موجود ظرفیتی بالاتر از صادرات ما دارند.

مجری طرح بندر پتروشیمی پارس درباره نوع سیستم نقل و انتقال مواد صادراتی از این بندر اظهار کرد: همه عملیات فوق به صورت کاملا مکانیزه انجام می‌شود و از مدرن‌ترین سیستم‌های موجود در دنیا بهره می‌بریم. حتی در مواقع اضطرار این سیستم مکانیزه عمل می‌کند، بنابراین سیستم نقل و انتقال دستی نداریم.

به گفته وی ظرفیت صادراتی فعلی بندر پتروشیمی پارس بین 20 تا 25 میلیون تن است که با بهره برداری از 3 اسکله سایت دوم منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، این ظرفیت به حدود 35 میلیون تن در سال می‌رسد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید