طی حکمی از سوی سرپرست وزارت نفت

دکتر رضوی مسوولیت منطقه پارس شمالی را نیز عهده‌دار شد

(دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۸۶) ۱۶:۵۵

طی حکمی از سوی مهندس غلامحسین نوذری سرپرست وزارت نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت مسوولیت منطقه پارس شمالی نیز به دکتر سید عبدالجلیل رضوی مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس محول شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، در این حکم آمده است:
جناب آقای دکتر سید عبدالجلیل رضوی
مدیرعامل محترم سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس
سلام علیکم؛
با توجه به مسئولیت‌ها و تکالیف قانونی آن سازمان و با عنایت به اهداف و وظائف تعیین شده در اجرای زیرساخت‌های توسعه منطقه و سوابق و تجارب ارزنده جنابعالی و همکاران آن سازمان در توسعه پارس جنوبی، به موجب این حکم مسئولیت منطقه پارس شمالی نیز به جنابعالی محول می‌شود تا بر اساس سیاست‌های تعیین شده اقدامات لازم را به شرح ذیل به انجام رسانید.
1- تعیین محدوده قانونی منطقه پارس شمالی و طی کردن مراحل قانونی تصویب آن در هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران و هیأت محترم دولت.
2- انتخاب مشاور طرح جامع با بهره‌گیری از مشاورین مجرب داخلی و خارجی و تدوین طرح جامع منطقه پارس شمالی.
3- تعیین یک واحد مدیریتی بنام پارس شمالی جهت انجام وظائف محوله و ارائه پیشنهاد ساختار مدیریت پارس شمالی جهت طی مراحل تصویب.
4- اخذ نیازها و دیدگاه‌های تخصصی شرکت‌های عملیاتی بعنوان شرکت‌های مجری طرح‌های توسعه پارس شمالی.
5- ارائه پیشنهاد بودجه، متناسب با طرح‌های سال 1386 پارس شمالی.
6- تملک اراضی محدوده پارس شمالی با همکاری دستگاه‌های ملی و استانی و نیز اجرای حصارکشی و تعیین محدوده قانونی منطقه پارس شمالی.
کلیه شرکت‌ها و واحدهای زیرمجموعه وزارت نفت موظف به همکاری در تمام مراحل انجام کار می‌باشند و لازم است گزارش پیشرفت اقدامات و مأموریت‌ها بصورت منظم به این جانب گزارش شود.

لازم به یادآوری است که مسوولیت منطقه پارس شمالی به وسعت تقریبی 16 هزار هکتار به منظور احداث تاسیسات 6 مخزن گازی در محدوده استان بوشهر به سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس محول شده است.

بر اساس این گزارش، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در سال 1377 با هدف برداشت سهم گاز جمهوری اسلامی ایران از حوزه گازی مشترک میان ایران و قطر به وسعت 10 هزار هکتار تاسیس شد.
سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیز از شرکت‌های تحت پوشش شرکت ملی نفت ایران است که وظائف زیر را در جهت توسعه پارس جنوبی بر عهده دارد:
1- احداث زیرساخت‌های کلان منطقه مانند: آب، برق، تلفن، راه، فرودگاه و بندر.
2- انجام وظایف مدیریت شهری و نظارت بر امور شهری.
3- تملک اراضی و واگذاری اراضی به طرح‌های صنایع بالا دستی و پایین دستی.
4- انجام امور مدیریتی کلان در منطقه ویژه به عنوان مقام مسوول منطقه ویژه.
5- تدوین مقررات و ضوابط شهری و نیز نظارت بر ساخت و سازها.
6- جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دولتی با هدف سرمایه‌گذاری در بخش‌های، صنایع پایین دستی، امور رفاهی، خدماتی،‌ صنایع نیمه سنگین، سنگین و مختلط.
7- رسیدگی به امور مردم و رفع مشکلات رفاهی، آموزشی روستاها و شهرهای حاشیه پارس جنوبی.
8- ایجاد نظم و امنیت عمومی در منطقه ویژه با استقرار نیروهای حراست منطقه ویژه و با همکاری ناجا،‌ اط، دادگستری.
9- انجام فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و مذهبی برای توسعه فرهنگ عمومی در منطقه.
از آنجا که برای تعیین نقطه پارس شمالی اختلافات شدیدی میان شهرستان‌های بوشهر و مسئولان استان و مسئولان نفت به وجود آمده بود،‌ با تدبیر مدیر عامل منطقه ویژه و تعامل با مسئولان محلی و استانی این اختلافات رفع شد و مردم نیز برای توسعه پارس شمالی همراهی لازم پیدا کردند.

- اهم اقدامات و فعالیت‌های منطقه ویژه
دکتر سید عبدالجلیل رضوی در بهمن سال 1384 به سمت مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس منصوب شد. وی که از جانبازان جنگ تحمیلی بوده و 38 ماه به عنوان بسیجی در دفاع مقدس حضور داشته،‌ دارای مدرک دکترای مدیریت استراتژیک است و 38 سال سن دارد. وی که عضویت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در کارنامه خود دارد از نیروهای مومن و انقلابی و متدین است که حضورش به عنوان مدیر عامل سازمان دارای دستاوردهای ارزش‌مندی بوده است.
1- ایجاد تعامل بین شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه و حل مشکلات و اختلافات فی‌ما‌بین که موجب تسریع در روند پروژه‌های عظیم پارس جنوبی شده است.
2- اهتمام لازم برای رسیدگی به مشکلات مردم شهرها و روستاهای همجوار پارس جنوبی، به گونه‌ای که به صورت منظم به همراه، سایر مدیران زیرمجموعه از روستاها بازدید کرده و از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شد.
3- تامین نیازهای مردم و رفع مشکلات روستاها از جمله تامین آب شرب،‌ رفع مشکل برق، احداث مدرسه،‌ خانه معلم، زمین ورزشی روستایی و پارک محله‌ای که با این اقدامات بارقه امید در دل مردم نجیب و محروم منطقه به وجود آمده است.
4- احداث امکانات و تاسیسات زیر بنائی برای توسعه منطقه و استفاده مردم شهرها و روستاهای همجوار مانند: احداث سالن‌های ورزشی چند منظور با استاندارد‌های روز، احداث راه‌های مواصلاتی به بوشهر وهرمزگان و فارس، احداث مراکز آموزش عالی، هنرستان‌های تخصصی، کتابخانه و مراکز فرهنگی و دارای قرآن و حوزه علمیه، کمک به احداث مصلی نماز جمعه عسلویه و کنگان که نقش بسزائی درتوسعه منطقه داشته است.
5- توسعه فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و ورزشی در منطقه با مشارکت مردم و کارکنان پارس جنوبی که در این زمینه آثار ارز‌ش‌مندی در توسعه فرهنگ دینی و مذهبی در منطقه داشته و آمار و گزارش‌های موثق نشان از کاهش آسیب‌های اجتماعی درمنطقه دارد.
6- ایجاد هماهنگی و هم‌دلی با مسئولین محلی و استانی به ویژه ائمه محترم جمعه، فرمانداری و بخش‌داری، شوراها و نمایندگان مردم در جهت ایجاد تعامل سازنده میان مردم و صنعت نفت.
7- انتقال دفتر سازمان به منطقه ویژه (عسلویه) به عنوان اولین شرکت نفتی که بر اساس آن موجب تقدیر و تشکر ریاست محترم جمهور شد.
8- حضور فعال خود و مدیران زیر مجموعه در منطقه ویژه که آثار آن در رشد فعالیت‌ها و اقدامات به خوبی مشهود بوده است.
9- تلاش در جهت تسریع در اجرای پروژه‌های عمرانی در منطقه ویژه و نیز جلوگیری از به هدر رفتن بیت‌المال.
10- ایجاد فرهنگ صرفه جویی و توصیه به نظارت بر نحوه مصرف با هدف کاهش هزینه‌های غیر ضروری .
11- جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی و ترغیب صاحبان سرمایه با هدف حضور در پروژه‌های تولیدی و صنعتی منطقه ویژه، به طوری که در سال 85 حدود مبلغ 220 میلیارد تومان جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه بوده و این موضوع در شرایط سیاسی که در کشور حاکم است قدم موثری برای ایجاد ناامیدی در دل دشمنان اسلام شده است.
12- انتصاب مدیران متعهد و شایسته در مشاغل مختلف سازمان و برخورد قاطع با عوامل تخلف اداری و افراد سودجو بدون در نظر گرفتن تعارفات اداری و یا سیاسی.
13- تلاش در جهت سالم سازی محیط کار و سازمان و نیز تدوین ضوابط و مقررات شفاف با هدف کاهش آسیب‌های اداری و مالی.
14- ایجاد صرفه‌جویی در پروژه‌های عمرانی و حذف پروژه‌های غیر ضروری و لوکس در منطقه ویژه.
15- توسعه منطقه ویژه از 10 هزار هکتار به 30 هزار هکتار در سال 1385 با هدف احداث 14 گاز پالایشگاه جدید در منطقه سایت 2
16- جلوگیری از سوء استفاده زمین خواران در منطقه ویژه و برخورد قاطع و بدون ملاحظات سیاسی و سفارشات با افراد سوجو و زمین‌خوار.
17- ایجاد انضباط شهری و نظارت بر ترافیک و حمل و نقل شهری و ارتقای استانداردهای شهرنشینی در منطقه ویژه.
18- احداث پروژه‌های زیرساختی در سایت 2 پارس جنوبی با سرعت فوق‌العاده به گونه‌ای که پروژه‌های پالایشگاهی و LNG سرعت لازم را برای احداث پیدا کردند.
19- اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی با ترغیب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی.
20- جابجائی سکنه چند روستای در مسیر احداث پالایشگاه‌ها به نقاط جدید، بدون این که موجب نارضایتی مردم شود و تامین نیازهای مردم در محل استقرار جدید.
21- ایجاد و حفظ امنیت عمومی در منطقه ویژه و بین شهرها و روستاها از راه تقویت تعامل با مردم و تقویت همگرائی و مشارکت مردم در توسعه پارس جنوبی و نیز توجه به شان و شخصیت مردم به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی وحدت ملی .
22- دریافت سند تجمیعی 13 هزار هکتار سایت عسلویه از مراجع ذیربط.
23- صدور سند مالکیت برای سرمایه‌گذاران و پروژه‌های بخش خصوصی برای اولین بار در منطقه ویژه.
24- ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان بی‌کار کشور در منطقه ویژه علی‌الخصوص جذب نیروهای کارآمد بومی در مشاغل مختلف منطقه ویژه.

گفتنی است، میدان گازی پارس شمالی در 120کیلومتری جنوب شرقی بوشهر در آبهای نیلگون خلیج فارس تا عمق 33 متر به فاصله 10تا 15کیلومتری از ساحل واقع شده است.
این میدان که در عمق 4000 متری زیر سطح دریا واقع شده است دارای مساحتی معادل19*21 کیلومتر مربع و به شکل گنبدی با شیب ملایم کمتر از 20 درجه است.
این میدان دارای گاز ترش با مایعات گازی همراه به مقدار 4 بشکه در میلیون فوت مکعب گاز از سنگ مخزن کربناته موسوم به خوف باستون گاز به ضخامت 1700 متر است.
ذخیره میدان 59 تریلیون فوت مکعب است که 72 درصد آن در مخزن بالائی بنام کنگان و دالان فوقانی و 28 درصد بقیه ذخیره مخزن زیرین بنام دالان تحتانی است .
این دو مخزن بوسیله لایه ایندرید "نار" از هم مجزا شده اند. فشار و درجه حرارت میدان بسیار بالا و 8050 پام و 254 درجه فارنهایت در عمق 3355 متری زیر سطح دریاست.
میدان گازی پاری شمالی در سال 1965 کشف شده است و تاکنون 17 حلقه چاه در آن حفاری و 26 سکوی دریایی (سکوی چاه و منی فولد و بهره برداری) در این میدان نصب شده است. این منطقه جهت استقرار تاسیسات گازی پارس شمالی، گلشن، فردوسی، فارسی‌بی واقع در آب‌های خلیج فارس و همچنین مند و 2طاقدیس واقع در محدوده خشکی پیش‌بینی و جانمایی شده است.

مطالعه و طرح اولیه میدان شامل تولید 3600 میلیون فوت مکعب گاز در روز در 2 فاز شامل 1200 میلیون فوت مکعب در روز گاز ترش نم زدایی شده بمنظور تزریق در میدانهای نفتی جنوب کشور و فاز دوم شامل تولید 2400 میلیون فوت مکعب گاز ترش با انجام فراورش مورد نیاز ( نم زدایی - شیرین سازی و گوگرد زدایی ) سپس صدور و یا اضافه شدن به تولید داخلی کشور بوده است.
مطالعه و طرح توسعه جاری میدان شامل تولید 3600 میلیون فوت مکعب در روز گاز ترش نم زدایی شده در چهار فاز 900 میلیون مکعبی جهت تغذیه کارخانه‌های تولید LNG به مقدار 20 میلیون تن در سال است.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید