نگاهی به فعالیت‌های پتروشیمی انجام شده در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس

بهره‌برداری از متانول چهارم، الفین دهم و پتروشیمی‌ برزویه در یک سال گذشته

(چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۶) ۱۲:۲۲

فاز یک پتروشیمی‌ زاگرس (متانول چهارم)، الفین دهم و پتروشیمی‌ نوری (برزویه) در یک سال گذشته با حضور رییس جمهور به بهره‌برداری رسیدند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (www.pseez.ir)، در کنار فاز‌های بزرگ پالایشگاهی، ساخت صنایع پتروشیمی‌ در 1400 هکتار از زمین‌های پارس جنوبی در نظر گرفته شده تا در دو فاز با فرآوری محصولات اولیه فاز‌ها، ارزش افزوده بیشتری نصیب کشور شود.

در این زمینه در فاز اول مجتمع پتروشیمی، تولید الفین، آروماتیک، اوره و آمونیاک، متانول و استحصال اتان پیش‌بینی شده است. طرح‌های فاز دوم نیز در دست مطالعات کارشناسی است. به این منظور سال گذشته فاز یک اولین مجموعه پتروشیمی‌ به نام پتروشیمی‌ زاگرس (متانول چهارم) به بهره‌برداری رسید. طرح مجتمع‌های پتروشیمی‌ الفین نهم و الفین دهم نیز برای تولید اتیلن و پلی اتیلن مراحل پایانی خود را سپری می‌کند. همچنین الفین دهم ـ بزرگترین مجموعه الفین دنیا ـ در سال 86 به بهره‌برداری رسیده است.

براساس این گزارش، پتروشیمی‌ نوری (برزویه) نیز که بزرگترین آروماتیک ساز دنیا است، میعانات گازی تولیدی پالایشگاه‌ها را به محصولاتی مانند بنزین، ارتوز ایلین و پارازایلین تبدیل می‌کند که کاربرد بسیار متنوع و گسترده‌ای در صنایع دارد.
پتروشیمی‌ پارس برای استحصال اتان و پتروشیمی‌ نیز برای تولید اوره و آمونیاک در دست ساخت است.

در کنار این طرح‌ها یک طرح صنعتی برای تاسیسات آب و برق پتروشیمی‌ها به نام پتروشیمی‌ مبین یا یوتیلیتی متمرکز در نظر گرفته شده است. به طور نمونه آبی که این پتروشیمی‌ تولید می‌کند، چهار برابر آب مصرفی شهر توران است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید