شرایط واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس

(شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۶) ۱۳:۵۶

تسهیلات بانکی و قانونی از جمله عوامل تسهیل و تسریع کننده‌ای هستند که برای سرمایه‌گذاری و انجام فعالیت اقتصادی در منطقه ویژه اقتصاد انرژی پارس در نظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (www.pseez.ir)،‌ لازم است ابتدا سرمایه‌گذاران تمایل خود برای سرمایه‌گذاری در منطقه با ذکر نوع و زمینه فعالیت اعلام کنند. برای این کار سرمایه‌گذار در قبال شخصیت حقیقی یا حقوقی می‌تواند طی مکاتبه‌ای با مدیریت توسعه اقتصاد و جذب سرمایه سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برای سرمایه‌گذاری و فعالیت در منطقه اعلام آمادگی کند.

پس از اعلام آمادگی سرمایه‌گذار مدیریت توسعه اقتصادی و جذب سرمایه به عنوان تنها مدیریت اقتصادی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس وظایف ویژه‌ای دارد که عبارتند از: بررسی پیشنهادات و تقاضاهای مربوط به واگذاری زمین با کاربری‌های مختلف، بررسی طرح‌های پیشنهادی سرمایه‌گذاران، جذب سرمایه گذاران مرتبط، معرفی آنان به حوزه‌های مربوطه و هدایت امور تا مرحله انعقاد قرارداد و واگذاری زمین و تسهیل امور مربوط سرمایه‌گذاری و حمایت از سرمایه‌گذاران در مقابل تنگناها و تشکلات اداری از زمان عقد قرارداد تا حین بهره‌برداری. از سوی دیگر تبیین فرصت‌های سرمایه‌گذاری و حمایت از سرمایه‌گذاران ازطریق ایجاد ارتباط با اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی، نظارت بر برنامه‌ریزی، تدوین خط مشی کلی توسعه صنایع و صدور مجوز تاسیس واحدهای صنعتی در منطقه، نظارت، سرپرستی و
اداره شهرک‌های صنعتی از جمله دیگر وظایف این مدیریت است.
همچنین مدیریت توسعه اقتصادی و جذب سرمایه‌های سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس مسوول نظارت بر میزان پیشرفت پروژه‌ها طبق برنامه زمانبندی، برنامه‌ریزی و هماهنگی با مسولان بانکی و بیمه‌ای در خصوص ارائه تسهیلات و اعتبارات به سرمایه‌گذاران و اقدام در جهت شناسایی و رفع مشکلاتی که سرمایه‌گذاران و بهره‌بردارانی که در جریان فعالیت با آن مواجه می‌شوند، است.

- مدارک لازم
براساس این گزارش نیاز است سرمایه‌گذاران علاوه بر ارائه درخواست کتبی برای سرمایه‌گذاری به مدیریت توسعه اقتصادی و جذب سرمایه، طرح توجیه فنی و اقتصادی پروژه مورد نظر خود را ارائه کنند. همچنین تکمیل پرسشنامه، ارائه برنامه زمانبندی اجرای طرح، ارائه نقشه اولیه نمایی بخش‌های پروژه با ذکر مساحت هر بخش و ارائه کپی اساسنامه و اظهارنامه شرکت و آگهی روزنامه رسمی مربوطه در مورد اشخاص حقوقی مورد نیاز است.

- نحوه گردش کار واگذاری
بعد از تشکیل و تکمیل پرونده، بررسی طرح توسط کارشناسان و موافقت با اجرای طرح، واگذاری زمین انجام می‌شود. نحوه گردش کار و واگذاری زمین به این صورت است که ابتدا تقاضای واصله و اعلام موافقت با ارائه طرح به متقاضی بررسی می‌شود و سپس طرح توجیهی و مدارک مورد نیاز از سوی متقاضی تهیه و ارسال می‌شود در ادامه بررسی طرح و مدارک ارائه شده از سوی متقاضی، مذاکره با متقاضی و رفع نواقص پروژه و مکاتبه با مهندسان مشاور در خصوص اختصاصی و معرفی زمین مناسب طرح، تهیه کروکی مختصات زمین توسط مشاور و ارسال به این مدیریت، استعلام از امور حقوقی منطقه در خصوص بلامعارض بودن زمین از امور حقوقی منطقه انجام خواهد شد.

از دیگر موارد قابل ذکر در نحوه گردش کار و واگذاری زمین دریافت پاسخ استعلام بلاعوض بودن زمین از امور حقوقی منطقه، ارسال کروکی و مشخصات زمین به متقاضی برای بازدید و اعلام نظر بازدید متقاضی از زمین معرفی شده و اعلام نظر درباره آنها تا دعوت از متقاضی و تهیه و تنظیم پیش‌نویس قرارداد واگذاری زمین با حضور متقاضی، بررسی و تایید اولیه پیش‌نویس قرارداد امور حقوقی و امور قراردادها و ارسال چهار نسخه قرارداد به متقاضی به منظور امضا و واریز پیش پرداخت اجاره بهاست.

در پایان پس از واریز پیش پرداخت و امضای قرارداد از سوی متقاضی و عودت آن، چهار نسخه قرارداد توسط امور حقوقی و قراردادها به تایید نهایی رسیده و فسخ قرارداد توسط مدیرعامل و عضو هیات مدیره امضا می‌شود و پس از طی شدن این مراحل، قرارداد و تهیه و ارسال نامه تحویل زمین و یک نسخه از قرارداد به متقاضی مثبت می‌شود و لازم است سرمایه‌گذار به مدیریت توسعه اقتصادی و جذب سرمایه مراجعه کند تا زمین موضوع قرارداد را تحویل بگیرد.

انواع قراردادها:
در مجموع واگذاری زمین در قالب دو نوع قرارداد اجاره به شرط تملیک و اجاره تحویل داده می‌شود.

- قیمت اراضی به صورت اجاره به شرط تملیک
براساس این گزارش اجاره به شرط تملیک هر مترمربع زمین در طراح‌های صنعتی و تولید 70 هزار ریال، برای طرح‌های خدماتی، اداری، مسکونی و تجاری 170 هزار ریال و به منظور اجرای طرح‌های فرهنگی، ورزشی و بهداشتی 50 هزار ریال است.

- نحوه دریافت قیمت اراضی به صورت اجاره به شرط تملیک
30 درصد کل بهای زمین هنگام امضای قرارداد به صورت نقد و پرداخت 70 درصد باقی‌مانده به صورت اقساط 36 ماهه و بدون کارمزد خواهد بود. لازم به ذکر است که تاریخ شروع پرداخت اقساط شش ماه پس از امضای قرارداد است.
قراردادهای اجاره به شرط تملیک سه ساله بوده که پس از اتمام مدت قرارداد و به بهره‌برداری رسیدن طرح، مالکیت به سرمایه‌گذار منتقل خواهد شد.

- نحوه دریافت قیمت اراضی به صورت اجاره
مبلغ اجاره برای سرمایه‌گذار داخلی در قبال دریافت زمین معادل یک هزار ریال برای هر متر مربع در ماه و برای سرمایه‌گذار خارجی حدود دو دلار برای هر متر مربع در سال است. قرارداد اجاره یک ساله بوده که پس از پایان مدت قرارداد با توافق طرفین قابل تمدید است، واگذاری به سرمایه‌گذاران خارجی صرفا به صورت اجاره خواهد بود.
پس از انعقاد قرارداد مدیریت توسعه اقتصادی و جذب سرمایه طی نامه‌ای سرمایه‌گذاران را به مراکز مرتبط از قبیل گمرک و خدمات شهری معرفی می‌کند تا سرمایه‌گذار از تسهیلات و امکانات منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس استفاده کند.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید