مجتمع پتروشیمی جم تا پایان امسال به تولید تجاری می‌رسد

(یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۶) ۱۲:۰۱

پیشرفت پتروشیمی جم تاکنون 99 درصد بوده و یک درصد باقی‌مانده نیز تا پایان سال و پس از تولید تجاری این مجتمع کامل می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (www.pseez.ir)،  حسن بیگی مدیرعامل پتروشیمی جم با بیان این مطلب افزود: پتروشیمی جم بزرگترین طرح تولید اتیلن در دنیاست و ظرفیت تولید یک میلیون و 320 هزار تن اتیلن را دارد که یک رکورد محسوب می‌شود و تاکنون هیچ واحد تولید اتیلنی به این ظرفیت دست نیافته است.

به گفته وی با دریافت خوراک به میزان حدود یک میلیون تن از فازهای مختلف پارس جنوبی و واحد استحصال اتان و 1.2 میلیون تن خوراک مایع از مجموعه واحدهای نوری استحصال اتان و الفین نهم، 1.4 میلیون تن اتیلن تولید می‌شود و با توجه به این که قیمت اتان در بازار جهانی به ازای هر تن 60 دلار و اتیلن هزار دلار است، ارزش افزوده بالایی ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به واحدهای پایین دستی پتروشیمی جم گفت: این واحدها عبارتند از واحدهای پلیمری پلی اتیلن سنگین به میزان 300 هزار تن، واحد پلی اتیلن سبک خطی به میزان 300 هزار تن و واحد پلی پروپیلن که حدود یک میلیون تن محصولات پلیمری از خوراک اتیلنی تولید می‌شود.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی واحد پلی اتیلن سنگین در کشور با گارانتی 100 ساله از نظر تولید ماده اولیه لوله‌های گاز خودکفا و بیش از 70درصد محصول را صادر می‌کنیم.

به گفته بیگی با راه‌اندازی واحد پلی پروپیلن در بخش صنایع نساجی، موکت، فرش ماشینی و انواع لوله‌های آبیاری دربسیاری از انواع گریدهای صنایع بهداشتی، بسته ‌بندی و غذایی خودکفا وبیش از 50 درصد محصول را صادر می‌کنیم. 

وی در باره میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در پتروشیمی جم اظهار کرد: میزان سرمایه‌گذاری طرح 1.4 میلیارد یورو و 600 میلیارد تومان بوده که بالای 95 درصد آن برای فاز اول مجتمع و واحد آفسایت و تاسیسات زیربنایی هزینه شده است. بخشی از سرمایه طرح از طریق منابع فاینانس بوده که مبلغ آن 980 میلیون یورو است. همچنین زمینی که مجتمع در آن احداث شده 77 هکتار بوده که 43 هکتار آن از دریا استحصال شده است.

به گفته وی فعالیت های مهندسی و اجرایی طرح از سال 80 آغاز و فعالیت‌های مربوط به ساختمان و نصب و پیش راه‌اندازی مجتمع تاکنون به طور کامل انجام و همه واحدها وارد مرحله راه‌اندازی شده‌اند.

وی در خصوص واحد الفین مجتمع توضیح داد: واحد اولفین با ظرفیت 1.7 میلیون تن اتیلن و پروپیلن تا پایان سال به تولید می‌رسد. بعد از راه‌اندای این واحد بالافاصله بین یک تا سه ماه پس از تهیه خوراک اتیلن و پروپیلن با اولویت واحدهای شیمیایی واحدهای پایین دستی را راه‌اندازی می‌کنیم.

مدیرعامل پتروشیمی جم خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی پتروشیمی جم 3.5 میلیون تن محصولات پلیمری و شیمیایی در این مجتمع تولید و به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور افزوده می‌شود که بیش از 70 درصد آن را صادر می‌کنیم و درآمد روزانه طرح از فروش محصولات پس از رسیدن به ظرفیت کامل 5 میلیون دلار خواهد بود.

وی در خصوص آخرین اقدامات انجام شده درباره پیش بازاریابی محصولات مجتمع، اظهار کرد: در بازارهای هدف پتروشیمی با شبکه‌های ارتباطی که در کشورهای خارج وجود دارد از لحاظ فروش مشکلی نخواهیم داشت و از دو سال گذشته فرایند بازاریابی انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال ایسنا مبنی بر این‌که آیا مشکلی در دریافت خوراک و سرویسهای جانبی مجتمع دارید؟ اظهار کرد: در حال حاضر و تا وقتی که به ظرفیت کامل تولید برسیم مشکل خاصی در دریافت آن نداریم و با راه‌اندازی الفین 9 و 10 و واحدهای زاگرس و غدیر در منطقه از نظر تامین سرویس‌های جانبی به‌ویژه بخار و آب صنعتی به تعادل می‌رسیم.

وی یادآور شد: در پتروشیمی جم از 15 تا 50 درصد از تجهیزات از ساخت داخل استفاده شده است.

وی درخصوص تاخیری که در به تولید رسیدن مجتمع وجود داشته به ایسنا گفت: نمی‌گویم که مجتمع جم تاکنون تاخیری نداشته است. تاکنون نیز می‌بایست به تولید تجاری می‌رسیدیم، ولی در برخی موارد این گونه تاخیرات به دلیل محدودیت‌هایی است که در منطقه عسلویه وجود دارد که این تاخیر برای این طرح قابل قبول است. در این رابطه حدود شش ماه از برنامه مصوب پتروشیمی جم و رسیدن به تولید تجاری تاخیر داشته‌ایم که عمدتا مربوط به اقلام استراتژیک و افت و خیزهای مربوط به زمان راه‌اندازی بوده است.

وی در پایان تاکید کرد: طرح تولید اتیلن اکساید و اتیلن گلایکول به طور 100درصد به بخش خصوصی واگذار شده و 51 درصد از طرح پلی‌پروپیلن نیز به این بخش واگذار شده است و به زودی از شرکت سهامی خاص به شرکت سهامی عام تبدیل می‌شویم تا اساسنامه ما قابل پذیرش در بورس کشور باشد.

گفتنی است 24.5 درصد سهام پتروشیمی جم به شرکت صندوق بازنشستگی کشوری و 25.8 درصد از سهام مجتمع به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی واگذار شده است.

هدف از این طرح افزایش درآمد ملی، توسعه صادرات محصولات پلیمری و پتروشیمیایی، ایجاد اشتغال و استفاده از توان اجرایی کشور و استفاده بهینه از منابع و امکانات هیدروکربنی در منطقه عسلویه بوده است.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید