گزارشی از آخرین وضعیت خطوط لوله انتقال گاز پارس جنوبی به سراسر کشور

(دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۶) ۱۸:۰۹

پارس جنوبی به عنوان یکی از بزرگترین مخازن گازی شناخته شده در جهان نقش عمده‌ای در تامین نیاز گاز کشور ایفا می‌کند، به طوری که تاکنون سه خط لوله سراسری، کار انتقال گاز از این مخزن مشترک با کشور قطر به بخش‌های مختلف کشور را انجام می‌دهند و بخش عمده‌ای از عملیات اجرایی پنج خط لوله دیگر نیز انجام شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (www.pseez.ir)، برای اطلاع از آخرین وضعیت این خطوط گزارشی تهیه شده که در پی می‌آید: 

خط لوله چهارم و هشتم سراسری

خط لوله چهارم و هشتم سراسری به قطر 56 اینچ در مسیرهای ذیل و با هدف انتقال بخشی از گاز تولید پارس جنوبی و پارسیان به مناطق مصرفی و تامین گاز استان فارس و با هدف انتقال 110 میلیون متر مکعب گاز در روز در دست احداث هستند، در ذیل گزارشی در مورد میزان پیشرفت خطوط سراسری چهارم، هشتم، پنجم، ششم و هفتم بیان می‌گردد.

خط هشتم سراسری در مسیر پارسیان – جهرم به طول 200 کیلومتر است که در این مسیر کلیه کارهای اجرایی شامل تحصیل اراضی، مسیرسازی، حفر کانال، جوشکاری و عملیات لوله‌گذاری انجام شده و کمتر از 35 درصد از آزمایش‌ها مربوط به خط باقی مانده است که در دست اقدام است.

همچنین در بخش دیگری از این خط حدفاصل خرامه تا صفاشهر به طول 156 کیلومتر کارهای تحصیل اراضی و مسیرسازی به اتمام رسیده و بیش از 50 درصد از عملیات لوله‌گذاری نیز انجام شده است.

مسیر سوم خط هشتم سراسری بابامیدان – پتاوه به طول 100 کیلومتر است که کارهای مسیرسازی، تحصیل اراضی، دپوی مصالح و جوشکاری همراه با لوله‌گذاری تقریبا پایان یافته و آماده انجام آزمایشات لازم است.

گفتنی است، خط لوله هشتم سراسری در مسیر چهارم و پنجم خود به ترتیب حدفاصل ابرکوه – نایین به طول 199 کیلومتر و ساوه – قزوین به طول 155 کیلومتر نیز در دست احداث است.

خط لوله پنجم سراسری

طرح خط لوله پنجم سراسری به طول 504 کیلومتر و به قطر 56 اینج با هدف انتقال گاز فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی جهت تزریق به مخازن نفتی خوزستان در سه قطعه شامل قطعه اول به طول 129 کیلومتر، قطعه دوم به طول 158 کیلومتر و قطعه سوم به طول 190 کیلومتر با هدف انتقال 95 میلیون متر مکعب گاز در روز در دست اجراست.

گفتنی است، کارهای اجرایی خط لوله عسلویه به آغاجری به طول 504 کیلومتر شامل مسیرسازی و تحصیل اراضی 100درصد به اتمام رسیده و حفر کانال و حمل لوله نیز رو به اتمام است. ضمن این که بیش از 500 کیلومتر از خط مورد نظر جوشکاری شده است.

به طور کلی می‌توان گفت که 84 درصد از کار خط لوله پنجم سراسری که شامل خط لوله عسلویه – پالایشگاه فجر، 56 درصد کارهای مخابراتی، 92 درصد کارهای خط لوله عسلویه – آغاجاری و 77 درصد کار احداث ایستگاه‌های مربوطه پیشرفت داشته‌اند.

لازم به ذکر است که کلیه عملیات اجرایی بخش 42 اینچ خط لوله عسلویه – پالایشگاه فجر جم نیز به اتمام رسیده است.

خط لوله ششم سراسری

جهت تامین گاز استان‌های بوشهر، خوزستان و تزریق به مخازن نفتی جنوبی کشور به طول 492 کیلومتر و به قطر 56 اینچ به موازات خط پنجم سراسری و با هدف انتقال 110 میلیون متر مکعبی گاز در روز از رودخانه مند در جنوب شرقی استان بوشهر آغاز و در نهایت به منطقه نفتی آغاجری ختم می‌شود.

این پروژه در سه فاز شامل قطعه اول به طول 160 کیلومتر، قطعه دوم به طول 165 کیلومتر و قطعه سوم به طول 137 کیلومتر است که در مجموع کار تحصیل اراضی و مسیرسازی هر سه فاز 100 درصد انجام شده و 95 درصد از عملیات جوشکاری و لوله‌گذاری و 64 درصد از آزمایشات مربوط به خط نیز انجام شده است.

خط لوله هفتم سراسری

این خط به طول 902 کیلومتر با هدف انتقال 110 میلیون متر مکعب گاز در روز به منظور تامین احتیاجات گاز استان سیستان و بلوچستان و تامین بخشی از کمبود گاز استان هرمزگان همچنین صادرات گاز از طریق تولیدات گاز پارس جنوبی در دست اجراست. مبدا پروژه فازهای 9 و 10 پارس جنوبی واقع در استان بوشهر و مقصد ایرانشهر واقع در استان سیستان و بلوچستان است.

در مجموع 96 درصد از فعالیت‌های عملیاتی این خط انجام شده و به میزان 500 کیلومتر حمل لوله و 300 کیلومتر جوشکاری نیز صورت گرفته است. همچنین معادل 117 کیلومتر از خط نیز لوله‌گذاری شده و بقیه عملیات در دست اجراست.

لازم به توضیح است که عملیات اجرایی هفت پروژه دیگر به طول 1265 کیلومتر موسوم به طرح خط لوله سراسری گاز و خطوط شمال و شمال شرق شامل هفت پروژه به شرح ذیل است:
1- تعویض خط لوله دوم منطقه نورآباد
2- مسیرسازی خط لوله 8 اینچ کازرون - خشت
3- گستره پارچین - سمنان
4- گسترده میامی – روستای شاد
5- عملیات مکانیکال سمنان – شاهرود
6- شاهرود – سنگ بست
7- خط لوله ششم تهران – ساوه - تهران

عملیات اجرایی خط لوله شمال – شمال شرق حد فاصل سمنان – شاهرود به طول 174 کیلومر 72 درصد پیشرفت داشته و همچنین عملیات تعویض خط لوله دوم منطقه نورآباد و جابجایی و اتصال خط دوم و سوم لوپ در ایستگاه‌های تقویت فشار نورآباد 80 درصد پیشرفت داشته و در حال تکمیل آزمایشات مربوطه است.

عملیات اجرایی مکانیکال خط لوله شمال – شمال شرق حد فاصل شاهرود – سنگ بست به طول 457 کیلومتر و خط لوله ششم تهران – ساوه- تهران به طول 56 کیلومتر و حد فاصل پارجین – سمنان به طول 170 کیلومتر در مرحله تحصیل اراضی، مسیرسازی و حفر کانال هستند.ل هستند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید