مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس:

فازهای 9 و 10 پارس جنوبی فعال ترین پروژه وزارت نفت

(شنبه ۸ تیر ۱۳۸۷) ۱۴:۲۴

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس فازهای 9 و 10 طرح توسعه پارس جنوبی را فعالترین پروژه وزارت نفت خواند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه علی وکیلی روز شنبه در جمع خبرنگاران در عسلویه پیشرفت این دو فاز را بسیار مطلوب خواند و گفت: فازهای 9 و 10 در هر ماه بطور متوسط چهار درصد پیشرفت می کند.
وی بار دیگر بر بهره برداری از این دو فاز تا پیش از زمستان امسال تاکید کرد و گفت: تا زمان تکمیل حفاری فازهای 9 و 10 پارس جنوبی، از گاز فاز 7 پارس جنوبی برای راه اندازی پالایشگاه استفاده می شود.
وکیلی اظهار داشت: طبق برنامه ریزیهای انجام شده فاز 9 تا مهرماه و فاز 10 تا آبان ماه به بهره برداری خواهند رسید.
وکیلی پیشرفت مجموع پروژه فازهای 9 و 10 پارس جنوبی را بیش از 90 درصد و پیشرفت پالایشگاه در بخش خشکی را 89 درصد برشمرد.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس یادآور شد: طرح شتاب بخشی توسعه فازهای 9 و  10 پارس جنوبی اواخر سال گذشته ارایه شد که در این طرح تمهیداتی برای سرعت بخشیدن به پیشرفت این دو فاز  اندیشیده شده است.
وی تصریح کرد: هم اکنون در مجموع بیش از 10 هزار نفر در بخش خشکی فازهای 9 و 10 پارس جنوبی مشغول فعالیت هستند.
وکیلی در ادامه به تشریح آخرین وضعیت دیگر فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی پرداخت و از بهره برداری از سکوی فاز 7 در ماه آینده خبر داد.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: هر یک از سکوهای فازهای شش و هشت پارس جنوبی به فاصله سه ماه از بهره برداری سکوی فاز پیشین خود، راه اندازی خواهند شد.
وی با یادآوری این که سکوی فاز شش در خردادماه بارگیری شده و آماده انتقال به دریا برای نصب است، تصریح کرد: مساعد نبودن شرایط آب و هوایی مانع از نصب این سکو شده است که به محض ایجاد شرایط مطلوب آب و هوایی این سکو در دریا نصب خواهد شد.
وکیلی زمان نصب سکوی فاز هشت را شهریور ماه اعلام کرد و گفت: به منظور احداث خط لوله سوم فازهای شش تا هشت پارس جنوبی، شرکت اوپراتور بخش دریایی پروژه، مناقصه ای برگزار کرده و شرکتی را برای اجرای این خط لوله برگزیده است. 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در ادامه با بیان این که به طور تقریبی تمام قراردادهای توسعه فاز 12 پارس جنوبی در بخش دریایی منعقد شده است، گفت: انعقاد قراردادهای بخش خشکی نیز پیشرفت مطلوبی دارد.
وکیلی تصریح کرد: بسیاری از تجهیزات دراز مدت توسعه فاز 12 پارس جنوبی تهیه شده و مابقی نیز در حال تهیه است.
وی تاکید کرد: هیچ مشکلی برای جهش در توسعه فاز 12 پارس جنوبی وجود ندارد. 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که اجرای توسعه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی به دلیل بروز مشکلات مالی تنها سه الی چهار درصد از برنامه پیش بینی شده، عقب است، گفت: در صورت حل مشکلات مالی، این پروژه پیشرفت مطلوبی خواهد داشت.
وکیلی با تاکید بر این که برنامه جبرانی عقب ماندگی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی نوشته شده است، افزود: تعداد زیادی از سفارش های کالای این پروژه داده شده است، پایه های سکوهای این دو فاز در حال ساخت است و پیمانکار ساخت مخازن میعانات گازی این پروژه نیز انتخاب شده است.
وی همچنین از برگزاری جلسه ای با رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای تسریع در اجرای توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی خبر داد و گفت: این جلسه به منظور دریافت برنامه جبرانی برای جلوگیری از عقب ماندگی پروژه برگزار شد.
وکیلی تاکید کرد: این پروژه نسبت به برنامه پیش بینی تاخیر چندانی ندارد.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از تعیین پیمانکار ایرانی توسعه فازهای 19، 20 و 21 پارس جنوبی در مرداد ماه خبر داد و گفت: پیمانکار توسعه این سه فاز از میان سه شرکت پتروپارس، مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و مهندسی و ساختمان صنایع نفت انتخاب می شود.
وکیلی با اشاره به این که برای توسعه فازهای 19، 20 و 21 پارس جنوبی از تجربیات کسب شده در بخش مطالعات و اجرای فازهای قبلی پارس جنوبی بهره می گیریم، گفت: فاز 19 پارس جنوبی برای تولید روزانه یک میلیارد و 500 میلیون فوت مکعب و فازهای 20 و 21 پارس جنوبی با ظرفیت روزانه دو میلیارد فوت مکعب طراحی شده اند.
وی تاکید کرد: درصورتی که منابع مالی توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی به موقع تامین شود، اجرای توسعه این دو فاز به طور تقریبی 5/1 سال به جلو خواهد افتاد.
به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس پیش بینی می شود توسعه فازهای 19، 20 و 21 پارس جنوبی در مدت پنج سال به پایان برسد.
وکیلی با بیان این که در اجرای توسعه فازهای 22، 23 و 24 پارس جنوبی مذاکراتی با دو گروه خارجی در حال انجام است، گفت: ظرفیت تولید این سه فاز روزانه یک میلیارد و 500 میلیون فوت مکعب است.
وی در خصوص توسعه میدان گازی پارس شمالی گفت: برای توسعه این میدان مذاکرات با شرکت سینوک چین و یک شرکت خارجی دیگر در حال انجام است و مذاکره با هر یک از شرکت ها نهایی شود، عملیات اجرایی توسعه پارس شمالی آغاز می شود.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید