شرکت پتروپارس اعلام کرد:

حفاری سه هزار متری نخستین چاه فاز 12 پارس جنوبی

(دوشنبه ۲۱ اَمرداد ۱۳۸۷) ۱۳:۴۵

حفاری نخستین چاه توصیفی فاز 12 طرح توسعه پار س جنوبی با 34 درصد پیشرفت تا عمق سه هزار متری در خلیج فارس پیش رفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه به نقل از روابط عمومی شرکت پتروپارس مدیر حفاری فاز 12 پارس جنوبی گفت: عملیات حفاری این چاه در محل سکوی SPD12 به وسیله دکل حفاری عظیم و مدرن Aban VIII در ششم تیرماه امسال آغاز شده است و تا دو ماه آینده به پایان می رسد.
محمود جوادیان تصریح کرد: شرکت پتروپارس برای نخستین بار به عنوان اپراتور فاز 12 پارس جنوبی، حفاری این پروژه را با بهره گیری از تجربیات مطلوب در اجرای پروژه های پیشین پارس جنوبی و بدون استفاده از پیمانکار خارجی، انجام می دهد.
وی گفت: دکل حفاری Aban VIII نخستین دستگاه سوپر ریگ است که در ایران به کار گرفته شده، آخرين نمونه فناوری رایانه ای و اتوماسیون در آن استفاده شده است و از نظر فضای پشتیبانی خدمات و استقرار کارکنان، می تواند 120 نفر را در خود جای دهد.
به گفته مدیر حفاری فاز 12 پارس جنوبی در این پروژه 34 حلقه چاه تولیدی و دو حلقه چاه توصیفی پیش بینی شده است و به منظور انجام این عملیات، دو ریگ حفاری مورد نیاز است.
جوادیان اظهار داشت: نتیجه حاصل از حفاری نخستین حلقه چاه توصیفی، نقش تعیین کننده ای در برنامه ریزی تولید از این پروژه دارد و بازده این چاه، بسیاری از عدم یقین های حجم ذخیره مخزن را برطرف می کند.
وی گفت: با پایان یافتن حفاری این حلقه چاه، حجم دقیق ذخیره درجای مخزن فاز 12 که بین 23 تا 40 تریلیون فوت مکعب (TCF) گزارش شده است، تعیین و احتمال ارتباط مخزن پارس جنوبی با میدان نفتی بلال نیز مشخص می شود.
جوادیان اعتبار مورد نیاز برای انجام عملیات حفاری فاز ۱۲ پارس جنوبی را یک میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: حفاری این فاز مشتمل بر بخش های تهیه کالا و تجهیزات،‌ اجاره ریگ حفاری و خدمات جانبی و پشتیبانی است.
وی یادآور شد: شرکت پتروپارس تا کنون پیمانکار طرح های توسعه ای فازهای یک، 4 و 5 و شش تا هشت پارس جنوبی بوده و با تشکیل تیم 53 نفره که تعدادی از کارشناسان حفاری شرکت پتروایران نیز عضو آن هستند، از تجربیات این شرکت (پتروایران) در دو بخش عملیات حفاری و بخش بالادستی بهره می گیرد.
به گفته مدیر حفاری فاز 12 پارس جنوبی، واگذاری اپراتوری فاز 12 به شرکت پتروپارس نقطه خوبی برای شروع کار این شرکت در بخش حفاری برای رقابت با شرکت های بین المللی نفتی است.
میزان گاز تولیدی فاز ‪ ۱۲میدان پارس جنوبی معادل سه فاز پارس جنوبی است که بخشی از گاز این فاز (معادل دو مرحله پارس جنوبی) به تولید گاز طبیعی مایع شده (ال.ان.جی) اختصاص می یابد و بخش دیگر (معادل یک مرحله پارس جنوبی) به شبکه سراسری منتقل می‌شود.
ظرفیت گاز تولیدی هر یک از سه عرشه دریایی فاز 12 پارس جنوبی، حدود یک میلیارد فوت مکعب است.
فاز 12 پارس جنوبی بزرگترین پالایشگاه سایت دو منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (تمبک) به شمار می رود.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید