به همت HSE سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس صورت گرفت:

رهاسازی 50 لاک پشت بزرگ و کوچک از آبگیر پتروشیمی مبین در عسلویه

(شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۷) ۱۱:۴۳

50 لاک پشت که طی چندسال گذشته در آبگیر پتروشیمی مبین در عسلویه گیر افتاده بودند با پایان یافتن عملیات نجات، آزاد و در خلیج فارس رها شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه این لاک پشتها در اندازه های مختلف از چند سال پیش از طریق کانال دریایی تامین آب دریا به آبگیر بزرگ پتروشیمی مبین آمده بودند و به دلیل شدت جریان قادر به بازگشت به دریا نبودند.
امور بهداشت، ایمنی و محیط زیست سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در راستای اهداف زیست محیطی خود و  به منظور حفظ این آبزیان تصمیم گرفت لاک پشتهایی که به نوعی در این آبگیر زندانی شده بودند را نجات دهد.
به این منظور از هفته گذشته پنج غواص از بوشهر به عسلویه آمدند و طی سه روز پس از صید این لاک پشتها بوسیله تور ماهی گیری آنها را از آبگیر پتروشیمی مبین خارج کردند.
لاک پشتها پس از خروج از آبگیر توسط سازمان حفاظت محیط زیست استان بوشهر پلاک گذاری و در سواحل خلیج فارس در دریا رها شدند.
لاک پشتهای محصور شده در آبگیر پتروشیمی مبین از دو گونه "پشت سبز" و "نوک عقابی" بودند و بزرگترین آنها بیش از 120 سانتیمتر طول، بیش از 85 سانتیمتر عرض و بیش از 70 کیلو وزن داشت.
رییس مجتمع پتروشیمی مبین در حاشیه عملیات نجات لاک پشتها گفت: این لاک پشتها در زمان ساخت آبگیر از طریق کانال انتقال آب به حوضچه آبگیر منتقل شده بودند.
رضا خاوندی گفت: شرایط آبگیر با توجه به وسعت آن و جریان مداوم آب دریا در آن با شرایط دریا تفاوتی نداشته است و به هیچ یک از لاک پشتها در این مدت آسیبی نرسیده است.
وی اظهار داشت: با توجه به این که کانالها از چند ماه پیش بصورت مشبک درآمده اند، امکان ورود دوباره موجودات بزرگ دریایی از جمله لاک پشتها به آبگیر پتروشیمی مبین به حداقل رسیده است.
خاوندی تاکید کرد: با توجه به سیستم های پیشرفته پمپهای موجود در آبگیر پتروشیمی مبین، امکان پمپاژ این لاک پشت ها و از بین رفتن آنها صفر بوده و به هیچیک از آنها هیچ صدمه ای وارد نشده است.
آبگیر پتروشیمی مبین بزرگترین آبگیر خاورمیانه به شمار می رود و در هر ساعت 400 هزار متر مکعب آب و روزانه 10 میلیون متر مکعب معادل چهار برابر آب مصرفی تهران، آب دریا از طریق این آبگیر استحصال می شود.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید