در فاز اول پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس:

آزمایشگاه مرجع مهندسی بهداشت پتروشیمی در پارس جنوبی به بهره برداری رسید

(چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۷) ۱۲:۴۶

آزمایشگاه مرجع مهندسی بهداشت پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با حضور دکتر نصیری مدیرHSEQ-NPC ، مدیران شرکت عملیات غیر صنعتی پازارگاد و روسای HSE مجتمع های پتروشیمی منطقه به بهره برداری رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه رییس HSEQ پتروشیمی منطقه پارس در خصوص ضرورت تاسیس این آزمایشگاه گفت: در حال حاضر در منطقه پارس جنوبی بیش از 15 مجتمع پتروشیمی و پالایشگاهی و دهها شرکت پیمانکاری با هزاران پرسنل شاغل در حال ساخت و یا بهره بردای هستند.
مهندس سید نورالدین دشتی افزود: آب شرب و مصرفی این مجموعه توسط حدود 25 آب شیرین کن تامین و توسط تانکر حمل می شود.
وی با بیان این که در برخی موارد نیز آب مورد نیاز بصورت مستقیم از چاه تامین می شود، افزود: این سیستم تامین و توزیع آب در مواقع بروز اپیدمی بیماری های قابل انتقال از طریق آب نظیر وبا، آمیبیازیس و اسهال خونی از پتانسیل خطر بالایی برخوردار است و در سیستم حمل و نقل تانکری، احتمال بروز آلودگی ثانویه بالا است.
دشتی با بیان این که نزدیکترین آزمایشگاه میکروبی به منطقه صنعتی در 80 کیلومتری عسلویه واقع شده است، اظهار داشت: به دلیل مشکلات ارسال نمونه، HSE شرکتها نظارت کمتری بر وضعیت سلامت آب شرب و مصرفی در مجتمع و پیمانکاران خود دارند.
وی پایش و اندازه گیری عوامل زیان آور فیزیکی، شیمیایی و ارگونومیکی محیط کار را از دیگر ضرورتهای تاسیس آزمایشگاه مهندسی بهداشت پتروشیمی دانست.
دشتی گفت: کارگاه ها و کارخانجات مطابق قوانین موجود و به منظور صیانت از نیروی انسانی که اصلی ترین سرمایه های پیشرفت محسوب می شوند، موظفند سالیانه اقدام به ارزیابی عوامل آسیب رسان محیط کار خود نظیر صدا، ارتعاش، آلاینده های شیمیایی خطرناک، ریسک فاکتورهای ارگونومیکی، پرتوها و میدانهای الکتریکی و مغناطیسی کنند.
رییس HSEQ پتروشیمی منطقه پارس افزود: از آنجا که اغلب شرکت های ارائه دهنده خدمات مهندسی بهداشت حرفه ای در مراکز استان ها مستقر هستند، انتقال نمونه ها تا این مراکز با تاخیر انجام شده که این امر موجب بروز خطا در نتایج می شود و به دلیل جابجایی پرسنل و نقل و انتقال تجهیزات اندازه گیری هزینه بالاتری نیز در بر دارد.
وی گفت: آزمایشگاه مهندسی بهداشت با هدف سهولت در دسترسی به آزمایشگاه، افزایش دقت در آنالیز نمونه ها، کاهش هزینه آزمایشات، جلوگیری از بروز شرایط بحرانی، ایجاد زمینه اجرایی شدن قوانین و دستورالعمل های بهداشتی تاسیس شده است.
دشتی افزود:  آزمایشگاه با در اختیار داشتن هفت کارشناس بهداشت حرفه ای و محیط وشیمی آمادگی و توانایی ارائه خدمات اندازه گیری بهداشت و آزمایشات میکروبی وبهداشتی آب به کلیه مجتمع های پتروشیمی، پالایشگاهی، شرکت های پیمانکاری و مستقر در منطقه پارس جنوبی را دارد.
به گفته وی متناسب با نوع آزمایشات 70 نوع لوازم شیشه ای آزمایشگاهی مشتمل بر یک هزار و 200 قلم برای این آزمایشگاه تهیه شده است.
رییس HSEQ پتروشیمی منطقه پارس افزود: آزمایشگاه مرجع مهندسی بهداشت پتروشیمی پارس مجهز به محیط کشت های میکروبی مورد نیاز شامل لاکتوز براث، بریلیانت گرین لاکتوزبای براث، EC براث، نوترینت آگار، لوریل تریپتون براث و نیز معرفهای شیمایی خاص آزمایشات شیمایی آب شامل 74 ماده از قبیل زیرکونیل کلراید هشت آبه، معرف SPADNS و شناساگر اریوکروم بلاکT است.
وی افزود: از جمله مهمترین تجهیزات آزمایشگاه می توان به دستگاه قرائت مستقیم سنجش و اندازه گیری 250 هیدورکربن آلی، دستگاههای سنجش بخشهای مختلف طیف الکترومغناطیس، صداسنج های تحقیقاتی مجهز به آنالیزور اکتاوباند Noise Dosimeter انواع آنمونمترهای پره ای و حرارتی و اسپکتروفتومتر UV/Visible با محدوه طول موج وسیع290-1100نانومتر اشاره کرد.
دشتی گفت: در بخش آزمایش میکروبی آب سه تست احتمالی(LB) تاییدی (BGB وEC) و تشخیصی(EMVIC) به ترتیب به منظور شناسایی  احتمال حضور کلیفرم، تایید وجو کلیفرم و تشخیص نوع کلیفرم انجام می شود.
وی افزود: در بخش آزمایش شیمایی، تمامی آنیون ها وکاتیون های آب شامل کلسیم، منیزیوم، منگنز، فلوئور، کربنات و بیکربنات، نیترات و نیتریت، سولفات و نیز برخی فلزات سنگین نظیر سرب و کادمیوم قابل اندازه گیری است .
رییس HSEQ پتروشیمی منطقه پارس اظهار داشت: در بخش مهندسی بهداشت حرفه ای پایش تمامی عوامل زیان آور از قبیل صداسنجی مجتمع وارائه نقشه صوتی، دزیمتری و سنجش میزان مواجهه با صدا، سنجش امواج الکترومغناطیس، ارزیابی استرس حرارتی، سنجش روشنایی عمومی و موضعی، ارزیابی عملکرد هودهای آزمایشگاهی و ارزیابی آلاینده های شیمایی محیط کار قابل اجرا است.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید