معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران:

ظرفیت پالایشی گاز کشور 30 درصد افزایش یافته است

(سه شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۸) ۱۲:۲۹

معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد: بین سالهای 84 تا 87 میزان ظرفیت پالایشی کشور 30 درصد افزایش یافته و تولید گاز در کشور به 500 میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه محمدرضا غروی  در مراسم معارفه مدیرعامل جدید شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی  با بیان این که خوشبختانه امروز از نظر موازنه تولید و مصرف گاز در کشور به حد قابل قبولی رسیده ایم افزود: انتظار داریم امسال نیز 15 درصد دیگر به ظرفیت پالایشی کشور اضافه شود.
وی اظهار داشت: ایران با 26 تریلیون متر مکعب دومین دارنده ذخایر گاز شناخته شده در دنیا، چهارمین تولید کننده و سومین مصرف کننده گاز در جهان است.
معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: اگرچه یک درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهیم اما 16 درصد گاز جهان را داریم.
وی با بیان این که در حال حاضر سهم گاز در سبد انرژی کشور 62 درصد است و ششمین رتبه جهان را داریم، اظهار داشت: این میزان در کشور قطر 79 درصد است.
غروی با بیان این که با توجه به سرانه مصرف و شدت انرژی، جزو کشورهای پرمصرف به شمار می رویم هشدار داد: شدت انرژی در ایران پنج برابر متوسط جهانی است.
معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: پس با توجه به حساسیت مقام معظم رهبری و نامگذاری سال اصلاح الگوی مصرف، باید فرهنگ صرفه جویی را نهادینه و الگوی مصرف را رعایت کنیم.
وی گفت: گاز علاوه بر مصرف خانگی باید بعنوان انرژی اولیه در به چرخش درآوردن چرخهای عظیم صنعت نیز نقش ایفا کند، بعنوان خوراک مجتمع های پتروشیمی و بعنوان سوخت در ناوگان حمل و نقل شهری نیز مورد استفاده قرار گیرد.
غروی با یادآوری این که تا پیش از انقلاب اسلامی مجموع مشترکین گاز در کل کشور 46 هزار مشترک بوده است، تاکید کرد: همه توسعه گاز بعد از انقلاب اسلامی صورت گرفته است.
معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: براساس برنامه چهارم توسعه ما باید 119 میلیون متر مکعب افزایش ظرفیت پالایشی داشته باشیم که تا پایان سال گذشته 113 میلیون متر مکعب افزایش تولید داشته ایم و بیش از 95 درصد هدف برنامه چهارم توسعه تحقق یافته است.
وی افزود: در بخش خطوط انتقال گاز، در چهار سال گذشته 10 هزار کیلیومتر شبکه فشار قوی جدید نصب کرده ایم و ایستگاههای تقویت فشار از 45 ایستگاه به 60 ایستگاه افزایش یافته و امسال نیز 10 ایستگاه دیگر به بهره برداری می رسد.
غروی اظهار داشت: قرار بوده است که در طول برنامه چهارم توسعه 35 هزار کیلومتر شبکه توزیع و تغذیه گاز ایجاد کنیم که خوشبختانه تا کنون 55 هزار کیلومتر احداث کرده ایم.
وی افزود: طبق برنامه باید یک میلیون و 299 هزار انشعاب گاز باید نصب می کردیم که ظرف این مدت یک میلیون و 754 هزار انشعاب نصب کرده ایم.
غروی با بیان این که همکاران ما در مجموعه شرکت ملی گاز تمام توان خود را برای تولید حداکثری به کار گرفته اند، تاکید کرد: نباید حق همکاران ما در بخشهای تولید، انتقال و توزیع گاز در کشور نادیده گرفته شود.
معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: به دلیل کثرت مصرف گاز در کشور، مسابقه نابرابری بین تولید و مصرف گاز بوجود آمده است و به همین دلیل در فصل زمستان با مشکل مواجه می شویم.
غروی ابراز امیدواری کرد: شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی بعنوان بزرگترین مجتمع گازی کشور که 40 درصد گاز کشور را تامین می کند و به رکورد تولید 204 میلیون متر مکعب در روز هم رسیده است امسال نیز بتواند با تمام توان به تولید خود ادامه دهد.
وی از تلاشها و زحمات مهندس همایون شکوه صارمی طی 40 ماه گذشته در شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی قدردانی کرد.
علی اکبر شعبانپور طی حکمی از طرف مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بعنوان مدیرعامل جدید شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی منصوب شده است.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید