بمنظور انجام حفاری چاه های فاز 16 پارس جنوبی:

پایه سکوی فاز 16 پارس جنوبی آماده نصب دکل حفاری است

(جمعه ۱۸ دی ۱۳۸۸) ۱۰:۴۲

مدیر طرح توسعه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی با بیان این که نصب پایه سکوی فاز 16 بطور کامل انجام شده است، تصریح کرد: دکل (ریگ) حفاری می تواند برای انجام عملیات حفاری روی این پایه مستقر شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس ابوالقاسم نوبختی افزود: با استقرار ریگ حفاری در موقعیت فاز 16 پارس جنوبی، حفاری چاه ‌های توصیفی و توسعه ای این فازها تا 10 بهمن‌ماه امسال آغاز می‌شود.

وی افزود: نصب پایه سکوی فاز 15 پارس جنوبی نیز در مراحل پایانی شمع ‌کوبی است و طی روزهای آینده به پایان می‌رسد.

مدیر طرح توسعه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی با بیان این که تاکنون حدود 75 کیلومتر از لوله‌گذاری این دو فاز و میزان چشمگیری از خریدهای این بخش انجام شده است افزود: ساخت عرشه‌های این دو فاز بطور جداگانه در کارگاه شرکت‌های صف و ایزوایکو در بندرعباس آغاز شده است.

نوبختی پیشرفت کلی طرح توسعه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی را  بدون احتساب بخش حفاری حدود 43 درصد برشمرد و افزود: پیشرفت واقعی ساخت سکوها 30 درصد، پیشرفت خط لوله 80 درصد و پیشرفت ساخت پالایشگاه نیز 38 درصد است.

وی زمان بهره‌برداری از فازهای 15 و 16 پارس جنوبی را بر اساس برنامه‌ها، سال 1391 اعلام و ابراز امیدواری کرد با جذب اعتبارهای جدید تخصیص‌ یافته، شتاب پیشرفت پروژه به حد مطلوب و چشمگیر رسیده و با تزریق بموقع اعتبارهای تصویبی از حساب ذخیره ارزی و از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت به این طرح، پروژه در زمان مناسبی به بهره‌برداری برسد.

هدف‌ از اجرای طرح توسعه‌ فازهای 15 و 16 پارس جنوبی برداشت روزانه 56 میلیون و 600 هزار مترمکعب گاز از مخزن و تولید 50 میلیون مترمکعب گاز طبیعی تصفیه شده، تولید سالانه‌ یک میلیون و 50 هزار تن‌ گاز مایع‌ (پروپان و بوتان) و تولید سالانه یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ به‌ منظور تامین‌ خوراک‌ واحدهای‌ پتروشیمی‌ است.

استحصال روزانه 80 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد، از دیگر اهداف توسعه این دو فاز است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید