با هنرنمایی گروه لیان:

مراسم سنج و دمام در پارس جنوبی برگزار شد

(شنبه ۱۹ دی ۱۳۸۸) ۱۶:۳۲

گروه فرهنگی "لیان" بوشهر در مدت سه روز برپایی همایش توسعه پایدار، یکپارچه و دانایی محور منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به اجرای برنامه های متنوع موسیقایی پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه اجرای مراسم "سنج و دمام"، "شروه خوانی" و "چاوشی خوانی" این گروه مورد استقبال شرکت کنندگان در همایش توسعه پایدار، یکپارچه و دانایی محور منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس قرار گرفت.

"بوق شاخی مارپیچ"، "دمام" و "سنج" سازهای این گروه را تشکیل می دادند.

مدیر گروه فرهنگی لیان گفت: این گروه از سال 1372 تشکیل شد و چهار کتاب پژوهشی در حوزه موسیقی شامل "اهل ماتم، آواها و آیین سوگواری در استان بوشهر، "اهل زمین، موسیقی و اوهام در جزیره خارگ"، "اهل ساز، سازشناسی موسیقی استان بوشهر و "دلیران خاموش" تالیف کرده است.

محسن شریفیان آلبوم های "شپ"، "بندری"، "موج و سیراف"، "پار و پیرار"، "خیام خانه" و "شروه" را از کارهای این گروه در حوزه موسیقی برشمرد.

گروه فرهنگی لیان همچنین در این همایش به اجرای مراسم سنتی سینه زنی در ماه محرم به سبک بوشهری پرداختند.

همچنین سرود "ای ایران" با اجرای گروه فرهنگی عارف در همایش توسعه پایدار، یکپارچه و دانایی محور منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) طنین انداز شد.

این گروه فرهنگی که سرودهای زیادی را در محضر مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و رییس مجلس اجرا کرده است در نخستین روز همایش توسعه پایدار، یکپارچه و دانایی محور به اجرای چهار اثر "سرود ملی جمهوری اسلامی"، "ای ایران"، "یاد یاران" (یک کار حماسی در رابطه با امام حسین (ع)) و "کربلا ماتم سرا است" (توصیف وقایع روز عاشورا)  پرداخت.

سرپرست و رهبر گروه فرهنگی عارف با بیان این که کارهای این گروه بصورت ارکستر اجرا می شود، اظهار داشت: گروه عارف از ابتدای تاسیس در سال 1378 تاکنون بیش از 50 اثر فاخر و ارزشی حماسی در رابطه با دفاع مقدس، شهدا، محرم، ائمه اطهار (ع)، ایران اسلامی، پیروزی انقلاب و حضرت امام خمینی (ره) خلق و اجرا کرده است.

عارف قادری نژاد "فتح بهشت" را یکی از آثار کلاسیک گروه عارف عنوان کرد و افزود: این گروه از 24 همخوان تشکیل شده است و تاکنون 12 بار در جشنواره های مختلف فرهنگی مقام اول را کسب کرده است.

نخستین همایش توسعه پایدار، یکپارچه و دانایی محور منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در سه حوزه اصلی توسعه اجتماعی و توسعه انسانی شامل 9 محور فرعی مربوطه، توسعه زیست بوم (محیط زیست، و سرمایه طبیعی) شامل 12 محور فرعی مربوطه و توسعه اقتصادی (سرمایه فنی، تولیدی و مالی) شامل 12 محور فرعی در عسلویه برگزار شد.

این همایش با حضور بیش از 500 نفر از صاحبنظران صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و اساتید دانشگاه از 16 تا 18 دی ماه برگزار شد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید