مدیر بخش دریایی فاز 12 پارس جنوبی خبر داد:

عملیات لوله گذاری فاز 12 پارس جنوبی آغاز شد

(شنبه ۲۶ دی ۱۳۸۸) ۱۹:۰۵

مدیر بخش دریایی فاز 12 پارس جنوبی در شرکت پتروپارس اعلام کرد: عملیات لوله گذاری لوله های 32 اینچ این فاز آغاز شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه غلامحسین تقی پور روز شنبه با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران افزود: عملیات لایروبی کف دریا به عرض 40 متر و طول یک کیلومتر بمنظور لوله گذاری بخش ساحلی پایان یافته و کشش لوله ها تا ساحل نیز انجام شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر عملیات لوله گذاری لوله های 32 اینچ این فاز در بخش ساحلی تا محل اتصال این لوله ها به لوله های بخش دریایی پایان یافته است.

تقی پور یادآور شد: عملیات لوله گذاری فاز 12از 15 روز پیش شروع شده  و تاکنون لوله گذاری شش هزار و 700 متر از خط لوله اول، دو هزار و 800 متر از خط لوله دوم، دو هزار و 900 متر از خط لوله سوم و یک هزار متر از خط لوله انتقال میعانات گازی به گوی شناور انجام شده است.

وی با بیان این که عملیات لوله گذاری در قسمت ساحل فاز 12 توسط شناور C-MASTER انجام شده است، تصریح کرد: پس از این مرحله، لوله گذاری خط اول به طول 150 کیلومتر تا محل سکوی دریایی این فاز آغاز می شود.

تقی پور گفت: لوله های 32 اینچ فاز 12 پارس جنوبی در خرمشهر با رویه بتنی اندود می شود و برای نصب از طریق دریا به محل پالایشگاه فاز 12 در تمبک ارسال می شود.

وی افزود: پس از تکمیل عملیات لوله گذاری و در زمان بهره برداری از پالایشگاه، هر یک از این لوله ها روزانه یک میلیارد فوت مکعب و در مجموع سه میلیارد فوت مکعب گاز ترش را از سکوهای فاز 12 به پالایشگاه خشکی در تمبک منتقل می کنند.

مدیر بخش دریایی فاز 12 پارس جنوبی در شرکت پتروپارس گفت: میعانات گازی تولیدی این فاز نیز از طریق خط لوله 30 اینچ با ظرفیت 120 هزار متر مکعب بارگیری در روز، به گوی شناور منتقل و از طریق نفت کش ها به خارج از کشور صادر خواهد شد.

هدف از اجرای طرح توسعه فاز 12 به عنوان بزرگ ترین فاز تولید گاز میدان گازی پارس جنوبی، تولید روزانه 80 میلیون مترمکعب گاز طبیعی برای تزریق به خط لوله ششم سراسری گاز کشور یا تحویل بخشی از آن به صورت غنی و ترش به واحدهای مایع‌سازی گاز، تولید روزانه 110 هزار بشکه میعانات گازی و 750 تن گوگرد است.

همچنین در تاسیسات دریایی این طرح، ساخت سه سکوی مستقل، تفکیک کننده گاز، مایعات و آب برای آزمایش چاه‌ها، دو واحد تفکیک کننده به منظور جداسازی آب، تفکیک کننده آب‌های آلوده به مواد نفتی پیش از تخلیه به دریا، سکوی مشعل سه پایه در فاصله 160 متری از سکوی اصلی برای تخلیه اضطراری، سه رشته خط لوله دریایی 32 اینچ به طول تقریبی هریک 150 کیلومتر برای انتقال گاز تولیدی پالایشگاه و سه رشته خط دریایی 5/4 اینچ برای انتقال محلول گلایکول، پیش‌بینی شده است.

پیمانکار اصلی و اپراتور این طرح که به صورت قرارداد بیع متقابل در سایت دوم منطقه ویژه انرژی پارس اجرا می‌شود، شرکت پتروپارس است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید