به بهانه روز هوای پاک:

آیا هوای عسلویه روزی پاک می شود؟

(سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۸۸) ۱۷:۲۹

عسلویه یکی از روستاهای دورافتاده جنوب استان بوشهر بود که مردم آن از طریق ماهیگیری، کشاورزی و دامداری ارتزاق و در هوایی پاک زندگی می کردند.

در سال 1377 توسعه صنعت نفت در این منطقه منجر به شروع احداث پالایشگاه های گازی و مجتمع های پتروشیمی شد بطوری که این منطقه دور افتاده و سالم از نظر هوا را به آلوده ترین منطقه کشور تبدیل کرده است.

دلیل عمده آلودگی هوا در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس وجود بیش از 45 مشعل در فازهای 10 گانه پالایشگاهی و هشت مجتمع پتروشیمی این منطقه است.

علاوه بر دود، همواره بوی گاز، مواد شیمیایی مانند اوره و آمونیاک و سایر محصولات پتروشیمی در این منطقه پراکنده است و همواره آزاردهنده ساکنان بومی این منطقه و کارکنان صنعت نفت در پارس جنوبی است.

هرچند کارکنان بصورت منظم و دوره ای تحت معاینات طب صنعتی قرار می گیرند اما این واقعیت انکارناپذیر است که افراد این منطقه بسیار بیشتر از ساکنان دیگر نقاط کشور در معرض بیماریهای مختلف بویژه بیماری های تنفسی و ریوی قرار دارند.

توسعه صنعتی در این منطقه شغل بسیاری از ساکنان بومی را از صیادی و کشاورزی به رانندگی تغییر داده و فضای تنفسی آنها را نیز آلوده کرده است.

باوجودی که طراحی پالایشگاه های جدید در کشورهایی مانند روسیه به گونه ای است که مشعل ندارند و در نتیجه آلودگی کمتری را به همراه دارند اما طراحی پالایشگاه ها در کشور ما و بخصوص در پارس جنوبی به گونه ای است که هر فاز پالایشگاهی از دو مشعل برخوردار است که مصارف مختلفی دارد و از جمله گازهای سمی که قابل استحصال نیستند را می سوزاند و یا زمانی که به هر دلیل پالایشگاه از مدار خارج شود گاز ورودی به پالایشگاه بوسیله مشعل می سوزد.

ارتفاع شعله مشعل ها در زمان ها معمول حدود چهار الی پنج متر است اما زمانی که بصورت کامل می سوزد به بالای 50 متر نیز می رسد و سرعت خروج گاز در این شرایط باعث می شود که همه گازها نسوخته و بوی گاز تا شعاع ده ها کیلومتر پراکنده شود.

سوختن گاز توسط مشعل پالایشگاه ها علاوه بر آلودگی که در فضا ایجاد می کند روزانه چندین میلیون متر مکعب گاز را نیز می سوزاند که از ارزش کمی هم برخوردار نیست و این موضوع ضرورت بررسی طرحی مبنی بر ساخت پالایشگاه های جدید بدون مشعل و همچنین تغییر طراحی پالایشگاه های موجود برای حذف مشعل را ایجاب می کند.

امروز مصادف با 29 دی ماه روز هوای پاک نام دارد و بهانه ای شد تا حذف مشعل های پالایشگاه ها و طراحی پالایشگاه های بدون مشعل به مسوولان وزارت نفت گوشزد شود.

مردم منطقه عسلویه تنها در روزهای بارانی و یا روزهایی که باد به شدت می وزد هوایی سالم تنفس می کنند و تعداد این روزها در سال انگشت شمار است.

رییس بهداشت، ایمنی و محیط زیست سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در خصوص نامگذاری این روز گفت: بحران آلودگی هوا در تهران و شش شهر دیگر آلوده ایران شامل تبریز، مشهد، اراک، اصفهان، شیراز و اهواز، مسوولین ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا را بر این داشت تا بمنظور ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه،  از سال 1374 روز 29 دی‌ماه بعنوان روز ملی هوای پاک اعلام شود.

مهندس حسن آخوندی با اشاره به این که در سال های اخیر روند رشد صنعتی ومصرف‌گرایی دو عامل مهم ناشی از فعالیت های انسانی در تخریب محیط‌زیست وبخصوص آلودگی هوا بوده است، اظهار داشت: هدف از اعلام روز ملی هوای پاک ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه بوده است و از آنجایی که کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین‌ بخشی است، این روز می‌تواند عامل مهمی در ایجاد این مشارکت و هماهنگی بین ‌بخشی باشد.

وی اظهار داشت: انواع متعددی از آلاینده ها در اثر فعالیت های طبیعی و مصنوعی ناشی از فعالیت های بشر که روی زمین انجام می گیرد، وارد اتمسفر می شوند و بطور کلی آلودگی هوا به معنی حضور یک ماده خارجی در هواست.

رییس بهداشت، ایمنی و محیط زیست سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: براساس یکی از تعاریف آلودگی هوا عبارت است از وجود هر نوع آلاینده اعم از جامد، مایع، گاز و یا تشعشع پرتوزا در هوا به تعداد زیاد و در مدت زمانی که کیفیت زندگی را برای انسان و دیگر جانداران به خطر اندازد و یا به آثار باستانی و اموال خسارت وارد کند.

آخوندی افزود: در واقع امروزه فعالیت های انسانی اعم از صنعتی و غیرصنعتی دو منشا بزرگ آلودگیهوای کلان شهرها و مناطق متاثر از آن هستند که به آنها می توان عواملطبیعی نظیر آتشفشان‌ها، آتش‌سوزی جنگل ها و مراتع، بحران های مقطعی نظیرجنگ ها و همچنین شرایط منطقه‌ای نظیر پایداری جوی را نیز افزود.

وی اظهار داشت: علاوه بر بیماری های تنفسی و ریوی، تشکیل باران های اسیدی حاصل واکنش های اکسید سولفور و نیتروژنبا رطوبت موجود در هوا از دیگر عارضه‌هایآلودگی هوا است که به هنگام نزولات جوی، این رحمت الهی را تبدیلبه سمی زیانبار می کند و موجب فرسودگی تجهیزات، آسیب رسانی جدی بهحیات گیاهان، تغییرات بیولوژیک و شیمیایی در خاک و آلودگی آبهای زیرزمینی می شود.

آخوندی از آموزش حفظ محیط زیست، اعتلا و ارتقای فرهنگ زیست محیطی جامعه، افزایش سرانه فضای سبز، تبدیل سوخت بنزین به گاز طبیعی، به حداقل رساندن تولید زباله، ایجاد آب نما و فواره برای جذب گرد و غبار، ارزیابی زیست محیطی تمامی طرحهای عمرانی و توسعه شهری، رعایت دستورالعمل های مخصوص برای جلوگیری از انتشار دود، گرد و غبار و دیگر آلاینده ها در مکان های صنعتی، ایجاد کمربند سبز در اطراف شهرها، معاینه فنی دوره ای اتومبیل ها و تعویض اتومبیل های فرسوده با اتومبیل های جدید را از جمله راهکارهای کاهش آلودگی هوا برشمرد.

وی با تاکید بر این که دراین کره خاکی تنفس هوای پاک حداقل حق انسان ها است ابراز امیدواری کرد قبل از آنکه هوای پاک موضوعخاطرات گذشته‌ها شود، در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم و در انجام اینمسوولیت اجتماعی و جهانی سهم خود را بخوبی ادا کنیم.

 رییس بهداشت، ایمنی و محیط زیست سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اظهار داشت: کاهش آلودگی هوا نیازمند یک حرکت همگانی است که مشارکت هماهنگ مردم و دست اندرکاران صنعت را بطور مستمر می طلبد.

فاطمه جمالی
۱۳۹۱/۱۱/۲۰ Iran
2
0
0

سلام من مهندس فضای سبز هستم و مایلم برای بهبود و رفع الودگی منطقه در طراحی فضای سبز مخصوص مناطق صنعتی به شما کمک کنم


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید