بیانیه پایانی اولین همایش ملی چشم انداز توسعه پایدار، یکپارچه و دانایی محور منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در افق های 1404 و 1444

(دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۸) ۰۸:۱۶

بیانیه پایانی اولین همایش ملی چشم انداز توسعه پایدار، یکپارچه و دانایی محور منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در افق های 1404 و 1444 به شرح زیر می باشد:

شرکت کنندگان در همایش ضمن تقدیر از اقدام سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در برگزاری اولین همایش ملی چشم انداز توسعه پایدار، یکپارچه و دانایی محور و تأیید ضرورت برگزاری مستمر این همایش ها به صورت سالانه در سطح بین المللی و ارج گذاشتن به دستاوردهای بزرگ صنعت نفت در منطقه و همراه با تأکید بر ایجاد عزم ملی و بسیج آحاد جامعه و استفاده از اندیشه و خرد جمعی و تلاش سازمان یافته همه پژوهشگران، متخصصان و مدیران اجرایی کشور در زمینه طراحی علمی و جامع آینده آرمانی و مطلوب پارس و شکل بخشیدن به آن در چار چوب برنامه ها و طرح های جامع توسعه و  یکپارچه سازی فعالیت های توسعه ای منطقه، موضوعات و مسایل زیر را مورد تأکید قرارداده و پیگیری ، حمایت و انجام آن را خواستارند:
1- شرکت کنندگان بر تحقق شعار همایش در زمینه پایداری به همه معنای توجه به همه ابعاد و مولفه های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی ، فناوری ، زیست محیطی، سیاسی و نهادی توسعه  و حفظ حقوق و منافع نسلهای آتی، یکپارچه به معنای ایجاد نظام های مدیریت و تصمیـم گیری در چهـار چوب مشابه دولت منطقه ای ، و ایجادو توسعـه
اقتصاد شبکه ای و دانایی محور به معنای حرکت بر مبنای دانش تحلیلی مبتنی بر نظام های مدیریت دانش و توسعه منابع انسانی تأکید دارند.
2- شرکت کنندگان خواستار توجه ویژه سیاستگذاران و سیاستمداران کشور به منظور تمرکز و بسیج منابع علمی و دانش فنی، فناوری در همه حوزه ها و زمینه های مرتبط در جهت تسریع در اجرای طرح ها و پروژه های میدان مشترک پارس جنوبی و در راستای دستیابی به سهم شایسته ایران عزیز و در نهایت تحقق آرمان اساسی ‌‌‌«قطب اقتصادی» ، "پایتخت انرژی " و" الگوی سرآمد و متعالی توسعه " در منطقه اقتصادی انرژی پارس هستند.
3- با در نظر گرفتن عوامل و مولفه های کلیدی توسعه بویژه نیازهای جوامع محلی، اهداف و منافع ملی والزامات بین المللی، شرکت کنندگان در همایش خواستار حمایت ویژه و فوری دولت، مجلس و سازمانهای ذی ربط از توسعه میدان پارس جنوبی بویژه تأمین اعتبارات، منابع و ابزارهای قانونی و اجرایی لازم به منظور تسریع و تسهیل در روند اجرای پروژه ها و توسعه زیر ساخت ها ( با توجه به سرمایه گذاری عظیم انجام شده ) با اولویت خاص شدند.
4- مطالعه و طراحی یک شبکه یکپارچه علمی و پژوهشی ، ظرفیت سازی علمی از طریق ساماندهی و توسعه همکاری با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و آموزشی و توسعه تجربه آموزی از پروژه های در دست اجرا و ارتقای توان و ظرفیت خدمات فنی و مهندسی کشور در بخشهای دولتی، خصوصی و تعاونی به منظور ایفای نقش محوری در توسعه منطقه و حضور فعال در بازارهای رقابتی و کسب سهم و جایگاه شایسته کشور از تجارت جهانـی ، همچنین توسعه تفکر راهبردی و کل نگر ، نگرش سیستمـی و ایده هـای نوین و کارآمد ، فرصت سازی و توسعه شایستگی های محوری و مزیت های رقابتی ، گسترش حضوراثر بخش در بازارهای تجارت منطقه ای و بین المللی با تمرکز بر بازآفرینی نظام مدیریتی و به کارگیری مدیریت تحول استراتژیک در منطقه .
5- مطالعه علمی و کاربردی برای حل ریشه ای و اساسی مشکلات زیست محیطی موجود و توجه جدی به ارتقای سطح سلامت جوامع محلی و حوزه های تحت تأثیر و شاغلان در صنایع منطقه و خانواده ها و نیز توجه به فرهنگ غنی و قابلیت ها و مزیت های منطقه از اولویت خاص برخوردار است. همچنین بر مطالعه و طراحی و استقرار یک نظام مدیریت یکپارچه سلامت، ایمنی، بهداشت و محیط زیست تأکید می شود.
6-   توصیه می شود که مطالعات همه جانبه ای درمورد آسیب شناسی وضع موجود، بررسی علل و عوامل موفقیت ها و ناکامی های گذشته و عدم تحقق بموقع ومطلوب برنامه های مصوب، شرایط ملی و بین المللی، مقایسه منطقه با مناطق ویژه و آزاد جهان و طراحی نظام مدیریت یکپارچه منطقه از سطح راهبردی تا عملیاتی و از بالا دست تا آخرین خوشه پایین دست و ایجاد و توسعه شبکه ارتباطات ، اطلاعات و منابع( انسانی، مالی، فیزیکی، اطلاعاتی و فناوری) وتهیه نقشه راه جامع و علمی برای دستیابی بموقع به اهداف راهبردی کشور و منطقه، همراه با نظام های ارزیابی اثربخش به منظور جبران زیانهای ناشی از تأخیر و عدم توازن در برداشت از میدان مشترک، و ایفای نقش محوری و پیشگام در توسعه کشور و سواحل جنوب صورت گیرد.
 7- شرکت کنندگان همچنین بر مطالعه و طراحی یک نظام علمی و جامع توسعه پایدار ، یکپارچه و دانایی محور برای منطقه همراه با تعریف دقیق نقش ها ، مسئولیت ها ، اختیارات همراه با اجزا و حوزه هایی از جمله مطالعات و موضوعات مشروح زیر به منظور نیل منطقه به عملکرد برتر ، سرآمدی و جایگاه شایسته خود در جهان تأکید دارند :
1-7-  مطالعه و طراحی نظام مدیریت یکپارچه ارتباطات و تعاملات با ذی نفعان و مدیریت جوامع محلی و شفاف سازی مرزهای حقوق و منافع محلی، منطقه ای و ملی در توسعه پایدار، یکپارچه و جامع منطقه.
2-7- مطالعه و طراحی نظام مدیریت یکپارچه و اثر بخش دانش و اطلاعات بویژه نظام های یکپارچه (MIS-GIS) و نظام یکپارچه و اثربخش اطلاع رسانی در راستای ایجاد اقتصاد شبکه ای ، ارتباطات شبکه ای و مدیریت شبکه ای منطقه ویژه.
3-7- مطالعه و طراحی نظام یکپارچه مدیریت توسعه فناوری ( ترسیم چشم انداز، تهیه طرح جامع و سند راهبردی و نقشه راه توسعه فناوری منطقه و پیاده سازی آن )
4-7- مطالعه و طراحی نظام یکپارچه مدیریت زیر ساخت ها (طراحی، ساخت، نگهداری و بازسازی سخت افزارها و نرم افزارها) مطالعه و طراحی یک شهر مدرن سکونتگاهی، تجاری، تحقیقاتی و دانشگاهی در منطقه.
5-7- مطالعه و طراحی نظام مدیریت یکپارچه و دانایی محوربازار مالی و سرمایه به منظور تأمین منابع مالی برای اجرای برنامه ها و پروژه های راهبردی توسعه میدان مشترک و همچنین مطالعه و تدوین مدل اثر بخش سرمایه گذاری برای منطقه به منظور اولویت بندی نوع و حوزه سرمایه گذاری.
 6-7- مطالعه و طراحی مدیریت یکپارچه و دانایی محور توسعه سرمایه های فکری و اجتماعی منطقه ( سرمایه های سازمانی، اطلاعاتی، انسانی و معنوی) و طراحی و استقرار چرخه بهره وری و ارتقای عملکرد.
7-7- مطالعه و طراحی مدیریت توسعه اقتصاد غیر نفتی و معیشت جوامع محلی از طریق اقدامات مختلف از جمله توسعه گردشگری صنعتی و کمک به توسعه گردشگری طبیعی، تفریحی و تاریخی با استفاده از مزیت ها و قابلیت های منطقه ، همچنین توسعه صنایع پایین دستی ، شیلات ، کشاورزی ، خدمات ، صنایع بومی و صنایع نوین براساس مطالعات و نتایج و یافته های پژوهشی.
8-7- مطالعه علمی – کاربردی آینده منطقه و توجه ویژه به آینده منطقه بدون منابع  هیدرو کربوری (عسلویه بعد از گاز) در افق های مختلف بویژه افق 1444 و تنظیم سناریوها و برنامه های کاربردی برای پیشگیری از پیشامدهای نامطلوب احتمالی و تحقق آینده مطلوب .
9-7- مدیریت یکپارچه فرآیندهای طراحی ، ایجاد و توسعه اقتصاد شبکه ای و اقتصاد دانایی در منطقه در راستای حداکثر سازی ثروت ملی و افزایش ارزش افزوده و ارتقای زنجیره ارزش با تأکید بر ایجاد و توسعه مراکز صادرات و واردات کالا و محصولات دانش محور. همچنین بررسی قوانین ، مقررات و شرایط مناطق آزاد و ویژه جهان به منظور بازنگری و اصلاح قوانین ، مقررات و آیین نامه های اجرایی موجود در جهت نیل منطقه به عملکرد ممتاز و سرآمدی پایدار در سطح بین المللی.
 10-7- مطالعه و بازنگری و بهبود مستمر نظام جامع و علمی مدیریت یکپارچه پروژه ، تنظیم سناریوهای مطلوب و اجرای آنها ، به کارگیری مهندسی ارزش در طرحهای صنعتی ، عمرانی و خدماتی و توسعه فرهنگ مدیریت نوین علمی و یکپارچه پروژه و ایجاد و ارتقای مدیریت دانش پروژه با رعایت قانون بهره برداری حداکثر از توان مهندسی فنی ، تولید و ساخت داخلی.
   8- اعطای اختیارات ویژه و کافی به مدیریت منطقه (به عنوان دولت منطقه ای) برای طراحی آینده آرمانی و مطلوب منطقه وپیاده سازی آن در راستای تحقق اهداف چشم انداز بیست ساله کشور و صنعت نفت و تبدیل منطقه به موتور محرکه و پیشران توسعه اقتصادی کشور از طریق اجرای خواسته های فوق و ضرورت اجرای موفق برنامه های آتی.
   9-  شرکت کنندگان درخواست دارند که منطقه در اجرایی کردن خواسته های بیان شده فوق الذکر و پیشنهادهای کاربردی که از طرف سخنرانان و پژوهشگران ارائه شده است پیگیری واقدام مستمر نمایند. از این رو پیشنهاد می نمایند :
1-9- یک دبیر خانه دایمی برای همایش در تهران و عسلویه ایجاد گردد همچنین بانک اطلاعات متخصصان و نظام ارتباطی با آنان ایجاد و توسعه پیدا کند و طی 45 روز آینده کلیه پیشنهادها مستندسازی، جمع بندی و ارائه گردد.
2-9- کارگروه های تخصصی در سه حوزه اصلی ( الف – اقتصاد و تولید ، ب- انسان و جامعه ، ج- محیط زیست و طبیعت ) و محورهای کلیدی ده گانه برای پیگیری مطالعات وعملیاتی کردن تصمیمات تشکیل گردد.
 3-9- مطالعات ، برنامه ها و طرح های توسعه می باید نگاه و رویکرد محلی ، ملی و بین المللی را در هم تلفیق و لحاظ نمایند.
4-9- برنامه ها و طرح های توسعه باید توسعه انسان و جوامع تحت تأثیر منطقه را مد نظر قرار دهد و در این راستا " کار با مردم و برای مردم" مورد عنایت قرارگرفته و پیوست های فرهنگی و خدماتی طرحهای توسعه همراه با بخشهای صنعتی آن تهیه و به طور متوازن اجرا گردند.
5-9- توجه و حمایت ویژه دولت و مجلس برای تأمین اعتبارات مورد نیاز پروژه های مصوب سفرهای استانی دولت ، تعیین و ابلاغ حدود تعهدات و مسئولیتهای اجتماعی صنعت نفت و صدور مجوزهای قانونی و اختیارات کافی برای مشارکت اثربخش صنعت نفت در توسعه و عمران اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه محلی و جوامع همجوار ( جوامع تأثیر پذیر از توسعه منطقه).
6-9- مدیریت یکپارچه مناسبات و تعاملات صنعت نفت با جامعه محلی و جوامع همجوار و ساماندهی و قانونمند نمودن ارائه خدمات و کمک ها به خارج از صنعت نفت در منطقه و استان بوشهر.
7-9- تأمین اعتبارات کافی برای مدیریت جامع و بهره ور در حوزه های طراحی، احداث، توسعه و نگهداری زیر ساخت های عمومی و مدیریت یکپارچه خدمات در حوزه های عمومی ( پشتیبانی، رفاهی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، ایمنی، بهداشتی و زیست محیطی ) در راستای ارتقای سطح سلامت و کیفیت زندگی کاری ، سازمانی و اجتماعی منطقه.
 8-9- طراحی اثربخش و کارساز ساختار سازمانی منطقه و تدوین طرح جامع مدیریت علمی سرمایه های فکری، انسانی و اجتماعی و تدوین و پیاده سازی نظام های پشتیبان اثر بخش (نظام انگیزشی، نظام آموزشی و نظام معیشتی و جبران خدمت) با توجه به بازار کار منطقه ای و بین المللی برای حفظ و نگهداری متخصصان و مدیران توانمند وشایسته ، همچنین ایجاد مرکز توسعه و تعالی برای آموزش و پرورش مدیران و کارکنان مورد نیاز اجرای طرحها و فعالیتهای منطقه.
9-9-  ساماندهی ، همسو سازی و تسریع در تدوین و اجرای طرح جامع امنیتی – حفاظتی ، طرح جامع پدافندی و مدیریت بحران ، طرح جامع سلامت ، طرح جامع پژوهشی ، طرح جامع فناوری، طرح جامع فرهنگی و اجتماعی و تأمین اعتبارات و مجوزهای لازم.
10-9-  استقلال اقتصادی و مدیریتی منطقه در حدود اختیارات مناطق ویژه اقتصادی ممتاز و برتر جهان ، در حوزه فعالیتهای منطقه و مقررات زدایی برای تسهیل و تسریع در تصمیم گیری برای واگذاری طرح ها و انجام معاملات و جذب سرمایه ( ملی ، منطقه ای و بین المللی ) و توجه به بازار رقابتی انرژی در سطح جهانی و عملکرد رقبا  ، همچنین خروج واحدهای گمرک کشور از تأسیسات و واحدهای مختلف منطقه و استقرار در دروازه های اصلی خروجی و ورودی منطقه ویژه برای جذب سرمایه گذاران و تسهیل در توسعه فعالیتهای تجاری و بازرگانی منطقه.
    10- توجه ویژه به مدیریت یکپارچه بازارکار و اشتغال منطقه و اجرای مصوبه دولت و بخشنامه های وزارت نفت در خصوص به کارگیری حداقـل پنجاه درصد نیـروهای بومی با بکارگیری ابزارهای اثربخش قانونی و راهکارهای اجرایی تشویق مدیران نمونه و برخورد بازدارنده با کسانی که در اجرای مصوبه تعلل و یا قصور می ورزند.  
     شرکت کنندگان ضمن ارج گذاری به تلاشهای بسیار ارزشمند کلیه دست اندرکاران فرآیندهای طراحی ، اجرا و بهره برداری از فازهای مختلف توسعه میدان مشترک پارس جنوبی ، انتظار و تأکید دارند که سیاستگذاران ، تصمیم گیران ، دست اندرکاران ، بویژه مجلس ، دولت ، وزارت نفت و استان بوشهر به منظور تحقق بهینه منافع ملی و توسعه متوازن و کسب جایگاه و سهم شایسته در تولید و تجارت جهانی نفت ، گاز و پتروشیمی و دستیابی به اهداف متعالی چشم انداز 20 ساله کشور و صنعت نفت ، فعالیتهای اصلی و پشتیبانی توسعه میدان مشترک پارس جنوبی و موارد مندرج در این بیانیه را به طور جدی و فوری در کانون توجه ، حمایت و پیگیری مستمر قرارداده و توان علمی و توان اجرایی کشور را برای طراحی آینده آرمانی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و تحقق و پیاده سازی آن بسیج ، همسو و یکپارچه نمایند.
به امید فردایی بهتر ، سالم تر ، انسانی تر ، زیباتر و با عظمت تر برای منطقه و ایران اسلامی.
 
   
 
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید