با حضور معاون اول رییس جمهوری:

بزرگترین واحد تولید بوتادین خاورمیانه در پارس جنوبی به بهره برداری رسید

(سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۸) ۱۳:۱۳

بزرگترین واحد بوتادین خاورمیانه همزمان با دهه مبارک فجر روز سه شنبه با حضور محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به صورت رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه به همت متخصصان و مهندسان داخلی بیش از 50 درصد واحد و بیش از 62 درصد قطعات پیشرفته این مجتمع در داخل کشور ساخته شده است.

برای ساخت واحد بوتادین پتروشیمی جم 148 میلیون دلار طی چهار سال سرمایه گذاری شده است.

با راه‌اندازی این واحد هم نیاز داخلی صنایع لاستیک سازی به بوتادین مرتفع می‌شود و هم مازاد تولید به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

فروش محصولات این واحد با قیمت امروز بوتادین در بازارهای جهانی سالانه 103 میلیون دلار ارزآوری برای کشور دارد.

واحد بوتادین پتروشیمی جم در هفته دولت امسال به بهره برداری تجاری رسید و محموله صادراتی آن به میزان سه هزار و 850 تن در نخستین روز از دهه مبارک فجر در بندر تخصصی صادرات محصولات پتروشیمی پارس بارگیری شد.

عمده بوتادین تولیدی این واحد به ژاپن، چین و تایوان صادر می‌شود و قراردادهای فروش محصولات این واحد تا پایان سال آینده منعقد شده است.

5/2 درصد سهام این واحد متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی، 5/47 درصد متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری، 8/25 درصد متعلق به سازمان تامین اجتماعی، 15 درصد متعلق به شرکت کارگزاری سهام عدالت و 2/9 درصد متعلق به ساتا است.

این وحد را شرکت پتروشیمی جم اجرا کرده است و از بوتادین تولیدی این مجتمع در تولید لاستیک پلی بوتادین (PBR)، لاستیک استایرن بوتادین (SBR) و اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) استفاده خواهد شد.

خوراک این مجتمع نیز 245 هزار تن در سال ترکیبات چهار کربنه است که از پتروشیمی جم تامین می‌شود.

مجتمع پتروشیمی جم در فاز اول پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده و در بهمن ماه سال 1387 بصورت رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت.

در مراسم بهره برداری از واحد بوتادین پتروشیمی جم علاوه بر رییس جمهور حضرت آیت الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر، مسعود میرکاظمی وزیر نفت، عبدالحسین بیات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ابوطالب شفقت استاندار بوشهر و جمعی از مدیران پارس جنوبی حضور داشتند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید