آشنایی با آداب و رسوم منطقه عسلویه:

فرهنگ رو بوسی در منطقه عسلویه

(دوشنبه ۲ فروردین ۱۳۸۹) ۲۰:۳۲

یکی از آداب ما ایرانیان که بمنظور ابراز علاقه و شادباش و تبریک به طرف مقابل صورت می گیرد، "مصافحه" به معنای دست دادن و "روبوسی" است.

بخش عسلویه متشکل از دو شهر و 21 روستا بیش از 30 هزار نفر جمعیت دارد و در جنوبی ترین نقطه استان بوشهر واقع شده است.

زبان مردم این منطقه عربی و دین آنها اسلام است که بیشتر آنها را اهل سنت تشکیل می دهند و از اعتقاداتی بسیار قوی نسبت به آداب و رسوم اسلامی برخوردارند.

به همان اندازه که مناسبت های مذهبی برای مردم منطقه عسلویه مهم است مناسبت های ملی و ایرانی نیز از جایگاه ویژه ای در بین مردم این منطقه برخوردار است.

از جمله مناسبت های ایرانی که مردم منطقه عسلویه به گرمی از آن استقبال می کنند، عید باستانی نوروز است که همراه با بهار طبیعت مردم مانند سایر مناطق کشور خانه تکانی می کنند، سفره هفت سین می چینند، عیدی می گیرند و عیدی می دهند، به دید و بازدید خویشاوندان می روند و منتظر میهمانان نوروزی می مانند.

بسیاری از آداب و رسوم و فرهنگ مردم منطقه عسلویه از گذشته دیرباز برجای مانده و خوشبختانه هنوز دستخوش تغییر و تحولات زندگی ماشینی امروزی نشده است اما متاسفانه بسیاری از آداب و رسوم هم از بین رفته اند.

یکی از آداب ما ایرانیان که بمنظور ابراز علاقه و شادباش و تبریک به طرف مقابل صورت می گیرد، "مصافحه" به معنای دست دادن و "روبوسی" است.

روبوسی معمولا در مناسبت های شاد مانند مذهبی اعیاد قربان و فطر، میلاد پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع)، عروسی و اعیاد ملی مانند عید نوروز از متداولترین رسومی است که هنگام دیدار دو نفر با یکدیگر صورت می گیرد.

این فرهنگ در بخش عسلویه از انواع مختلفی برخوردار است.

روبوسی مردان: هنگامی که دو مرد در روز عید یا یکدیگر مواجه می شوند ضمن تبریک و شادباش به آن مناسبت تنها سمت راست صورت یکدیگر را می بوسند.

جوانان زمانی که با یک نفر بزرگتر از خود مواجه می شوند سه بار بینی فرد مقابل را می بوسند.

دو نفر که معمولا هم سن و سال باشند نوک بینی خود را به آرامی به یکدیگر می مالند.

گاهی نیز جوانترها بالای سر بزرگتر از خود (معمولا فامیل) را به نشانه احترام و تبریک می بوسند. روبوسی زنان: زنان در منطقه عسلویه هنگام روبوسی معمولا دست های یکدیگر را جلوی دهان گرفته و چندین بار متوالی می بوسند و همزمان حوال یکدیگر را نیز می پرسند. (زمان روبوسی زنان طولانی تر از مردان است).

دختران جوان زمانی که یکدیگر را می بینند معمولا سه بار سمت راست صورت یکدیگر را می بوسند.

روبوسی زن با مرد: هنگام مواجهه زنان و مردانی که از نظر سببی یا نسبی با یکدیگر محرم هستند، زن دست مرد را می بوسد و مرد بالای سر او را می بوسد.

روبوسی زن و مرد در صورت یکدیگر در منطقه عسلویه مرسوم نیست.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید