در روز پایانی تعطیلات نوروز:

سایه لورهای عسلویه بر سر مسافران نوروزی در روز طبیعت گسترانده شد

(جمعه ۱۳ فروردین ۱۳۸۹) ۱۹:۱۶

انجیر معابد از درختان بزرگ کائوچویی جزایر و بنادر جنوب کشور از آبادان و بوشهر در غرب تا چابهار و تیس در شرق کشور پراکنده است.

این درخت از خانواده توت است و گفته می شود اصل آن از هند شرقی است. انجیر معابد را در جنوب کشور "لیر"، "لور" و مردم منطقه عسلویه آن را در زبان عربی محلی "رولا" می نامند.

از ساقه های هوایی این درخت تنومند ریشه های هوایی بی شماری بوجود می آید که با رسیدن به زمین در آن فرود می روند. این ریشه ها را ریشه های شمعی می گویند.

برگهای درخت انجیر معابد بزرگ و بیضی شکل است و طول آن به 25 سانتیمتر بالغ می گردد، این برگ ها به اندازه ای ضخیم و پهن هستند که جلو نور خورشید را بخوبی می گیرند و سایه ای دلپذیر را برای رهگذران بوجود می آورند.

 گاهی درختان به هم پیوسته انجیر معابد ده ها متر مربع از زمین را اشغال می کنند.

پراکندگی انجیر معابد علاوه بر روستاهای بخش عسلویه بیشتر در منطقه نایبند است جایی که بواسطه وجود مناظر طبیعی بسیار زیبا، جنگل های حرا و وجود سه پدیده کوه، جنگل و دریا در کنار یکدیگر مورد توجه بسیاری از گردشگران و مسافران قرار گرفته است.

علاوه بر مردم منطقه عسلویه که بیشتر آنها روز طبیعت را در منطقه نایبند گذراندند بسیاری از مسافران نوروزی از سراسر کشور و بخصوص استان های بوشهر، فارس و هرمزگان نوروز خود را در این منطقه به پایان بردند.

تمامی انجیرهای معابد منطقه نایبند در روز طبیعت سایه های خود را بر سر مسافران نوروزی گستراندند.

"درخت سبز" در جزیره کیش که یکی از درختانی است که تقریبا تمامی مسافران این جزیره از آن بازدید می کنند، انجیر معابد یا همان "لور" است.

از آنجا که برگهای درخت لور نقش بسیار مهمی در تلطیف آلودگی هوا دارد سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس طی سال های گذشته اقدام به پرورش و کاشت این درخت در این منطقه کرده است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید