سال گذشته محقق شد:

بیش از دو میلیون تن محصول در پتروشیمی جم تولید شد

(پنج شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۹) ۱۵:۰۹

مدیرعامل پتروشیمی جم اعلام کرد: مجموع تولید محصولات این مجتمع در سال 1388 بیش از دو میلیون و 10 هزار و 235 تن بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه  مهندس حسن بیگی با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مجتمع پتروشیمی جم (الفین دهم) ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۳۲۰ هزار تن اتیلن و ‪ ۳۰۶ هزار تن پروپیلن را دارد.

وی افزود: بیش از 90 درصد محصولات تولیدی این مجتمع از طریق بندر تخصصی صادرات محصولات پتروشیمی پارس به خارج از کشور صادر و کمتر از 10 درصد از آن در بازارهای داخلی عرضه می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی جم گفت: این مجتمع اوایل سال گذشته موفق شد با تولید روزانه سه هزار و 500 تن اتیلن رکورد تولید این محصول را در خاورمیانه به نام خود ثبت کند، ضمن این که برای ثبت رکورد جهانی تولید اتیلن به میزان 4 هزار تن در روز نیز گام‌های بلندی برداشته است.

به گفته بیگی پتروشیمی جم برای انجام فرآیند تولید، روزانه پنج هزار تن خوراک شامل دو هزار و 300 تن اتان و دو هزار و 700 تن ترکیبات هیدروکربوری مورد نیاز خود را از مجتمع‌های پتروشیمی آریاساسول، پارس و برزویه (نوری) تامین می‌کند.

وی یادآور شد: فاز دوم این مجتمع نیز با راه‌اندازی و بهره ‌برداری از واحد بوتادین به ظرفیت تولید 85 هزار تن در سال بهمن ماه سال گذشته در مدار تولید قرار گرفت.

مدیرعامل پتروشیمی جم تصریح کرد: این واحد بزرگ ترین واحد بوتادین در کشور است و تا 10 سال آینده نیز بزرگ ترین واحد تولید بوتادین در کشور خواهد بود.

بیگی گفت: بوتادین ماده اولیه صنایع لاستیک‌سازی است و این محصول را می‌توان برای تولید الاستومرهای مهندسی شامل انواع گریدهای ABS در صنایع اتومبیل‌سازی، الکترونیک و پلیمرهای مهندسی به صورت گسترده استفاده کرد.

در همسویی با اهداف و سیاست‌های خصوصی‌سازی در کشور، 8/25 درصد از سهام این مجتمع به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، 5/24 درصد به شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، 23 درصد به صندوق بازنشستگی کشوری، 15 درصد به شرکت کارگزاری سهام عدالت و 2/9 درصد به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح واگذار شده است و شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز 5/2 درصد از سهام آن را در اختیار دارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید