در 6 ماه نخست امسال و با 74 درصد رشد

مهندس سوری: ارزش صادرات میعانات گازی پارس جنوبی به مرز 3 میلیارد دلار رسید

(چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۸۹) ۱۶:۱۱

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از صادرات بیش از پنج میلیون تن میعانات گازی پارس جنوبی به ارزش حدود سه میلیارد دلار در نیمه نخست امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، مهندس موسی سوری افزود: در 6 ماه نخست امسال، پنج میلیون و 319 هزار و 463 تن انواع میعانات گازی تولیدی در فازهای فعال پارس جنوبی به ارزش دو میلیارد و 966 میلیون و 502 هزار از طریق مجتمع بندری پارس صادر شده است.

وی ادامه داد: میزان یاد شده در قیاس با مدت مشابه سال گذشته (سه میلیون و 540 هزار تن میعانات گازی به ارزش یک میلیارد و 701 میلیون و 130 هزار تن در 6 ماه نخست سال 1388) نشان می دهد صادرات میعانات گازی در 6 ماه نخست امسال به لحاظ وزنی 50 درصد و از نظر ارزشی نیز 74 درصد رشد داشته است.

سوری یادآور شد: مجموع صادرات انجام شده در نیمه نخست امسال از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (به اضافه میزان صادرات غیرنفتی به ارزش دو میلیارد و 210 میلیون دلار)، با بیش از هشت میلیون تن، پنج میلیارد و 177 میلیون تن بوده است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تصریح کرد: محصولات صادراتی پارس جنوبی به طور عمده پلی اتیلن سبک و سنگین، میعانات گازی، گازهای پروپان، بوتان، بنزن، پارازایلین و دیگر محصولات با ارزش هستند که به کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی صادر شده است.

واردات حدود 800 میلیون دلار تجهیزات و قطعات پروژه های پارس جنوبی

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: در 6 ماه نخست امسال، بیش از 230 هزار تن انواع کالاها شامل تجهیزات ضروری برای اجرای پروژه های موجود در پارس جنوبی، به ارزش بیش از 783 میلیون دلار، از طریق گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس وارد شده است.

سوری افزود: این میزان در قیاس با واردات انجام شده در 6 ماه نخست سال گذشته (بیش از 123 هزار تن به ارزش بیش از 732 میلیون دلار واردات پروژه ای)، از نظر وزنی 88 درصد و به لحاظ ارزشی، 7 درصد رشد نشان می دهد.

وی یادآور شد: در نیمه نخست امسال 15 هزار و 264 تن به ارزش بیش از 26 میلیون دلار مربوط به «واردات قطعی» بوده که در قیاس با مدت مشابه در سال گذشته، از نظر وزنی 156 درصد و به لحاظ ارزشی، 728 درصد رشده داشته است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید