در سالروز اسارت وزیر نفت دولت شهید رجایی و با موافقت میرکاظمی

نام پالایشگاه تهران به شهید محمدجواد تندگویان تغییر یافت

(یکشنبه ۹ آبان ۱۳۸۹) ۱۵:۵۸

با موافقت دکتر سیدمسعود میرکاظمی، شرکت پالایش نفت تهران به شرکت پالایش نفت شهید تندگویان تغییر نام یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس به نقل از شانا، با توجه به این که شرکت پالایش نفت تهران به قدم های با برکت شهید تندگویان متبرک شده بود و همکاران این شرکت افتخار همکاری با این شهید والامقام را داشتند، به پیشنهاد محسن قدیری، مدیرعامل شرکت و موافقت دکتر سید مسعود میرکاظمی، وزیر نفت و با هدف ارج نهادن به مقام شهدا نام شرکت پالایش نفت تهران به "شرکت پالایش نفت شهید تندگویان" تغییر یافت.

شرکت پالایش نفت تهران مشتمل بر دو مجموعه پالایشگاهی است که فاز اول پالایشگاه در سال 1347 با ظرفیت 85 هزار بشکه تصفیه نفت خام برای تامین فرآورده‌های مورد نیاز کشور به مدار تولید پیوست و در سال 1352 فاز دوم آن با ظرفیت اسمی 100 هزار بشکه به مرحله بهره‌برداری رسید.

در طول سالیان مختلف، بر اساس افزایش نیاز مصرف و اجرای پروژه‌های افزایش ظرفیت، هر دو فاز پالایشگاه به 125 هزار بشکه در روز افزایش ظرفیت پیدا کرد.

آزاده شهید، مهندس محمدجواد تندگویان، وزیر نفت دولت شهید محمدعلی رجایی در تاریخ نهم آبان 1360 و در حالی که کمتر از دو ماه از شروع وزارتش می گذشت، به همراه چند تن از مدیران و معاونان خود برای بازدید از مناطق نفتی عازم جنوب کشور شد که به اسارت نیروهای متجاوز عراقی درآمد و پس از تحمل شکنجه های بسیار، در اسارت و دور از وطن به فیض شهادت نائل شد. 

هم اکنون پالایشگاه تهران با تصفیه 250 هزار بشکه نفت خام در روز، خوراک خود را از مناطق نفت خیز جنوب و از میدان های نفتی اهواز و مارون تامین می‌کند.

روزانه یک میلیون و 400 هزار لیتر گاز مایع، 6 میلیون و 600 هزار لیتر بنزین، 3 میلیون لیتر نفت سفید، 13 میلیون لیتر گازوییل و 10 میلیون لیتر نفت کوره در پالایشگاه تهران تولید می شود.

این پالایشگاه همچنین وظیفه تامین خوراک موردنیاز مجتمع‌های تولیدی آسفالت و روغن‌سازی، همچنین واحد هیدروژن سولفور را به عهده دارد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید