از امروز و با شروع سال 2011 میلادی

ریاست ایران بر اوپک آغاز شد

(شنبه ۱۱ دی ۱۳۸۹) ۱۲:۲۱

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از پنج کشور بنیانگذار سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دومین تولیدکننده این سازمان، از امروز همزمان با آغاز سال 2011 میلادی، ریاست اوپک را به عهده گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، محمدعلی خطیبی، نماینده ایران در هیئت عامل اوپک امروز (شنبه 11 دی) در گفت و گو با خبرنگار شانا، یادآور شد: در اجلاس 157 اوپک در وین موضوع ریاست وزیر نفت ایران بر کنفرانس های اوپک در سال 2011 میلادی به طور رسمی به اعضای اوپک ابلاغ شده بود و بر این اساس دکتر سیدمسعود میرکاظمی از امروز (اول ژانویه سال جدید میلادی) ریاست اوپک را عهده دار شده است.

وی تصریح کرد: مسئولیت ریاست ایران بر اوپک بدون نیاز به ابلاغ مجدد یا برپایی مراسمی خاص تا اول ژانویه سال 2012 میلادی ادامه خواهد داشت و در طول این مدت ریاست کنفرانس های اوپک به عهده وزیر نفت کشورمان خواهد بود.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک افزود: وزیر نفت در آینده نزدیک مواضع جمهوری اسلامی ایران را در دوره ریاست بر اوپک به طور رسمی اعلام خواهد کرد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست 157 که 22 مهر (14 اکتبر) با حضور 12 کشور عضو اوپک در وین، پایتخت اتریش برپا شد، به طور رسمی سید مسعود میرکاظمی، وزیر نفت ایران را به عنوان رئیس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و وزیر نفت عراق را به عنوان نایب رئیس این سازمان معرفی کرد.

اولین دبیرکل اوپک از سال 1961 تا سال 1964 از ایران بود و تا کنون سه بار کنفرانس‌های اوپک در سال‌های 1961 (کنفرانس سوم)، 1971 (کنفرانس بیست و دوم) و مارس 2005 (کنفرانس یکصد و سی و پنج) در ایران برگزار شده، همچنین ایران تا کنون 9 دوره ریاست کنفرانس اوپک را عهده دار بوده است.

بر اساس ماده 15 اساسنامه اوپک، وظایف کنفرانس عبارت است از: تنظیم خط مشی کلی سازمان و تعیین راه و وسایل مناسب برای تحقق آن، تصمیم گیری در باره هرگونه درخواست عضویت سازمان، تایید نصب اعضای هیئت عامل، راهنمایی هیئت عامل در باره ارائه گزارش ها و توصیه‌ها در باره هر نوع مسئله و موضوع در جهت مصالح سازمان، بررسی یا تصمیم گیری در باره گزارش ها و توصیه های هیئت عامل در زمینه امور سازمان، بررسی و تصمیم گیری در باره بودجه سازمان که به وسیله هیئت عامل تقدیم می‌شود.

همچنین بررسی و تصمیم گیری در باره صورتحساب ها و گزارش حسابرس که از سوی هیئت عامل تقدیم می شود، دعوت از آن تعداد کشورهای عضو به منظور تشکیل یک جلسه مشورتی برای مقاصد خاص و در محل هایی که کنفرانس به مصلحت تشخیص دهد، تصویب هر نوع اصلاحیه به این اساسنامه، انتصاب رئیس هیئت عامل و یک علی‌البدل رئیس، انتصاب دبیرکل، انتصاب قائم مقام دبیرکل، انتصاب حسابرس سازمان برای یک دوره یک ساله و رسیدگی به تمام مسائلی که صراحتاً به عهده سایر ارکان سازمان گذارده نشده است، در حدود صلاحیت کنفرانس اوپک است.

بر اساس ماده 10 اساسنامه اوپک، کنفرانس، عالی ترین مرجع سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متشکل از نمایندگان کشورهای عضو است؛ هر کشور عضو باید در تمام کنفرانس ها شرکت کند. 

در اساسنامه اوپک در باره کنفرانس آمده است: کنفرانس هر سال دو اجلاس عادی برگزار خواهد کرد، اما اجلاس فوق‌العاده ممکن است بنا به درخواست یک کشور عضو به وسیله دبیرکل پس از مشورت با رئیس کنفرانس و تصویب اکثریت عادی کشورهای عضو تشکیل شود. هر گاه کشورهای عضو تصویب‌کننده اجلاس فوق‌العاده در باره تاریخ و محل برگزاری چنین اجلاسی اتفاق‌نظر نداشته باشند، در این صورت دبیرکل سازمان تاریخ و محل آن را ضمن مشاوره با رئیس کنفرانس تعیین خواهد کرد.

همچنین کنفرانس در نخستین جلسه مقدماتی، یک رئیس یا یک علی‌البدل رئیس انتخاب خواهد کرد. علی‌البدل رئیس در غیاب رئیس یا در مواقعی که وی قادر به انجام مسئولیت های خود نباشد، مسئولیت های وی را اعمال خواهد کرد.

رئیس در اثنای اجلاس کنفرانس و تا زمان اجلاس بعدی، مقام خود را حفظ خواهد کرد و دبیرکل اوپک، دبیر کنفرانس خواهد بود.

سال گذشته میلادی (2010) ویلسون پاستور، وزیر نفت اکوادور، رئیس اوپک و دکتر میرکاظمی، نایب رئیس اوپک بود.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید